مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 89/6/31
نظر
وزیر امور خارجه برزیل اعلام کرد: گروه موسوم به بریک متشکل از برزیل، روسیه، چین و هند خواستار توبیخ برخی کشورها از سوی سازمان ملل شدند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، سلسو آموریم وزیر امور خارجه برزیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که گروه موسوم به بریک متشکل از برزیل، روسیه، چین و هند خواستار توبیخ برخی کشورها از سوی سازمان ملل شدند که تحریم‌هایی یکجانبه و بدون تصویب از سوی شورای امنیت را علیه کشورهایی دیگر به کار می‌بندند.
آموریم شب گذشته اعلام کرد که برزیل، روسیه، هند و چین قطعنامه‌ پیشنهادی خود به سازمان ملل را در نشست وزرای امور خارجه خود در روز سه‌شنبه در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در صورتی که قطعنامه پیشنهادی این گروه مورد تصویب سازمان ملل قرار بگیرد، مشروعیت تحریم‌های اضافی و یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران را مورد تهدید قرار خواهد داد.
سلسو آموریم که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در گفتگو با رویترز تصریح کرد: ما اقدامات برای داشتن هماهنگی سیاسی در قطعنامه‌های سازمان ملل را آغاز کردیم. در برخی موارد کشورها حتی بر خلاف تحریم‌های چندجانبه عمل می‌کنند. تحریم‌های یکجانبه یقینا خوشایند نیست، چون بر خلاف ساختار سازمان ملل صورت می‌گیرد.
شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن تحریم‌هایی را به خاطر امتناع ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم علیه ایران بکار بست که با وجود اعمال این تحریم‌ها کنگره آمریکا در اول جولای تحریم‌های یکجانبه و اضافی را علیه ایران در بخش‌های انرژی و بانکی بکار گرفت.
آموریم در عین حال با اذعان به اختلاف با ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: روابط دو دولت بسیار خوب باقی مانده اما در خصوص برخی موضوعات با یکدیگر اختلاف داریم.