مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 94/5/28
نظر
مکه

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 94/5/19
نظر

یکی از شاخصه های فرهنگ ، احترام به قانون و به تبع آن عمل به قانون در هر جامعه و نظامی می باشد.

اگر در یک نظامی ، یکی از ارکان حکومتی و مدیریتی ، بخشنامه ، دستور العمل ، آیین نامه و یا ابلاغیه ای صادر کردند ، مطمئنا در حکم قانون قابل احترام آن نظام تلقی شده و تمامی افراد آن جامعه موظف به رعایت آن می باشند و عدم رعایت آن قانون علاوه بر اینکه جرم تلقی خواهد شد ، نشان دهنده ضعف فرهنگ زیر پا گذارندگان آن قانون است .

چندی پیش از سوی قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی ایران که یکی از ارکان اصلی این نظام می باشد ، حکم و ابلاغی مبنی بر ممنوع التصویر و ممنوع الخبر بودن یکی از شخصیتهای سابق این نظام صادر و علنا در رسانه های خبری و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام شد .

و طبیعتا این حکم و این ابلاغیه یک قانون در این نظام تلقی و رعایت آن ، وظیفه همگانی و تخطی از آن جرم و نشانه ای از ضعف  فرهنگ در خاطیان می باشد.

و اما ماجرا از این قرار است که  در روزهای اخیر بالاترین مسئول اجرایی یکی از شهرستانهای ایران اسلامی ، نشستی با جمعی برگزار کرد که این نشست یک برنامه رسمی اداری و در قالب برنامه های اجرایی ادارات و نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود  و در پایان آن نشست گروهی که خود از عوامل و کارگزاران نظام و جزء نیروهای نهادها و ادارات قانونی و مجری قانون هستند  و اتفاقا برگزار کننده همان نشست دولتی و رسمی هم بودند ، در قالب جمعی از گردانندگان یک سایت معلوم الحال وابسته به جریان خاص ، هدیه ای به آن مسئول رده بالا تقدیم کردند و اصرار بر باز نمودن و عکس انداختن از این ماجرا داشتند و آن هدیه چیزی نبود جز قاب عکسی از همان شخص ممنوع التصویر و ممنوع الخبر شده !

در تحلیلی ساده می توان این حرکت را یک بازی بچه گانه تلقی کرد  و در تحلیلی روشن تر ، تخطی از قوانین نظام جمهوری اسلامی و دستورات و ابلاغیه های قوه قضاییه از سوی مجریان رده بالای قانون را هم می توان نوعی دهن کجی به قانون مقدس این نظام دانست که می تواند ریشه در تعصبات کور جاهالانه داشته باشد و یا ریشه در ضعف فرهنگ آن خاطیان .

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 94/5/3
نظر

آموزه های دینی در موسسه قرآنی ، منجر به تغییر نام کودک اردکانی شد


به گفته خانواده علی کریمی ، در ابتدای کودکی ، خانواده نام صدرا که اسمی مناسب و هموزن اسم برادر بزرگترش بود را برایش انتخاب کردند ، ولی در بازیهای بچه گانه تعزیه ، همیشه صدرا از اینکه نامش نمی تواند در نقش یکی از شخصیت های تعزیه قرار گیرد ، گله داشت ، تا اینکه صدرا پا به کلاسهای قرآنی مهد شکوفه های قرآنی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان گذاشت ، در این زمان بود که در آموزهای دینی این مرکز شعر امامت را یاد گرفت ، و نام یک یک ائمه هدی علیهم السلام را در این شعر با دقت فراگرفت و وقتی خانم مربی کلاس قرآن ، از شجاعت و رشادت و داستانهای جذاب امام علی(ع) برای همکلاسیهای صدرا می گفت ، صدرا ، تصمیم گرفت نامش را همنام امام اول ، که اکنون در نظر صدرا ، مردی محکم و با اراده و شجاع جلوه می کرد ، انتخاب کند.


مادر صدرا می گوید : برای اولین بار در یک مراسم جشن قرآنی که از سوی موسسه برگزار شده بود ، فرزند من نیز برای اجرای برنامه حفظ قرآن به جایگاه دعوت شد و وقتی مجری نام او را پرسید ، صدرا ، خود را علی کریمی معرفی کرد و از آن به بعد من و پدرش نیز مصمم شدیم که به عزم و اراده کودکان احترام بگذاریم و با مراجعه به مراجعه قانونی نامش را به "علی" تغییر دادیم.

پدر صدرا از اینکه در مملکت شیعی قانونی وضع شده است که تغییر نام از هر نامی به نام "علی" آزاد است ابراز خرسندی کرد و گفت : با مراجعه به اداره ثبت احوال شهرستان اردکان ، توانستیم به راحتی نام فرزندمان را به نام "علی" تغییر دهیم و از این بابت بسیار خوشحالیم.

گفتنی است ، علی کریمی یکی از قرآن آموزان موسسه قرآنی نورالزهرا(س) وابسته به اداره تبلیغات اسلامی اردکان می باشد که در این مرکز نونهالان به حفظ قرآن کریم و یادگیری آموزهای دینی و مذهبی مشغول هستند.

مصاحبه با خانواده کودک اردکانی که نام فرزندشان را به "علی" تغییر دادند


متن مصاحبه را از اینجا بخوانید...