مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 89/5/18
نظر
شماری از عناصر وابسته به گروهک ملی-مذهبی در منزل «ح-م-ت» از اعضای گروه موسوم به مجمع محققین و مدرسین به تبادل نظر پرداختند. براساس این دیدار مقرر شد دور جدیدی از تلاش ها جهت نفوذ به بیوت علما و مراجع جهت ایجاد شکاف میان قم و تهران سازمان داده شود چرا که تلاش های قبلی نتیجه چندانی به همراه نداشته است. 

گفته می شود در جلسات اخیر سران گروهک ملی مذهبی که با هدف آسیب شناسی جریان تجدیدنظر طلبی و چرایی ناکامی جنبش به اصطلاح سبز برگزار شد، حاضران از دینی بودن مردم ایران و احترام قاطبه ملت به جایگاه مرجعیت و ولایت به عنوان موانعی نام بردند که میدان نفوذ و مانور جریانات سکولاریستی و تجدیدنظرطلب را با مشکلات اساسی مواجه نموده است.
 
به گزارش «مشرق» طیف ملی مذهبی شامل پیمان (جنبش مسلمانان مبارز)، عزت الله سحابی(نشریه ایران فردا)، ابراهیم یزدی(نهضت آزادی)، لطف الله میثمی(نشریه چشم انداز) و رضا رئیس طوسی و محمد محمدی گرگانی، حسین رفیعی و... در آخرین جلسه خود طرحی با عنوان «سیر تحول پایگاه اجتماعی مرجعیت در نیم قرن اخیر در ایران» به تصویب رسانده تا در پوشش این طرح مطالعاتی و پژوهشی بتوانند اعضای گروهک را به بیوت مراجع و فضلای حوزه علمیه قم نزدیک سازند.
در سفر برخی دانشجویان وابسته به گروهک ملی مذهبی به قم که در رشته های علوم سیاسی و جامعه شناسی در دانشگاه تهران تحصیل می کنند، اعضای این گروه دیدار سه ساعته ای را در منزل «ح-م-ت» در قم با اعضای مجمع محققین و مدرسین برگزار می کنند و مهمترین دغدغه این گروه را «بررسی تعاملات مرجعیت و ولایت فقیه» عنوان می کنند.
در گزارش این گروه از ملی مذهبی ها آمده است: ما برخی چهره های روحانی را شناسایی کرده ایم که پتانسیل خوبی برای مطرح شدن و اتخاذ مواضعی خلاف سیاستگذاری های حاکم دارند.
در این جلسه یکی از اعضای مجمع محققین سوالی را مطرح و می پرسد در این پروژه شما، چه کمکی را مجمع می تواند به شما داشته باشد که سرپرست گروه می گوید « ما در گام نخست باید خود را به مراجع نزدیک کنیم که برای تحقق آن ما روی سه گروه مطالعه و بررسی کرده ایم. گروه اول کسانی هستند که در حوزه اداره بیوت و پیگیری مسایل مربوط به طلاب و روحانیون و رفت و آمد متدینین و مقلدان، حضور دارند. گروه دوم کسانی هستند که قبلاً در کنار مراجع بودند و اطلاع خوبی از روحیات، حساسیت ها و ارتباطات مراجع دارند اما امروز به هر دلیلی از بیوت مراجع جدا شده اند و گروه سوم محققین پژوهشگری هستند که به واسطه دروس خارج و پیگیری موضوعات فقهی با مراجع ارتباط نزدیکی دارند.»
گزارش مشرق می افزاید: اعضای مجمع محققین با پذیرش این طرح متعهد شدند از طریق برخی افراد نزدیک به بیوت و اساتید علم حقوق به ویژه برخی اعضای دانشگاه مفید و رسانه هایی که در اختیار دارند، پیگیر موضوع باشند.
شایان ذکر است جریان های نهضت آزادی و منافقین با نزدیکی به بیت آقای منتظری و مدیریت وی در طول چند سال توانستند از وی یک چهره ضد انقلاب بسازند و به واسطه وی عقده های خود را علیه اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی خالی کنند.