مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 88/2/24
نظر
روح‌الله حسینیان نماینده سرسخت حامی دولت در مجلس هشتم و عضو جریان رایحه خوش خدمت در دیدار خصوصی با علی لاریجانی، برای حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد اتمام حجت کرد.

در این دیدار که عصر سه‌شنبه گذشته در دفتر رئیس مجلس تشکیل شد، دبیرکل فراکسیون انقلاب (حامیان دولت در مجلس) به لاریجانی هشدار داد تا اگر مجددا در مقام رئیس فراکسیون اکثریت مانع از اعلام حمایت این طیف از محمود احمدی‌نژاد شود نتیجه انتخابات ششم خردادماه هیات رئیسه مجلس به ضرر وی تمام خواهد شد.

به دنبال تهدید جایگاه ریاست لاریجانی از سوی حامیان دولت بود که حسینیان از رئیس مجلس وعده گرفت تا در جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان که دوشنبه هفته آتی تشکیل خواهد شد بحث حمایت از احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای واحد اکثریت مجلس را به رای بگذارد تا اعضای فراکسیون با رای مخفی به این پیشنهاد در این‌باره آزادانه و به‌دور از سایه تصمیم ژنرال‌های بهارستان اعلام نظر کنند. اگرچه از جزئیات این گفت‌وگو خبری دردست نیست اما بنا به گفته حسینیان در پایان این دیدار لاریجانی اعلام کرده که بهترین گزینه برای رفع این چالش به رای گذاشتن موضع حمایت از احمدی‌نژاد در مجمع اصولگرایان است چراکه این امر سبب می‌شود رئیس مجلس از شائبه سیاسی‌کاری در انتخابات و حمایت از جریان خاصی در امان بماند.

لاریجانی در حالی در پی فشارهای حامیان دولت نظرش را در مورد ورود مجلس به مباحث انتخاباتی تعدیل کرد که پیش از این عنوان می‌کرد نمایندگان باید به صورت فردی در انتخابات حضور یابند و ورود مجلس در انتخابات مجلس صحیح نیست و به معنای دخالت قوه مقننه در کار قوه مجریه است.

این در حالی است که بنا به عقیده روح‌الله حسینیان فراکسیون اصولگرایان به عنوان یک گروه سیاسی نمی‌تواند نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت باشد بنابراین با درخواست برگزاری مجمع عمومی فراکسیون خواستار تصمیم‌گیری سریع‌تر نسبت به اعلام موضع فراکسیون اصولگرایان در انتخابات آتی شده‌ایم. تلاش حامیان دولت در مجلس برای ورود فراکسیون اصولگرایان به انتخابات به دنبال سکوت انتخاباتی چهره‌های شاخص جریان اصولگرا در مجلس همچون علی لاریجانی و محمدرضا باهنر و احمد توکلی صورت گرفت چراکه صاحبنظران این سکوت بی‌سابقه ژنرال‌های مجلس را سیاسی و به نشان عدم حمایت آنها از دولت نهم تعبیر می‌کردند، به همین منظور این فراکسیون قریب 50 نفری مجلس با توسل به راه‌های مختلف از جمله مذاکره با رئیس مجلس در صدد خنثی کردن این شائبه به نفع کاندیدای متبوعشان بر آمدند.

از دیگر ابزارهایی که حامیان احمدی‌نژاد قصد دارند با توسل به آن حمایت مجلس از کاندیدایشان را حداقل در ظاهر هم که شده حفظ کنند جمع آوری امضا برای بیانیه‌ای است که در آن بر حمایت اصولگرایان مجلس از احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای اصلی جریان اصولگرایان تاکید می‌کند. اگرچه قریب به اتفاق اعضای فراکسیون اکثریت از صدور امضای بیانیه‌ای درمجلس برای حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد بی‌خبرند اما حسینیان دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس از ارائه این بیانیه به هیات رئیسه خبر داد و گفت: من هشتاد و یکمین نفری بودم که این نامه را امضا کردم.

وی با بیان اینکه ما قانع نمی‌شویم هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تنها بیانیه‌ای در کلیات انتخابات صادر کند، ادامه داد: لازم می‌دانیم که در این بیانیه، مصداق مشخص شود و به همین منظور خواستار برگزاری مجمع عمومی و به رای گذاشتن این موضوع در بین تمام اصولگرایان مجلس هستیم.

دبیرکل فراکسیون انقلاب با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انتخاباتی حساس است گفت: بیانیه‌ای که در آن مصداق مشخص نباشد بی‌خاصیت است. وی همچنین درباره تلاش حامیان دولت در مجلس برای تغییر لاریجانی از ریاست فراکسیون اصولگرایان گفت: برخی دوستان بحث تغییر رئیس فراکسیون را مطرح می‌کنند چون در مواقعی که فراکسیون باید موضع‌گیری می‌کرده، این کار را انجام نداده است از این رو معتقدیم که باید در هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تغییری ایجاد شود. نماینده تهران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: بنده مفسر سخنان رهبری نیستم اما استنباط من که برای خودم حجت است این است که هیچ‌کس به ساده‌زیستی آقای احمدی‌نژاد نیست و هیچ کاندیدایی با او قابل قیاس نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما میرحسین موسوی را فرد ساده‌زیستی نمی‌دانید؟ گفت: میان میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد تفاوت از زمین تا آسمان است.

حسینیان همچنین در مورد کاندیداتوری محسن رضایی گفت: رضایی طرفدار جدی‌ای در مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان ندارد اما بنده به عنوان یک نماینده مجلس از حضور وی استقبال می‌کنم.

حامیان دولت در مجلس در حالی قصد دارند حمایت از احمدی‌نژاد را در مجمع عمومی فراکسیون اکثریت به رای بگذارند که گفته می‌شود قریب به 100 نفر از اصولگرایان به‌سوی برخی از کاندیداهای اصلاحات تغییر گرایش یافته‌اند این درحالی است که جمعی از چهره‌های با نفوذ این فراکسیون نیز به دلیل عملکرد ضعیف 4 ساله دولت نهم قصد دارند در صورت موافقت بزرگان اصولگرا پنهانی از محسن رضایی در انتخابات حمایت کنند، به همین خاطر بعید به نظر می‌رسد اصولگرایان که تا امروز از صدور بیانیه‌ای در معرفی احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای واحدشان سرباز زده‌اند در آرای مخفی‌شان در مجمع عمومی به حمایت از احمدی‌نژاد رای دهند، مگر اینکه مذاکرات و لابی‌های حامیان احمدی‌نژاد در مجلس تا هفته آینده به اندازه‌ای قوی شود که رای منتقدان احمدی‌نژاد را یک ماه به انتخابات تغییر دهد.