مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 89/7/3
نظر
گرچه محافل رسانه ای و سیاسی غربی به دیپلماسی هجومی احمدی نژاد آشنا هستند اما وی در سخنرانی روز پنج شنبه خود در مقر سازمان ملل، دست به طرح موضوعی زد که بار دیگر بهت و حیرت را بر چهره مقامات آمریکایی نشاند.
سخنرانی انقلابی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل همان اندازه که روشنگرانه بود و سران غربی بویژه کاخ سفید را به محاکمه کشید، آنان را هم "غافلگیر" و "شگفت زده" کرد.
گرچه محافل رسانه ای و سیاسی غربی به دیپلماسی هجومی احمدی نژاد آشنا هستند اما وی در سخنرانی روز پنج شنبه خود در مقر سازمان ملل، دست به طرح موضوعی زد که بار دیگر بهت و حیرت را بر چهره مقامات آمریکایی نشاند.

بنابر گزارش رسانه های غربی، انتظارها این بود که رئیس جمهور ایران بار دیگر با محور قرار دادن موضوع هلوکاست، تن اسرائیل را بلرزاند، اما وی این بار با تاکید بر پشت پرده ماجرای 11 سپتامبر، در عین حال که خشم مقامات کاخ سفید را برانگیخت آنان را دچار سردرگمی در پاسخگویی به اظهارات خود کرد.

وی به طرح سه دیدگاهی که درباره حمله به برج های دوقلو تجارت جهانی وجود دارد پرداخت و در توضیح پرطرفدارترین نظر گفت: حادثه 11 سپتامبر توسط بخشهایی از دولت امریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد امریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است . اکثریت مردم امریکا و ملتها و سیاستمداران براین باورند.
طرح این موضوع از آن رو اهمیت دارد که دولت آمریکا پس از این حادثه با ادعای مبارزه با تروریسم لشکرکشی هایش را به خاورمیانه آغاز کرد و برای آنچه انتقام از تروریست ها نامید، صدها هزار نفر از مردم عراق و افغانستان را کشته و میلیون ها نفر را مجروح و آواره کرده است.

اما عصبانیت نمایندگان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی زمان به اوج رسید که رئیس جمهور در سخنانش بر روی یک نقطه حساس دست گذاشت و به بیان "چند سئوال اساسی" در باره حادثه 11 سپتامبر پرداخت:
1- آیا عقل حکم نمی‌کرد که ابتدا تحقیق دقیقی توسط گروههای مستقل انجام و پس از شناساییِ کاملِ عوامل ، برنامه‌ای منطقی برای برخورد با آنها طراحی می‌گردید.
2- به فرض پذیرش نظر دولت امریکا، آیا روش برخورد با یک گروه چریکی، لشگرکشی گسترده ، جنگ منظم و کشتار صدها هزار نفر است .
3- آیا امکان نداشت مثل برخورد ایران با گروه تروریستی ریگی که چهارصد نفر از مردم بیگناه ایران را کشته و زخمی کرده بود اقدام می‌شد. در عملیات ایران به هیچ بیگناهی خسارتی وارد نشد .
پس از طرح این سوالات بود که چنین تصور شد رئیس جمهور ایران مصمم است تا همانند موضوع هلوکاست، از مقدس شدن ماجرای 11 سپتامبر جلوگیری و حقیقت موضوع را بر همگان روشن کند.
در همین راستا وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود که سازمان ملل درباره 11 سپتامبر یک گروه حقیقت یاب مستقل تعیین نماید تا بعدها عده‌ای اظهار نظر درباری آن را ممنوع نکنند!
به همین دلیل بود که عصبانیت مقامات آمریکایی که اکنون خود را یکی از متهمان حادثه 11 سپتامبر می دیدند و در برابر موجی از سوالات بی پاسخ قرار گرفته بود، دقایقی بعد از سخنرانی رئیس جمهور با مصاحبه هایی آتشین و تهدیدآمیز بروز کرد.

حتی اوباما ساعاتی پس از سخنرانی احمدی نژاد در اقدامی ناگهانی به مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی پرداخت تا از این طریق بتواند آمریکا را از جایگاه متهم حادثه 11 سپتامبر خارج کند و ضربات سنگین رئیس جمهوری اسلامی ایران بر پیکر دیپلماسی کاخ سفید را جبران کند.

با این حال وی همانند دیگر مقامات آمریکایی نتوانست خشم خود را از روشنگری احمدی نژاد پنهان کند. رئیس جمهور آمریکا گفت که اظهارات  احمدی نژاد  درباره  واقعه 11 سپتامبر، موهن و غیر قابل توجیه بوده است.

اوباما البته پاسخی به سوالات احمدی نژاد و هیچ توضیحی درباره جزئیات ماجرا نداد.

بر پایه همین رویدادهاست که ناظران سیاسی معتقدند ابتکار احمدی نژاد در طرح مستدل پشت پرده ماجرای 11 سپتامبر را می توان یک کیش جدید به کاخ سفید در شطرنج دیپلماسی ایران و آمریکا و نیز آغاز موج جدیدی از مطالبات ملت های مستقل از ایالات متحده آمریکا دانست.