مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 89/3/3
نظر
در هشت سال دولت اصلاحات تلاش های زیادی برای تفسیر روز دوم خرداد 76، به عنوان یک "نقطه عطف تاریخی" صورت گرفت و سعی شد که با برگزاری جشن ها و مراسم دولتی و سیاسی این روز در نظر مردم زنده نگه داشته شود، اما دومین روز خرداد سال های اخیر از جمله امروز، حکایت از آن دارد که "دوم خرداد" در همان روز انتخابات ریاست جمهوری هفتم باقی مانده است.

با این حال در دولت اصلاحات بیان این نظر و عقیده با هجمه سیاسی و رسانه ای حامیان دولت مواجه می شد.

بازخوانی این موضوع از زبان محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور، که سال گذشته و در جریان مناظره تاریخی اش با میرحسین موسوی عنوان شد، خالی از لطف نیست.

رئیس جمهور در مناظره شب 13 خرداد 88 با اشاره به شرایط روزنامه‌ها در زمان اصلاحات، خطاب به آقای موسوی گفت: در زمان آقای خاتمی کسی نمی‌توانست یک کلمه هم انتقاد کند و همان علمایی که شما می‌فرمایید اگر یک اظهار نظر می‌کردند، کاریکاتور او را می‌کشیدند که ما بعد از ملی شدن نفت (تا آن زمان) نمونه‌ای نداشتیم که کسی علیه علما کاریکاتور بکشد.

ای وای خیانت شد

وی افزود: در زمان آقای خاتمی 30 تیتر زده می‌شد و گفته می‌شد شما پیام دوم خرداد را نفهمیدید و ای وای خیانت شد و هر کسی ضد رئیس‌جمهور بود، بالاخره او را خفه می کردند. برای اینکه بدانید یک مثال می‌زنم که در دانشگاه هیچ وقت سابقه نداشته است. یک دانشیار دانشگاه ما که پژوهشگر نمونه کشور بود، علیه سیاست‌های پژوهشی دولت مقاله‌ای نوشت. بعد از این مساله، آنچنان رئیس دانشگاه او را له کرد و به او توهین کرد و عده‌ای را در دانشگاه راه انداخت تا علیه او شعار مرگ سر بدهند... نبایداین چیزها یادمان برود.

بر خلاف ادعای سران اصلاحات که "دوم خرداد" را آغاز مرحله ای متفاوت و تاریخی در کشور تحلیل و قلمداد می کردند، رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنرانی دختر آقای هاشمی در جلسه‌ای که زهرا رهنورد و آقای خاتمی حضور داشتند، گفت که دوره اصلاحات ادامه راه سازندگی است و در دولت نهم آسیب دیده است و انتخاب آقای موسوی استمرار همان راه است. معنای این موضوع این است که اشرافیتی که آقای هاشمی در این کشور پایه‌گذاری کرد، قرار است ادامه پیدا کند.