مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 94/5/3
نظر

آموزه های دینی در موسسه قرآنی ، منجر به تغییر نام کودک اردکانی شد


به گفته خانواده علی کریمی ، در ابتدای کودکی ، خانواده نام صدرا که اسمی مناسب و هموزن اسم برادر بزرگترش بود را برایش انتخاب کردند ، ولی در بازیهای بچه گانه تعزیه ، همیشه صدرا از اینکه نامش نمی تواند در نقش یکی از شخصیت های تعزیه قرار گیرد ، گله داشت ، تا اینکه صدرا پا به کلاسهای قرآنی مهد شکوفه های قرآنی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان گذاشت ، در این زمان بود که در آموزهای دینی این مرکز شعر امامت را یاد گرفت ، و نام یک یک ائمه هدی علیهم السلام را در این شعر با دقت فراگرفت و وقتی خانم مربی کلاس قرآن ، از شجاعت و رشادت و داستانهای جذاب امام علی(ع) برای همکلاسیهای صدرا می گفت ، صدرا ، تصمیم گرفت نامش را همنام امام اول ، که اکنون در نظر صدرا ، مردی محکم و با اراده و شجاع جلوه می کرد ، انتخاب کند.


مادر صدرا می گوید : برای اولین بار در یک مراسم جشن قرآنی که از سوی موسسه برگزار شده بود ، فرزند من نیز برای اجرای برنامه حفظ قرآن به جایگاه دعوت شد و وقتی مجری نام او را پرسید ، صدرا ، خود را علی کریمی معرفی کرد و از آن به بعد من و پدرش نیز مصمم شدیم که به عزم و اراده کودکان احترام بگذاریم و با مراجعه به مراجعه قانونی نامش را به "علی" تغییر دادیم.

پدر صدرا از اینکه در مملکت شیعی قانونی وضع شده است که تغییر نام از هر نامی به نام "علی" آزاد است ابراز خرسندی کرد و گفت : با مراجعه به اداره ثبت احوال شهرستان اردکان ، توانستیم به راحتی نام فرزندمان را به نام "علی" تغییر دهیم و از این بابت بسیار خوشحالیم.

گفتنی است ، علی کریمی یکی از قرآن آموزان موسسه قرآنی نورالزهرا(س) وابسته به اداره تبلیغات اسلامی اردکان می باشد که در این مرکز نونهالان به حفظ قرآن کریم و یادگیری آموزهای دینی و مذهبی مشغول هستند.

مصاحبه با خانواده کودک اردکانی که نام فرزندشان را به "علی" تغییر دادند



وقتی صدرا پا به کلاسهای مهد شکوفه های قرآنی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان گذاشت ، در این مرکز شعر امامت را یاد گرفت و وقتی خانم مربی کلاس قرآن ، از شجاعت و رشادت و داستانهای جذاب امام علی(ع) برای همکلاسیهای صدرا می گفت ، صدرا ، تصمیم گرفت نامش را همنام امام اول ، انتخاب کند.

گفتگوی پیش رو ، حاصل نشست صمیمی با خانواده " علی کریمی" است ، همان کودکی که نامش تا قبل از این صدرا بود و براساس آنچه می خوانید ، نامش به علی تغییر یافت:

*سئوال : لطفا خودتان را معرفی کنید.

پدر علی: مسعود کریمی هستم متولد شهر ری و ساکن اردکان مدت 20 سال است که ازدواج کرده ام و حاصل این ازدواج دو فرزند پسر هستند که یکی از آنها سجاد و دیگر (صدرا ) علی می باشند.

 

*سئوال:از همان ابتدای فرزند دار شدن ، معیارهای شما برای انتخاب نام فرزند چه بوده است ؟

پدر علی : فرزند اولمان را همنام چهارمین امام شیعیان ، "سجاد" نام نهادیم و وقتی فرزند دومان متولد شد دنبال اسمی بودیم که تک باشد و در بین اقوام و دوستان کودکی به این نام نباشد ، این بود که نام صدرا را انتخاب کردیم .

مادر علی  : صدرا ، تقریبا هم وزن سجاد بود و مفهوم خوبی هم داشت ، این نام هم به نظرمان نامی قرآنی و دینی بود.

