مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 89/6/29
نظر
اقدامات موثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با برنامه‌های دشمنان ایران به ویژه در جریان آشوب‌های خیابانی سال گذشته و همچنین، خدمات فنی و مهندسی این نهاد انقلابی در پروژه‌های مختلف کشور نظیر پروژه عظیم نفتی پارس جنوبی باعث خشم مقامات ایلات متحده شده است.

با این حال اگرچه پیش از این، سران کاخ سفید بارها به دلیل این جایگاه موثر سپاه پاسداران در کشور و ایستادگی در برابر آنان به بیان سخنانی بی‌اساس پرداخته‌اند اما امروز وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات جدید و جالبی را در این زمینه بیان کرده است که از سوی کارشناسان به عنوان نشانه بی‌اطلاعی وی از وضع داخلی ایران ارزیابی شده است.

"هیلاری کلینتون" در سخنان امروز خود از آنچه "کودتای سپاه و دولت علیه نظام" نامیده، ابراز نگرانی کرده و گفته است: تنها امیدواری من در این موضوع، تلاش‌های رهبران مذهبی و غیرنظامی ایران برای حفظ قدرتشان در این کشور است!

این اظهارات جالب درباره وضعیت سیاسی کشور و اختیارات سپاه در کشور درحالی مطرح شده که اساسا سپاه به عنوان یکی از اصلی‌ترین و وفادارترین نهادهای کشور به مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود و اتفاقا به همین دلیل مورد هجوم گسترده تبلیغاتی از سوی دشمنان نظام قرار داشته است.

در ضمن در علم سیاست، "کودتا" واژه‌ای است که برای اقدامات نظامی برنامه‌ریزی شده از سوی یک عده معدود علیه دولت وقت صورت می‌گیرد. به مانند آنچه در 28 مرداد 1332 و با حمایت آمریکا علیه دولت مردمی دکتر محمد مصدق اتفاق افتاد؛ نه آنطور که خانم کلینتون به آن اشاره کرده، توسط یک دولت علیه خودش!

بی‌اساس و خنده‌دار بودن این ادعای مسئول سیاست خارجی کاخ سفید از سوی دیگر با بررسی جایگاه رهبری در نظام ایران و نقشی که ایشان به عنوان "فرمانده کل قوای مسلح" برعهده دارند، اثبات می‌شود. این موضوع همواره از سوی کارشناسان سیاسی به یکی از ظرایف قانون اساسی ایران تعبیر شده که به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد تا زمینه کودتای نظامی در ایران فراهم شود.

فعالان سیاسی معتقدند ترس مقامات غربی از اقتدار نظامی و سازندگی سپاه پاسداران سبب شده تا چنین سخنانی برای ایجاد یک فضای روانی و تبلیغاتی علیه این نهاد انقلابی بیان شود؛ مساله‌ای که در سال‌های اخیر به یکی از دستاویزهای اصلی دشمنان علیه ایران تبدیل شده است.

در همین راستا، چندی پیش یکی از مسئولان کشور در پاسخ به جوسازی علیه سپاه مبنی بر اینکه سپاه علاوه بر قوه دفاعی و فرهنگی در اقتصاد نیز حضور پیدا کرده و این نوعی بلوکه کردن است، به ذکر خاطره‌ای از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: هنگامی که برخی به امام خمینی (ره) گفتند سپاه به دنبال کودتا است، ایشان با لبخندی فرمودند اگر سپاه کودتا کند، خوب است.

اشاره امام (ره) به نقش درهم آمیخته سپاه با نظام و همگرایی این نهاد با نظام است که اصولا سپاه خود مولود جمهوری اسلامی ایران است و در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی همواره در راستای اهداف تعیین شده نظام از سوی رهبری حرکت کرده است؛ موضوعی که می‌توان آن را پاسخی جامع و قاطع از سوی امام خمینی در حدود 20 سال پیش به ادعای بامزه وزیر امور خارجه ایالات متحده دانست.

البته رئیس جمهور هم امروز در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در آمریکا از خانم کلینتون خواست تا قبل از بیان حرف، کمی راجع به آن فکر و مطالعه کند!