مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 89/6/31
نظر
شورای فرهنگ عمومی در تصمیم تازه با حذف روزهای "گفتگوی تمدن‌ها"، "گل و گیاه"، "طبیعت" و...، 6 مناسبت تازه از جمله "بصیرت و میثاق امت با ولایت"، "غزه"، "روز هنر انقلاب اسلامی" و... را به تقویم رسمی کشور افزوده است.

به گزارش شبکه ایران، نشست رسانه‌ای شورای فرهنگ عمومی کشور با موضوع مناسبت‌های مصوب تقویم رسمی کشور برای سال 1390، با حضور منصور واعظی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.
منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اعلام خبر تغییرات زیاد مناسبت‌ها نسبت به سال‌های گذشته گفت: 5 مناسبت از متن اصلی و 6 مناسبت از ضمیمه تقویم حذف می‌شود. به علاوه 6 مناسبت جدید به متن و 10 مناسبت به ضمیمه تقویم اضافه خواهد شد.

                                    
12 شهریور؛ سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
به گزارش مهر ، واعظی درباره 6 مناسبت اضافه شده به متن تقویم رسمی کشور گفت: اولین و مهمترین مناسبت اضافه شده، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در سال 1294 است. با توجه به شرارت و خباثت‌های دولت انگلیس در قبال جمهوری اسلامی در تاریخ 30 ساله انقلاب، شورای فرهنگ عمومی تصمیم گرفت در مقابله با انگلیس روزی را  برای رئیسعلی دلواری در تقویم کشور داشته باشیم. به این ترتیب هر ساله در روز 12 شهریور ماه همراه با مردم بوشهر خاطره شهادت رئیسعلی دلواری را پاس خواهیم داشت.
 29 دی‌ماه؛ روز غزه
وی افزود: مناسبت دوم روز 29 دی ماه به نام روز غزه خواهد بود. این موضوع پیش از این نیز در مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت تصویب شده بود که طبق قانون چون به تصویب شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی رسیده بود احتیاج بود از سال آینده این مناسبت در تقویم درج خواهد شد.
 9دی؛ "بصیرت و میثاق امت با ولایت"
 دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه عنوان کرد: 9 دی ماه نیز با توجه به حوادث سال گذشته و حماسه مردم در این روز با نام روز "بصیرت و میثاق امت با ولایت" در متن تقویم سال 1390 قرار خواهد داشت.
31 خرداد؛ بسیج اساتید
به گفته او، مناسبت چهارم در دیدار استادان دانشگاه با رهبر انقلاب در میان گذاشته شد و با موافقت ایشان روز 31 خرداد که سالروز شهادت شهید چمران نیز هست، به عنوان روز بسیج اساتید نام گرفت.
21 فروردین؛ "روز هنر انقلاب اسلامی"
واعظی گفت: روز 21 فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی نیز با پیشنهاد سازمان بسیج هنرمندان کشور با عنوان "روز هنر انقلاب اسلامی" انتخاب شده است.
4خرداد؛ "مقاومت و پایداری"
به گفته او روز 4 خرداد به عنوان روز "مقاومت و پایداری" به جهت قدردانی از ایستادگی و مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس از سال آتی در متن تقویم رسمی کشور درج خواهند شد.
ده مناسبت اضافه شده به ضمیمه
- 5 مهر با عنوان "روز نسیم مهر"  برای حمایت از خانواده زندانیان به درخواست قوه قضائیه.
- 4 ربیع الثانی سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
- 31 مرداد با عنوان "روز صنعت دفاعی" به درخواست وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
- 17 شوال با عنوان "روز ترویج فرهنگ پهلوانی" به مناسبت نبرد تاریخی امام علی(ع) با عمر ابن عبدود.
- 3  صفر با عنوان "روز میلاد امام محمد باقر(ع)".
- 10 تیر با عنوان "روز آزادسازی مهران" به درخواست استانداری ایلام.
- 3 دی با عنوان روز ثبت احوال به پیشنهاد سازمان ثبت احوال. در این روز اولین شناسنامه ایرانی به نام خانم فاطمه ایرانی صادر شد.
- روز نیمه شعبان با عنوان "روز سربازان گمنام امام زمان(عج)" به درخواست وزارت اطلاعات.
- 5 ذی‌القعده با عنوان "بزرگداشت حضرت صالح بن موسی(ع)" به پیشنهاد هیئت امنای استان مقدس امامزاده صالح(ع).
- 26‌ آبان با عنوان "سالروز آزادسازی سوسنگرد" به پیشنهاد سپاه پاسداران.

واعظی درباره مناسبت‌های حذف شده از تقویم رسمی کشور گفت: 5 مناسبت از متن تقویم حذف شده‌اند که یا مناسبت‌های مهمتری نسبت به آنها وجود داشته، یا موضوعیت خود را دست داده بودند و یا متولی برای پیگیری نداشته‌اند.
حذف روز اسناد ملی از تقویم، طبیعت، گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و...
وی با بیان اینکه رویکرد ما درج مناسبت‌های کاملاً عمومی و ملی در متن و ثبت مناسبت‌های استانی و منطقه‌ای در ضمیمه تقویم است، گفت: بر این اساس با توجه به اینکه سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی با هم ادغام شدند و به علاوه روزی به عنوان روز کتابداری در تقویم داریم، 17 اردیبهشت به عنوان روز اسناد ملی از تقویم حذف شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: روز گل و گیاه در 25 خرداد ماه نیز به دلیل وجود روزهای 13 فروردین و 27 خرداد و 15 اسفند با مناسبت‌های روز طبیعت، روز جهاد کشاورزی و روز درختکاری از متن تقویم حذف شد.
همچنین 30 شهریور هم  با عنوان "روز گفتگوی تمدن‌ها" به دلیل عدم متولی پیگیری و مقطعی بودن در سیاست کشور، نیز از متن تقویم رسمی کشور حذف شد.
وی در ادامه عنوان کرد: مناسبت های "روز اسکان معلولان و سالمندان" و " روز ملی ایمنی در مقابل زلزله" نیز به ترتیب‌ از روزهای 20 مهر و 5 دی حذف شدند.