مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 89/6/25
نظر
مهمترین حاشیه این مراسم حضور فردی بود که ماهها برای چنین فرصتی لحظه شماری می کرد و این همایش را مناسب ترین زمان برای بازسازی چهره خود و اربابانش می دانست.

فردی که با کت و شلوار دیپلماتیک و کروات انگلیسی اش از ابتدا در همایش حضور داشت و بی آنکه لازم باشد با خبرنگاران گفت وگو کند صرفا با عکس هائی که از همایش گرفته شد، به مقصودش رسید و درنهایت به عنوان آخرین فرد از سالن مراسم خارج شد.

این فرد کسی نبود جز سایمون گس سفیر انگلستان در ایران که ماه ها است تلاش می کند چهره ضد ایرانی خود را باحضور در مراسم های رسمی و دیدار با چهره های مذهبی و شخصیت های سیاسی بازسازی کند.

نماینده بریتانیا در ایران که به دلیل زیاده خواهی مسئولین این کشور و همراهی با آمریکا در سیاست های ضد ایرانی، مورد نفرت مردم و مسئولین و شخصیت های سیاسی ایران قرار گرفته است، به دنبال فرصت و شرایطی بود تا خود و کشورش را مجددا رسمیت ببخشد.

وی که مدتی  پیش به دلیل سخنان گستاخانه علیه ایران مورد غضب مسئولین و شخصیت های سیاسی قرار گرفته بود، در مراسم رونمائی از منشور کوروش توانست در یک مراسم رسمی در کنار بالاترین شخصیت اجرائی کشور قرار گیرد.

 سایمون گس در گفت‌وگو با بی بی سی گفته بود: مهمترین مسأله این است که هزینه سرپیچی ایران از خواسته های جامعه بین المللی را باید بالا برد. آن وقت امیدواریم رهبران ایران به این نتیجه برسند که در ازای رسیدن به توافقی با جامعه جهانی، چه امتیازات و منافعی در انتظارشان است. 

وی پس از این سخنان بارها تلاش کرد با مسئولین و شخصیت های سیاسی ایران دیدار کند که هر بار با پاسخ منفی مسئولین مواجه شد.

نمایندگان مجلس، رئیس بنیاد شهید،آیت الله یزدی و آیت الله خاتمی از جمله کسانی بودند که درخواست وی برای این دیدار نمایشی را رد کردند.

با این همه برنامه ریزی نادرست دولت و اطرافیان رئیس جمهور باعث شد وی پس از این سخنان گستاخانه و دست رد شخصیت ها و مسئولین، در کنار بالاترین شخصیت اجرائی نظام قرار گیرد و مجددا مورد توجه رسانه ها قرار گیرد که البته ظاهرا هم پیروز شد تا آنجا که یک مقام مسوول در انگلستان پس از پایان این مراسم با اشاره به حضور سایمون گس اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور نسبت به گذشته اصلاح شود.

اگر چه حضور سفیر انگلیس در این مراسم نمی تواند تاثیری در موضع ضد آمریکائی و ضد انگلیسی نظام داشته باشد و سفیر انگلیس و اربابانش نمی توانند با حضور در یک مراسم خود را رسمیت بخشند، اما مناسب بود این موج ضد انگلیسی و بی اعتنائی به سفیر هتاک ادامه می یافت و مسئولین دولتی  اجازه نمی دادند چنین فرصتی برای عکس یادگاری گرفتن با رئیس جمهور مهیا شود.