مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 88/6/30
نظر

*سایت آیت الله العظمی خامنه ای  رهبر عالیقدر جهان اسلام :

عید فطر روز یکشنبه 29 شهریور

دفتر مقام معظّم رهبری در اطلاعیه ای اعلام کرد فردا 29/شهریور ماه/1388 روز اول شوّال المکرّم و عید سعید فطر است.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع عموم مردم شریف ایران می رساند بر اساس گزارش های راصدان مورد وثوق و خبره که از چند نقطه‌ی کشور واصل شده است، رؤیت هلال ماه شوال‌المکرّم شنبه 28/شهریور/1388 مطابق با بیست و نهم رمضان‌المبارک 1430 هجری قمری برای رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای مد‌ظلّه‌العالی محرز گردیده و معظّمٌ له حکم به عید فطر بودن فردا یکشنبه 29/شهریور/1388 فرمودند.
ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمام برادران و خواهران و ملت شریف ایران نماز پُر شکوه عید سعید فطر در سراسر کشور اقامه خواهد شد.
دفتر مقام معظّم رهبری

 

* سایت آیت الله العظمی نوری همدانی :

عید فطر روز دوشنبه 30 شهریور می باشد.

دوشنبه 30 شهریور 1388 - 1 شوال 1430 - 21 سپتامبر 2009

 

*سایت ایت الله العظمی مرحوم فاضل لنکرانی ( توسط فرزند ایشان ):

عید فطر روز یکشنبه 29 شهریور

دوشنبه 30 شهریور 1388 - 2 شوال 1430 - 21 سپتامبر 2009

سوال وجوابی پیرامون روز عید سعید فطر (مناسبت - 29/6/1388)

بسمه تعالی
حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکانه
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات نظر شریف خود را نسبت به روز عید سعید فطر بر طبق مبانی والد راحل حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله علیه جهت روشن شدن تکلیف مومنین و کسانیکه بر تقلید از آن مرجع بزرگ باقی مانده اند را ذکر فرمایید . خداوند متعال به جنابعالی عزت عنایت فرماید.

جمعی از مومنین 

بسمه تعالی
با سلام و عرض تحیت و امید مغفرت و پذیرش اعمال در نزد خداوند برزگ و تبریک عید سعید فطر به اطلاع مومنین می رسانم که بر طبق مبانی فقهی مرجع راحل حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله علیه روز یکشنبه عید سعید فطر می باشد . توضیح مطلب آن است که اولا معظم له معتقد به تغایر آفاق در مورد رویت هلال نبودند و چنانچه در یکی از نقاط دنیا که با کشور ما مقداری در شب اشتراک داشته باشد رویت هلال شود ، برای ما نیز کفایت می کند و ثانیا رویت با دوربین و تلسکوپ را نیز کافی می دانستند و تردیدی نیست که در ایران و برخی از نقاط دیگر دنیا ماه با ابزار رویت شده است . ثالثا در رویت ماه بین اینکه ماه  قبل از غروب خورشید و یا مقارن با آن و یا بعد از آن غروب کند فرقی قائل نبودند بنابر این سه جهت روشن است که روز یکشنبه اول ماه شوال المکرم می باشد. خداوند این عید بزرگ را بر همه مومنین مبارک و بهترین جوایز و هدایا را نصیب آنان فرماید بحق محمد وآله الطاهرین.

29/6/88     محمد جواد فاضل لنکرانی

 

*سایت آیت الله العظمی مرحوم بهجت :

روز دوشنبه ، مطابق با 30 ( سی ام ) شهریور 1388 عید فطر

بسمه تعالی
ضمن آرزوی قبولی طاعات روزه داران عزیز در ماه مبارک رمضان
به اطلاع می رساند :
بنا به نظر حضرت آیة الله العظمی شیخ علی صافی دامت برکاته ، روز دوشنبه ، مطابق با 30 ( سی ام ) شهریور 1388 عید فطر می باشد .

 

*سایت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

عید فطر روز دوشنبه 30 شهریور می باشد.

نظر معظم له پیرامون عید فطر
با سلام
به اطلاع عموم روزه داران عزیز و میهمانان سفره ضیافت الهی می‌رساند که یکشنبه 29/6/1388به نظر معظم له، عید فطر، ثابت نشده است

پاسخ به یک استفتا

کسانی که امروز روزه خود را افطار کرده‌اند و عید بودن امروز برایشان ثابت نشده باید تا آخر امروز امساک نمایند ( از خوردن و آشامیدن خودداری کنند ) و بعدا قضای آن را به جای آورند.

 

*سایت ایت الله العظمی مکارم شیرازی:

عید فطر روز یکشنبه 29 شهریور

براساس تاریخ ثبت شده در بالای سایت یکشنبه  را عید می داند .

دوشنبه 30 شهریور 1388- -2شوال 1430

 

*سایت آیت الله  العظمی وحید خراسانی :

عید فطر روز دوشنبه 30 شهریور می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
اسعدالله ایامکم
بنابر شهادت شهود موثق غروب امروز یکشنبه 29 شهریور ماه مطابق با 20 سپتامبر، هلال ماه شوال رؤیت شده است. کسانی که اطمینان پیدا کرده بودند که روز یکشنبه عید بوده است و اکنون خلافش برای آنها ثابت شده، کافیست یک روز قضای آن را به جا آورند و کفاره ندارد.