مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 89/6/31
نظر
از جمله اقدامات خبرساز سید محمد خاتمی در دوران دولت های هفتم و هشتم که بر خلاف انتظار وی و نزدیکانش، تبعاتی منفی برای کشور داشت، طرح ایده "گفت وگوی تمدن ها" بود.

به گزارش شبکه ایران، وی درست یک سال پس از روی کارآمدنش برای نخستین بار به نیویورک سفر کرد؛ سفری که پیامدهای آن بزودی لقب "محور شرارت" را  نصیب ایران کرد.

آقای خاتمی در روز سی ام شهریورماه سال 1377 در پنجاه و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او پس از طرح پیشنهاد رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "مسلمانان ششمین عضو دارای حق وتو در شورای امنیت باشند"، پیشنهاد خودش را مطرح کرد.

وی گفت: "به نام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کنم که به عنوان گام اوّل، سال 2001، از سوی سازمان ملل سال گفت وگوی تمدّن ها نامیده شود، با این امید که با این گفتگو، نخستین گام های ضروری برای تحقّق عدالت و آزادی جهانی برداشته بشود".

گرچه پیشنهاد آقای خاتمی با سوت و کف حاضران مواجه و از سوی اعضای این سازمان پذیرفته شد اما با وقوع حادثه 11 سپتامبر سال 2001 و حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک، لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق به بهانه مبارزه با تروریسم این نامگذاری را از اذهان بسیاری محو کرد.

                         

به دنبال این موضوع چند ماه بیشتر طول نکشید تا جرج بوش پسر، جمهوری اسلامی ایران را به همراه عراق و کره شمالی "محور شرارت" نام بگذارد.

آمریکا لشکرکشی خود را به دو کشور مسلمان افغانستان و عراق به جنگ‌های صلیبی تشبیه کرد و در حقیقت "جنگ تمدن‌ها" را کلید زد.

در نتیجه رویکرد آقای خاتمی و دولتش در عرصه سیاست خارجی که از سوی فعالان سیاسی همراه با تساهل و تسامح خوانده شد، ملت ایران چندین قطعنامه و امواجی از تحریم های ضد ایرانی را هم تحمل کرد.

بخشی از سیاسیون حتی تعلیق کامل و نامحدود فعالیت های هسته ای کشورمان را هم نتیجه همین سیاست ها می دانند.

با این حال حامیان آقای خاتمی پس از طرح پیشنهاد وی در نیویورک تبلیغات زیادی در حمایت از او تدارک دیدند و حتی روز 30 شهریور را به عنوان یک دستاورد در تقویم ثبت کردند.

در ادامه سازمانی هم با همین نام تاسیس شد. ابتدا عطاالله مهاجرانی ریاست آن را به عهده گرفت اما وی چندی بعد و در نتیجه افزایش اعتراض ها به عملکردش، ایران را ترک کرد و پس از پناهندگی به انگلیس، آشکارا موضع گیری هایش علیه ایران را کلید زد.

اکنون پس از گذشت چندین سال از ثبت روز گفت وگوی تمدن ها در تقویم، تبعات منفی این ایده همچنان مورد توجه است چنانچه کسی حاضر به پیگیری ایده مذکور نیست. در همین راستا بود که واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، امروز از حذف آن از تقویم خبر داد.

وی با اعلام بخشی از مناسبت‌های جدیدی که در متن تقویم درج خواهد شد درباره حذف روز گفت‌وگوی تمدن‌ها هم گفت: روز گفت‌وگوی تمدن‌ها باتوجه به مسائل سیاسی خاصی نامگذاری شد. اما چون اکنون متولی خاصی ندارد از تقویم حذف خواهد شد.