مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 91/8/29
نظر

محمدرضا شایق، حافظ و مفسر قرآن کریم در این جلسه با اشاره به ضعف ما ایرانی‌ها در توجه و انس به قرآن کریم، لزوم حرکتی عظیم در راستای ترویج قرآن کریم در بین جوانان را ضروری دانست و افزود: اینکه حجم زیادی از مردم مسلمان ما از دریای بی‌کران قرآن بهره‌ای نبرده‌اند، درد بزرگی است که باید با تشکیل جلسات و کلاس‌های آموزشی قرآن درمان شود.

در ادامه این جلسه، طرح تفسیر ترتیبی قرآن کریم توسط مسئول مؤسسه قرآنی ثقلین یزد تشریح شد. طرح تفسیر ترتیبی قرآن کریم در قالب 9 ترم آموزشی به صورت نیمه حضوری در هفت شهر از استان یزد برگزار خواهد شد و مجری برگزاری این دوره در شهرستان اردکان مؤسسه قرآنی نورالزهرا(س) است.

همچنین، قرار بر این است که این طرح از ابتدای آذرماه سال جاری در شهرستان اردکان اجرا شود و تاکنون 37 نفر از نخبگان قرآنی در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان در ابتدای این جلسه، ضمن تشکر از مسئولان مؤسسات قرآنی ثقلین و نورالزهرا(س)، برگزاری این طرح را زمینه‌ای برای گسترش فعالیت‌های تفسیری قرآن کریم در شهرستان اعلام کرد.

یادآور می‌شود،  این جلسه  شام‌گاه یکشنبه، 28 آبان‌ماه در محل مهدیه اردکان برگزار شد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 91/8/28
نظر

عمل امام حسین (علیه السلام) نیاز به تفسیر و تبیین دارد همان گونه که قرآن نیاز به آن دارد، نیاز به تفسیر و تحلیل داشتن یک عمل نشانگر رمز و رازدار بودن و پیچیده بودن آن می باشد به گونه ای که وقتی به آن نگاه می شود س?ال های متعددی برای ناظر به وجود می آید. کثرت س?ال از نیاز به تفسیر حکایت می کند و هر گونه پاسخ به آنها نوعی تفسیر و تبیین می باشد.

چه ضرورتی داشت امام حسین (علیه السلام) در این سفر، خانواده را همراه خود ببرد؟چه اشکالی پیش می آمد که آنان را در مکه باقی گذارد تا در جوار خانه خدا عبادت کنند یا آنان را به همراه عبدالله بن عباس به مدینه بفرستد؟

آمدن زن و بچه همراه امام حسین (علیه السلام) هیچ گونه نقش منفی در نهضت امام و به پیروزی رسیدن آن نداشته است. آنچه مهم است اینکه آیا همراهی آنان با امام تأثیر مثبتی برای اسلام یا برای خود آنان داشته است یا خیر؟

دلایل همراه بردن خانواده توسط امام حسین(ع) در واقعه کربلا را با کلیک بر اینجا مطالعه نمایید...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 91/8/27
نظر

به گزارش “بوتیا”:زرتشتیان کرمان نیز برای مراسم سوگواری امام حسین(ع) احترام زیادی قائل هستند و مراسم ویژه ای را در این باب برگزار می کنند.اختیاری از زرتشتیان کرمان در این باره می گوید: زرتشتی های کرمان برای روز تاسوعا و عاشورا اهمیت خاصی قائل هستند. وی افزود: زنان و مردان با پوشیدن لباس سفید در آتشکده برای امام حسین(ع) و یاران او به سوگواری و عزاداری می پردازند.وی بیان کرد: زرتشتیان امام حسین(ع) را داماد ایرانی ها می دانند، معروف است که پس از پیروزی اسلام بر ایران، دختر یزدگرد سوم به نام شهربانو که شاهزاده بود به عقد امام درآمد. زرتشتیان و ارامنه کنار هم عزاداری می کنند. با هیات بیرون می روند و می آیند و شام را قیمه میل می کنند؛ غذایی مرسوم ایام محرم و حتی بعضی از این عزیزان مقداری از غذای مراسم امام حسین را برای تبرک در طول سال نگهداری و در غذای سالیان خود استفاده می کنند.

نذری دادن از دیگر رسوم زرتشتیان در ایام محرم است ،در روز عاشورا زرتشتیان با پختن غذای قیمه مانند هم وطنان کرمانی نذری می دهند. وی گفت: زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا مراسم خود را برگزار می کنند. به گفته وی، زرتشتیان کرمان امام حسین(ع) را سرور آزادگان جهان می دانند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 91/8/27
نظر

غزه ...

