مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 88/7/30
نظر
سردبیر پیشین مجله متعلق به اشرف پهلوی از خود و خاتمی به عنوان برندگان جایزه ای موسوم به گفت وگوهای جهانی در دانمارک خبر داد.
داریوش شایگان بدون اشاره به نام نامزدها، اظهار داشت این جایزه سال جاری میلادی راه اندازی شده و اولین جایزه آن به من و محمد خاتمی تعلق می گیرد. این جایزه قرار است درباره تحقیقات بینا فرهنگی، و همکاری و ارتباط های فرهنگی اهدا شود.
وی با اشاره به فعالیت های قبل از انقلاب خود در زمینه گفت وگوی تمدن ها گفت: برنامه ما آن زمان کاملاً روشن بود؛ دیالوگ بین تمدن های آسیایی و ارزیابی موقعیت آنها در برابر دیگر تمدن های دنیا، هدف اصلی ما بود و اینکه ایران، به عنوان امپراتوری وسط یا مرکز بوده و همیشه نقش پل ارتباطی را بین شرق و غرب داشته است.
شایگان افزود: خاتمی در گفت وگوی تمدن ها بیشتر به بعد سیاسی توجه نشان می داد و بیشتر در عرصه روابط سیاسی بود. من به طور مشخص نمی دانم برنامه اصلی او برای گفت وگوی تمدن ها چه بود. البته گفت وگوی فرهنگ ها در قبل از انقلاب هم از سوی دولت وقت حمایت می شد ولی چیزی که اهمیت داشت این بود که حرف ایران در آن زمان برش داشت(!) و تمام دنیا از همکاری با روشنفکران و نهادهای فرهنگی ایران استقبال می کرد!!
گفتنی است داریوش شایگان در انجمن فلسفه متعلق به فرح پهلوی عضویت داشت و پس از انقلاب، مدت ها سردبیری مجله ایران نامه متعلق به بنیاد مطالعات ایران و اشرف پهلوی را به عهده داشت. زمانی که خاتمی شعار گفت وگوی تمدن ها را مطرح کرد، بسیاری از محافل ضدانقلابی اعلام کردند که این شعار توسط کسانی چون شایگان و آشوری وضع شده و خاتمی فقط کپی برداری کرده است.
زمانی فرج سرکوهی در نشریه آدینه با لحنی مواخذه آمیز و معنادار پرسیده بود چگونه است که هر وقت سفارت فرانسه می خواهد از روشنفکران در ایران حمایت و تمجید کند، از شایگان حمایت می کند.