مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 89/6/25
نظر
آیت‌الله مصباح یزدی در اجلاس خبرگان، سخنرانی ایراد کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید:

* پس از امام کسی به جای ایشان نشست که نسخه‌ دیگر امام است و می‌توان گفت روح امام در معظم‌له حلول کرد و باید بالاترین شکر الهی را برای این کار داشته باشیم.

*مردم با صبوری به تحمل کمبودها و سختی‌ها پرداخته و در این 30 سال اجرای دستورات اسلام را ‌خواستند.

*باید توجه داشته باشیم که دستاوردهای هسته‌ای یک نعمت از نعمت‌های مادی خداست که با تلاش بندگان خدا بدست آمد. در کنار این نعمت‌ها، نعمتی است که همه بخصوص قشر روحانی باید بیشتر به آن توجه کنند و آن، نعمت حضور اسلام در صحنه است. دستاورهای اقتصادی و نظامی هم مهم است. دستاورد مهمتر آن است که ما را به سعادت ابدی برساند که هدف رسالت اسلام است.

* تلاش‌های نظامیان برای دستاوردهای بیشتر نظامی، شکر عملی است. مهم این است که باید همه در مقابل انقلاب اسلامی که دستاورد بزرگ زمانه اسلام است، شکر کنند. اولین کسانی که مخاطب شکر برای نعمت اسلام هستند، ما روحانیون هستیم که داوطلب شناسایی و شناساندن اسلام شده‌ایم.

* امام که عامل اصلی این انقلاب است، اسلام را تکیه کلام خویش قرار داد و روحانیت متخصصین اسلام هستند و باید برای پیشرفت آن تلاش کنند. سوال این است که آیا ما روحانیون وظایف خود را درست انجام داده‌ایم؟

* باید قبول کنیم که در بعضی از ابعاد مخصوصا در بعد فرهنگی که اساسش باورها و ارزش‌هاست، پیشرفت در خور شان نداشته‌ایم. در بعضی از مسائل از مسوولان فرهنگی کشور گله و این را تکرار کردند و حتی بعضی از مسوولان فرهنگی را ضدفرهنگ می‌دانستند.

*به نظر می‌رسد که معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید مواظب می‌بودند، اما باید اعتراف کنیم که چندان کاری از دست آن‌ها برنمی‌آمد و نمی‌آید. چون کارهای فرهنگی با اقدامات سطحی جواب نمی‌دهد. باید همه امکانات هنری، ادبی، سینمایی و تحقیقات و پژوهش را برای تعمیق کارهای فرهنگی و دفاع از شبهات روزافزون بکار گرفت.

*شبهه‌ها با آهنگ و شکل جدید مطرح می‌شوند که پاسخ به آن‌ها آهنگ جدیدی می‌طلبد و ما در این زمینه کاری نکردیم. الان صدها و حتی هزار سایت علیه مسائل فرهنگی اسلام و شیعه شبهه‌پراکنی می‌کنند، اما امکانات پاسخگویی ما هیچ تناسبی با تلاش‌های آنان ندارد.

*: زمانی بود که خیلی‌ها می‌گفتند آمریکایی‌ها نفت ما را می‌خواهند و کاری به دین ما ندارد، اما الان برای همه ثابت شده که آن‌ها با اسلام کار دارند و امام هم بارها و بارها تاکید کردند که دشمنان انقلاب از اسلام سیلی خوردند و دشمنی آنها با اسلام خیلی عمیق است.

*آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به قلب نوجوانان هشدارهای فراوان می‌دهند و می‌بینیم که همیشه و به‌خصوص از دو، سه سال اخیر شبهات دینی در میان نوجوانان روز به روز بیشتر می‌شود.

* افزایش آماری شبهات نشان از خلاءهای فرهنگی در کشور دارد. در این حالت نقش دانشگاه‌ها و دانشجویان برجسته است و متاسفانه می‌بینیم مبانی برخی از علوم انسانی ماتریالیستی است و چگونه می‌توانیم با این کتاب‌ها و استادان، دانشجویان متدین تربیت کنیم؟

*چگونه است به خاطر اهانت به کاغذ و خط قرآن عزا گرفتیم، اما در مقابل اهانت به محتوا و احکام قرآن سکوت می‌کنیم و ما خودمان می‌گوییم هر آیه قرآن می‌تواند محتوای دوگانه‌ای داشته باشد. راه چاره این مسائل نشست مسوولان مربوطه آن هم به صورت مرتب است تا راه‌های شناسایی فرهنگ و مسائل فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. مخصوصا روحانیت که سابقه این قشر به سال‌های سال در تاریخ اسلام و ایران برمی‌گردد. کمیسیون فرهنگی در مجلس خبرگان رهبری برای پیگیری این مسائل تشکیل شود.