مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 94/11/26
نظر

استاد شهید مطهری در مورد رشد می نویسد: « رشد یعنى اینکه انسان شایستگى و لیاقت اداره و نگهدارى و بهره‏بردارى یکى از سرمایه‏ها و امکانات مادّى و یا معنوى که به او سپرده مى‏شود داشته باشد.» مجموعه ‏آثارج‏3، ص314

یکی از این سرمایه ها «قدرت انتخاب» است. چیزی که انسان را از حیوان متمایز می کند. قدرت انتخاب سرمایه و امکانی است که اگر با بینش کافی همراه باشد راه های پیشرفت را برای انسان هموار می سازد. در طول تاریخ انسان ها با انتخاب هایشان مسیر خود را تغییر داده اند برخی به اعلی علیین رسیده و بعضی دیگر به اسفل سافلین.

امروزه در نظام سیاسی سخن از انتخاب افرادی است که بواسطه آنها نسبت امور مهم یک نظام قانونگذاری، تصمیم گیری و اجرا می شود. این توده مردم هستند که با انتخابشان مسیرهای آینده را تعیین می کنند. حال باید دید چقدر در این انتخاب ها «رشد» وجود دارد؟ چقدر لیاقت اداره و مدیریت قدرت انتخاب را دارند؟ بد نیست در بررسی رشد در انتخاب از شهر خودمان اردکان و مسائل آن مثال بزنیم. توجه به مسائلی که در ادامه می آید می تواند رشد ما را در انتخاب را نشان دهد.

1. تنها به فکر آبادانی ظاهری شهر بودن و برای فرهنگ مردم به معنای عامش( که شامل ارزش های مذهبی، اخلاق عمومی، شایسته سالاری، ازدواج و مسکن جوانان است) اهمیت چندانی قائل نشدن غفلت از اساسی ترین نیاز هر انسانی است.

2. بزرگ کردن انتساب های فامیلی و تعصب نسبت به افراد و عدم توجه به ویژگیهای شخصیتی آنها خود اشتباه بزرگی است.

3. عدم توجه به نقش نماینده در قانونگذاری و دیگر وظایف کلان کشوری و بزرگ کردن خدمت به شهر خود مساله ای است که بسیاری از آن غافلند.

4. باید توجه داشت که در شهرهای کوچک انتخاب نماینده مجلس تنها به معنای انتخاب یک فرد نیست بلکه بسیاری از عزل و نصب ها به دلیل پشتوانه مردمی داشتن، توسط او انجام می گیرد. پس انتخاب نماینده یعنی انتخاب یک حلقه مدیریتی برای شهر و احیانا انتخاب کسانی که تنها عضو جریانی خاص هستند و تجربه اجرایی چندانی ندارند.

5. نکته مهتر از همه اینکه نماینده نقش بسیار مهمی در تدوین سیاست های کلی شهرستان دارد. با یک نگاه ساده می توان فهمید که سیاست های نادرست امروزی چه مصیبتهایی را بر اردکان تحمیل نموده است. توسعه بی حد و حصر صنایع و به دنبال آن ورود جمع کثیری از کارگران غیر بومی که حامل فرهنگی متفاوتند، از بین رفتن امنیت عمومی مردم، تهدید جدی محیط ریست و مانند آن نتیجه این سیاست های نادرست است.

توجه به این نکات و در نظر گرفتن آنها انتخاب ما را به یک انتخاب رشیدانه تبدیل خواهد کرد. واقعیت این است که انتخاب افراد تنها از روی تعصب، جناح های سیاسی، داشتن نفوذ در رده های بالا، نبودن رقیب جدی و مانند آن فرسنگ ها با «رشد انتخاباتی» فاصله دارد. حال که مردم اردکان مشکلات شهر خود را با جان خود لمس می کنند، -مشکلاتی که ناشی از حلقه مدیریتی بسته مدیران شهرستان بوده که نماینده نقش پررنگی در آن داشته و دارد- باید دید در این مرحله انتخاب رشیدانه ای خواهند داشت؟؟

نویسنده : حمید کمالی اردکانی