 

 

*سئوال: اولین درخواست تغییر نام چه زمانی و بر چه اساسی از سوی فرزندتان مطرح شد؟

مادر علی : صدرا با کودکان همسنش در بین اقوام بیشتر اوقات بازی هایشان از نوع تعزیه بازی بود و در عالم کودکی خودشان تعزیه اجرا می کردند، نام یکی از پسرخاله هایش ابوالفضل و دیگری حسین بود ، آنها در تعزیه نقش امام حسین و حضرت ابوالفضل(ع) را بازی می کردند و صدار دائما از اینکه نمی تواند همنام یکی از نقش های تعزیه باشد ، گله داشت و می گفت ای کاش نامم ، مشابه یکی از نقش های تعزیه بود.

تا اینکه صدرا با به مهد کودک قرآنی موسسه نورالزهرا(س) اردکان بردیم و در آن مرکز علاوه بر آموزش های قرآنی ، شعر امامت را هم یاد گرفت ، و صدرا با نام تک تک ائمه هدی علیهم السلام آشنا شد و هر روز که به خانه می آمد ، از قول مربی مهد قرآنی ، داستانهایی از شجاعت و بزرگواری های امام علی(ع) را نقل می کرد و ابراز می کرد که شجاعترین و قوی ترین و منحصر به فرد ترین فرد عالم امام علی (ع) است و او می خواهد نامش همنام با این امام باشد.

 

*سئوال : در اینجا از علی پرسیده شد : چرا نام علی را دوست داری ؟

علی کریمی :علی بزرگ است ، قوی است ، هیچ کس مثل علی نیست . من امام علی (ع) را دوست دارم و می خواهم اسمم مثل اسم اوباشد.

مادر علی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود گفت  : با حضور علی در کلاسهای قرآنی ، اصرارش بر تغییر نام و آنهم نام علی ، بیشتر و بیشتر می شد و از ابتدای سال تحصیلی تا اردیبهشت سال جاری همچنان علی بر این امر تاکید می کرد ، تا اینکه در یک مراسم جشن قرآنی که به همت موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان برپا شده بود و بسیاری از قرآن آموزان و خانواده ها و مربیان و عموم شرکت داشتند ، یکی از برنامه های این مراسم اجرای تلاوت قرآن توسط نونهالان بود و فرزند ما هم جزء این نونهالان برای اجرای برنامه به جایگاه رفت و وقتی مجری برنامه از کودکان نامشان را می پرسید ، فرزند ما به جای معرفی خود به نام صدرا خودش را برای اولین بار " علی کریمی " معرفی کرد.

و آنجا بود که ما مصمم شدیم به اراده و عزم فرزندمان احترام بگذاریم و نامش را به علی تغییر دهیم.

 

پدر علی : صدرا از اینکه امام علی(ع) امام اول بوده و صدر همه امامان می باشد ، بسیار صحبت می کرد و همین علت باعث انتخاب نام علی توسط او شد.

 

*سئوال: ماجرای  تغییر نام صدرا به علی را شرح دهید؟

پدر علی : مدتی موضوع تغییر نام صدرا در خانواده امان مطرح بود و در این مدت صدار اصرار داشت نامش علی باشد و حتی به نام صدرا پاسخ هم نمی داد ، در ابتدا به مشورت با اقوام و دوستان پرداختیم و اغلب دوستان و آشنایان نام صدرا را نامی مناسب می دانستند و دلیلی برای تغییرش نمی دیدند و ما هم به همین علت خیلی مصمم بر تغییر نام نشدیم ، ولی کم کم اصرار بیش از حد صدرا و عشق و ارادت و توجه وافر او به نام امام علی (ع) ما را بر این داشت با به این عشق و علاقه ارج نهیم و نام فرزندمان را به علی تغییر دهیم.

 

*سئوال : تغییر نام مشکلات قانونی بسیاری دارد ، این مراحل را چگونه گذراندید؟

پدر علی : در خانواده تصمیم قطعی بر تغییر نام گرفته شد و در اردیبهشت سال جاری به اداره ثبت احوال اردکان مراجعه کردیم ، با مراجعه به ثبت احوال متوجه شدیم که اخیرا بخشنامه ای صادر شده مبنی بر اینکه تغییر هر نامی به نامهای ( محمد ، ابوالفضل ، علی ) آزاد است ، و محدودیت هایی برای تغییر نام به (محمد و ابوالفضل ) وجود دارد ولی هیچ محدودیتی برای تغییر نام به ( علی ) وجود ندارد.