افسران - ای "خـــــــــــ ــــــــــــ دا:((((((((((((((( " / «فیلم» و «عکس» دلخراش «بدن سوخته» کودک فلسطینی

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : جمعه 91/8/26
نظر

حضرت آقا می‌فرمایند: «برخى کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک مى‌کند. یکى از آن کارها، همین عزاداریهاى سنّتى است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین مى‌شود. این‌که امام فرمودند «عزادارى سنّتى بکنید» به خاطر همین تقریب است. در مجالس عزادارى نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سر و سینه زدن و مواکب عزا و دسته‌هاى عزادارى به راه انداختن، از امورى است که عواطف عمومى را نسبت به خاندان پیغمبر، پُرجوش مى‌کند و بسیار خوب است.» (بیانات مقام معظم رهبری؛ 1373/03/17)

این سخن صریح آقا در مورد ارزش دسته‌های عزاداری و آثار آن است. چه اثری از این بالاتر که عواطف عمومی نسبت به خاندان پیامبر پُرجوش شود؟! نه هیأت‌ها وقتی در یک محیط بسته نشسته‌اند این‌قدر اثر دارند، نه یک فیلم سینمایی خوب و نه یک فیلم مستند خوب و یا برنامه رسانه‌ای خوب این اثر دستجات عزاداری را دارند. از سوی دیگر این دستجات عزاداری پیام امام حسین(ع) را به کسانی می‌رسانند که چه بسا هیچ راه دیگری برای رساندن پیام اباعبدالله الحسین(ع) به آنها نباشد.

ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 91/8/24
نظر
و عاشورایی دیگر در راه است و حسین با علمدارش در محرمی دیگر ، راه عاشورایی بودن را برایمان  روشن می سازند. امام سربریده با راسی نورانی می تابد برای هدایت ما ، امام چشمه ایست که می جوشد، می خروشد و آتش گناهان مان را می نشاند، مِهر امام در کویر دل ها می تراود و نورش بر ظلمت آنها می تابد. امام تماماً عبادت است، آمدن و بودن و رفتنش همگی طاعت است، خواب و بیداری و قیام و قعود و سجودش همه سجده بر آستان قدس الهی و قیام بر عرش کبرایی است. امام بر کرسی دل ها نشسته و مشق عشق بر قلب تاریخ نوشته است، امام حکومت می کند در دلهای ما و ما این ولی را با هیچ والی عوض نمی کنیم. امام آنگاه که قدم بر ارض بلا می گذارد، جهان مشوش، عرش متشنج و طبیعت متوحش می شود، آخر، حسین (ع)، امام همه بود، امام همه هست و ما همچنان در تب و تابیم، گویی هنوز سر به تن دارد سید الشهدا! و گویی هنوز خون در بدن دارد خون خدا! و ما هنوز خنجر خونین کین را باور نداریم، گویی هنوز چکمه شمر را بر سینه شبیر باور نداریم، گویی هر محرم بار دیگر سر از تن عشق جدا می شود و هل من ناصر ینصرنی را به گوش می شنویم. داستان حسین (ع) هرگز تکراری نمی شود، هر چند کل یوم و کل ارض همیشه عاشوراست و کربلا، و هرچند تاریخ همیشه تکرار می شود. اباعبدالله (ع) شمشیر مِهر خدا را کشیده است و چپ و راست بر قلب همه زخم عشق می نشاند، اباعبدالله با اهل و عیالش به تمام عالمیان تاخته است و شمشیر محبتش را بر همگان کشیده است و دلها را به اسارت درآورده است و آنان که این شمشیر را به جان نمی خرند و به سپر نفس پس می زنند، به خنج شیطان زخمی می شوند و هنوز محبت حسین بر شقی ترین های جهان ما را به تعجب وا می دارد...




حسین جان! چگونه چون منی می تواند شما را شناخته باشد؟! و چگونه شما را نشناخته اینچنین اشک عشق از چشمان مان جاری می شود؟! آیا اینها جز اثبات مقام امامت شماست که ما را کشان کشان به سوی خدا می رساند؟! یا اباعبدالله! صحبت با شما حتی آنجا که گوش دل کر است و شنیدن پاسخ نامیسر، شیرین است! شیرین تر از شهد گل برای زنبور عسل؛ یا اباعبدالله! ذکر نام تان قوت قلب ماست و ما با هر یادتان زنده می شویم و لبیک می گوییم و به درگاهت مدام کشته می شویم، یا حسین! شعور و شورمان را در درگاهت بیفزا...