مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 94/3/26
نظر

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص خودداری رئیس جمهور از ابلاغ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: «طبق پیگیری‌های انجام شده معلوم شد که با توجه به امتناع دولت از ابلاغ قانون مذکور، رئیس مجلس در 20 خرداد از طریق روزنامه رسمی این قانون را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرده است.»

اصل 123 قانون اساسی در خصوص وظایف رئیس جمهور می گوید: «رییس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه‏ پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضاء کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.»

با توجه به اصل فوق چرا رئیس جمور از ابلاغ قانون حمایت از آمران به معروف امتناع کرده است؟!

برای اینکه رئیس جمهور ملزم به اجراء قانون اساسی باشد در محضر قرآن و سایر مسئولین قانونی سوگند یاد می کند و می گوید: «من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم.» آیا آقای روحانی سوگند خود را نشکسته است؟!

چرا رئیس جمهور بر خلاف سوگند به قرآن و قانون اساسی عمل نموده و از اجراء قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر می ترسد؟ برای پاسخگویی به ترس دولت از اجراء فریضه امر به معروف و نهی از منکر به بررسی تعدادی از مواد . تبصره های تصویبی این قانون می پردازم تا علت ترس و لرز دولتیان که "بدنبال یک جای گرم"می گردند بیشتر مشخص و همچنین گوشه ای از قانون گریزی آنان به تصویر کشیده می شود "تا سیه روی شود هر که در او غش باشد"!!!

تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تأکید دارد: «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.»

ماده 7- مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی‌باشد.

 ماده 12- وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط موظفند اتباع خارجی را قبل و حین ورود به کشور نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شئون اسلامی آگاه کنند.

 ماده 17- سازمان بسیج مستضعفین موظف است با به‌کارگیری آحاد بسیجیان در چارچوب قوانین نسبت به فرهنگ‌سازی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه زبانی اقدام کند.

تبصره 1- مفاد این ماده نافی مسئولیت ضابطان قضایی بسیج در مواردی که در قانون پیش‌بینی شده است، نمی‌باشد.

تبصره 2- تبصره (3) ماده (1) قانون حمایت قضایی از بسیج مصوب 1371.10.1 به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 3- ستاد امر به معروف و نهی از منکر با همکاری سازمان بسیج مستضعفین برای مرتبه عملی امر به معروف و نهی از منکر موضوع ماده (4) قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر برای افراد مورد نیاز از سازمان بسیج مستضعفین به‌عنوان ضابطان امر به معروف و نهی از منکر دوره آموزشی برگزار کند.