مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 88/6/31
نظر
آیت الله علم الهدی در گفت‌وگو با رجانیوز
اگر مرجع تقلیدی به عید بودن دوشنبه حکم داده، خلاف فتاوای خود اوست

یک عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با اعلام نظر برخی مراجع که روز گذشته(یکشنبه) به عنوان اول ماه شوال برایشان اثبات نشده بود اظهار داشت: همه مراجع عظام تقلید غیر از آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع را در قضیه عید فطر و رویت هلال ماه نافذ می دانند لذا اگر مرجعی اعلام کرده قضای روزه یکشنبه باید گرفته شود مغایر با حکم همان مرجع است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در گفتگو با رجانیوز در خصوص اختلاف نظر در رابطه با رویت هلال ماه در بین برخی مراجع عظام با اشاره به اینکه برای برخی مراجع دیروز عید ثابت نشده بود، اظهار داشت: آقایان مراجع گفته بودند که برایشان عید بودن یکشنبه ثابت نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اختلاف نظرها را مربوط به چگونگی رویت هلال ماه عنوان کرد و افزود: عید برای آقایان مراجع ثابت نشده بود بلکه برای مقام معظم رهبری ثابت شده است، علت ثبوتش هم این است که چون مراجع عظام دیدن ماه را تنها با چشم مسلح آن هم قبل از وقت شرعی و در روز را کافی نمی دانند، اما مقام معظم رهبری هم دیدن با تلسکوپ و چشم مسلح را کافی می دانند و هم اینکه اگر بعد از اذان ظهر کسی ماه را ببیند.

امام جمعه مشهد مقدس، به رؤیت هلال ماه در چندین نقطه کشور اشاره کرد و تصریح کرد: ساعت 5:30 دقیقه بعد از ظهر شنبه ماه با تلسکوپ در چند نقطه مرکزی کشور دیده شده است، البته یک جا هم با دوربین ماه رویت شده بود.

وی در رابطه با اینکه برخی مراجع اعلام کرده اند که مقلدانشان باید روز یکشنبه را امساک کرده و قضای آن را به‌جا آوردند، تأکید کرد: ممکن است روز یکشنبه به عنوان عید شرعاً برای برخی آقایان مراجع ثابت نشده باشد اما اگر چنین چیزی را اعلام کرده باشند که مقلدان باید قضای روزه یکشنبه را به‌جا آورند مطابق با فتوای خود آن‌ها نیست.

علم الهدی در این خصوص توضیح داد و گفت: برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند، رهبر انقلاب حکم کردند که دیروز(یکشنبه) عید است لذا وقتی بر اثر حکم حکومتی امر می شود که روز یکشنبه عید است، آقایان دیگر باید تبعیت کنند.

وی علت این تبعیت از رهبری را حکم خود مراجع عنوان کرد و اظهار داشت: فقط آیت الله سیستانی در این قضیه عید فطر حکم حاکم شرع را نافذ نمی دانند لذا مقلدین ایشان دیروز را به عنوان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان روزه گرفتند و یا به سفر رفتند اما امروز را کسی نمی تواند بگوید عید است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اینکه دفتر آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرده مقلدین ایشان باید قضای روزه یکشنبه را به‌جای آورند، گفت: آیت الله مکارم شیرازی هم از جمله مراجعی هستند که در قضیه رویت هلال ماه، حکم حاکم شرع را نافذ می دانند و اگر دفتر آقای مکارم اعلام کرده که مقلدین ایشان دیروز را باید امساک می‌کرده و اگر نکرده‌اند، روزه قضا بگیرند، مغایر حکم خود ایشان است چون ایشان در امر رؤیت هلال، حکم حاکم شرع را نافذ می دانند.