با همکاری شایسته اداره ثبت احوال شهرستان اردکان مراحل قانونی را سپری کردیم و نام فرزندمان از تاریخ 10/2/94 رسما به علی تغییر پیدا کرد و در شناسنامه اش این نام مبارک ثبت شد.

 

*سئوال: تاثیر تغییر نام علی در روحیات و اخلاق خودش چه بوده است؟

پدر علی :  ابراز شیطنتها و بازیگوشیها توسط کودکان طبیعی است ولی هرگاه علی در بازیگوشیهایش زیاده روی می کند تا به او یاد آور می شویم که تو همنام امام علی (ع) شده ای و باید شان اسم خودت را رعایت کنی ، سریعا شیطنت ها و بازیگوشیهای بچه گانه اش را کنار می گذارد و به اصطلاح هر گاه نامش را به رخش می کشیم به احترام نامش حرف گوش کن تر می شود.

مادر علی : از وقتی فرزندم را علی صدا می کنم ، خودم هم احساس معنویت دیگری دارم ، وقتی علی برایم قرآن می خواند ، وقتی شعرهای مذهبی می خواند وقتی احساس شجاعت و دلیری او را می بینم ، تاسی و پیروی او از امام علی(ع) را کامل حس می کنم.

 

سئوال: ان شاء الله اگر صاحب فرزندان دیگری شدید ، چه نامهایی را برای آنها برمی گزینید؟

پدر علی : فاطمه ، زهرا ... و هر اسمی که همنام با اسمهای ائمه بزرگوارمان باشد.

 

سئوال : عامل انگیزه و مشوق شما در ثبت نام نونهالتان در کلاسهای قرآنی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) چه بود؟

پدر علی : در مهد های عادی ، حروف و کلمات و آموزه های مختلف اجتماعی به کودکان آموزش داده می شود ولی بر اساس تحقیقی که انجام دادیم در مهد کودک قرآنی نورالزهرا(س) ، علاوه بر آموزهایی که در دیگر مهد ها آموزش داده می شود ، آموزش حفظ قرآن و آموزهای دینی و قرآنی بسیار کارشناسی شده نیز به کودکان آموزش داده می شود و همین امر باعث شد علی را در این کلاسهای ثبت نام کنیم.

 

مادر علی : همیشه در نظرم بود که فرزندم قرآن را حفظ کند و خودم هم به این امر علاقه زیادی داشتم ، و خدا را شکر وقتی علی را به مهد قرآن آوردم در زمینه حفظ قرآن پیشرفتهای خوبی داشت و خودم هم همراه با او حفظ می کردم و لازم است در اینجا از خدمات بسیار خوب موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان تشکر و قدر دانی کنم که شرایط واقعا برنامه های خوب و در خور تحسینی دارند.

 

سئوال: چه توصیه هایی در خصوص تربیت اولاد به خانواده ها دارید؟

پدر علی : از زمانی که در موضوع حقوق والدین به فرزندان و فرزند به والدین در اسلام مطالعاتی داشتم ، دیدم نسبت به موضوع تربیت دینی و قرآنی فرزند بسیار عوض شده است و توصیه ام به خانواده ها این است که حتما آموزه های دینی در این موضوع را مطالعه کنند که مهترین آنها انتخاب اسمی مناسب برای فرزند است .

 

مادر علی : بر اساس دستورات دینی و قرآنی ما سعی کردیم از ابتدای تولد فرزندانمان ، آنها را با مبانی دینی و قرآنی آشنا کنیم و خوشحالیم که مهد کودک قرآنی هم زمینه را برای این تربیت فراهم نموده است .

قطعا نام مناسب به ویژه نامی که همنام با ائمه اطهار (ع) باشد باعث می شود که فرزند بیشتر در مسیر این بزرگوارن قدم بردارد و پیرو آنها باشد.

من به خانواده ها توصیه می کنم که به یادگیری و انس با قرآن فرزندانشان توجه بیشتری داشته باشد.

 

پدر علی : از روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی اردکان که زمینه این گفتگو را فراهم کرد تشکر و قدر دانی می کنم.