مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 93/4/26
نظر

یکی از اعمال شب‌های احیاء قرائت دعای معروف به جوشن کبیر است، دعایی مشتمل بر هزار نام خدا که در پایان هر فراز آن جمله مشهور «سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یارب» گفته می‌شود و هیچ مراسم احیائی نیست مگر مزین به قرائت این دعا و خواندن خدا به هزار نام.

دانلود صوتی دعای جوشن کبیر/ میرداماد،طاهری،مطیعی و...

 

این دعای عظیم الشان در دو کتاب کفعمی یعنی «المصباح» و «البلدالامین» نقل شده است، که امام سجاد (ع) از پدر خود امام حسین (ع) و ایشان از امام علی (ع) و ایشان نیز از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند.

بنا بر روایت، در یکی از غزوات که پیامبر (ص) زرهی سنگین پوشیده بودند و آن زره جسم ایشان را اذیت می‌کرد، جبرئیل نازل شد و ضمن اعلام سلام خدا بر پیامبر (ص)، خواندن این دعا را به جای پوشیدن آن زره به پیامبر (ص) توصیه کرد و گفت که این دعا امان پیامبر (ص) و امت ایشان است.

این دعا یکصد بند دارد و هر بند حاوی 10 اسم از اسماء خدا است، به‌جز بند 55 که 11 اسم خدا در آن آمده است؛ بنابراین، در مجموع، این دعا حاوی هزار و یک اسم خدای متعال است که این دعا را حاوی هزار اسم دانسته است.

در آثار و برکات این دعای عظیم الشان بسیار سخن رفته است، از آن جمله:

حضرت رسول (ص) فرمودند: «هیچ بنده‏اى از امت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏کند و بر او بهشت واجب مى‏شود.»

یا روایت است که خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.

همچنین، آمده است کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بیاشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏دهد.

هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى‏میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏نویسد.
در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مى‏آورد و به سوى او نظر التفات مى‏کند و تمامی حاجت هاى دنیا و آخرت او را برآورده می‌سازد.

 


اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مرده‏اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى‏سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى‏کند و از عذاب قبر ایمن مى‏گردد و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‏انگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور باشد که آن نور را بر او مى‏پاشند و او را بر مى‏دارند و به سوى بهشت مى‏برند و به او مى‏گویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر او را گشاده مى‏گرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‏ شود.

علاوه بر این، خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند و او را ثواب حرف هاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى، عیسى و رسول الله مى‏دهد.

کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکل مى‏کند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات.

علامه مجلسی (ره) در زادالمعاد در ضمن اعمال شب‌های قدر فرموده و در بعضی از روایات وارد شده است که دعای جوشن کبیر را در هر یک از این سه شب بخوانند و کافی است فرمایش آن بزرگوار ما را در این مقام (احله الله دارالسلام)

منابع:
1- مفاتیح الجنان
2- مهج الدعوات

دانلود متن و فایل صوتی دعای جوشن کبیر همراه با ترجمه

 

ردیف

توضیحات

اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 میثم مطیعی 20,502 1:27:27
2 مرشدلو 9,461 1:04:34
3 موسوی قهار 16,767 1:11:30
4 شیخ باقر مقدسی 1,876 0:30:25
5 محمدرضا طاهری 20,640 1:28:02
6 سید مهدی میرداماد 21,703 1:32:35
7 دعای جوشن کبیر1 (قسمت اول) 1,240 0:20:05
8 دعای جوشن کبیر1 (قسمت دوم) 1,242 0:20:07
9 دعای جوشن کبیر2 16,570 1:10:40
10 دعای جوشن کبیر3 17,351 1:14:00

 

متن زیپ شده دعای جوشن کبیر برای شبهای قدر.

برای دانلود اینجا کلیک کنید.

این هم فایل صوتی دعای پرفیض جوشن کبیر.

برای دانلود مستقیم اینجا کلیک کنید.