مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 89/7/28
نظر

بازداشت دو عضو بلندپایه فدراسیون بین‌المللی به اتهام دریافت رشوه از سوی شرکت‌های آمریکایی تحت مدیریت صهیونیست‌ها، فیفا را با چالشی جدی مواجه کرده است.

تنها یک هفته پس از اعلام میزبانی برزیل برای جام جهانی 2014 و البته پیروزی همزمان این کشور بر مدعیانی چون آمریکا و اسپانیا در میزبانی المپیک 2016، تلاش برای فتح میزبانی جام جهانی 2018 و 2022 آغاز شد.

                                            

 
در ابتدای راه به نظر نمی‌رسید خارج از اساسنامه فیفا و مرامنامه اعضای آن، اتفاق خاصی نگرانی سپ بلاتر را همراه داشته باشد؛ اما کم‌کم حرکت در فضای خارج از حیطه قانون توسط اعضای قدرتمندی چون آمریکا، انگلیس، اسپانیا، چین و کره جنوبی رویت شد.
 
* انصراف زیرکانه آمریکا
 
در شرایطی که تا چندی دیگر تکلیف میزبان جام‌جهانی 2018 و 2022 مشخص خواهد شد، آمریکایی‌ها برای بالا بردن بخت خویش جهت کسب میزبانی، با آگاهی از اینکه برخی داوطلبین از شانس بیشتری برای پیکارهای هشت سال دیگر برخوردار هستند، تمام توان خویش را معطوف رقابت‌های 12 سال بعد کرده‌اند.
 
سونیل گولاتی، رئیس فدراسیون آمریکا و مدیر گروه تشکیلاتی برای کسب میزبانی، گفت: "برای چندمین ‌مرتبه است که درحال رایزنی با فیفا و یوفا هستیم. با توجه به مذاکرات و برداشت‌های گروه‌های تخصصی این سازمان‌ها به خصوص فیفا، به این نتیجه رسیدیم فشار تلاش‌های خود را برای کسب میزبانی، از جام‌‌جهانی 2018 به 2022 معطوف کنیم. فکر می‌کنیم بدین شکل از شانس به مراتب بیشتری جهت میزبانی برخوردار می‌‌شویم. "
 
درپی انتشار این اظهارات جروم والکه، دبیر فیفا، اظهار داشت: "تا به حال مذاکراتی باز با طرف آمریکایی داشته‌ایم. فکر می‌کنیم از حالت مذاکرات انجام شده متوجه شده‌اند، رقابت‌ شدیدتری میان نامزد‌ها برای کسب میزبانی رقابت‌های دو دوره دیگر ایجاد شده است. از این رو آنها اطلاع دادند به سوی کسب میزبانی رقابت‌های سه دوره بعد، گرایش پیدا می‌کنند که فیفا نیز از این حرکت استقبال می‌کند. "
 
* افشای تطمیع اعضای فدراسیون بین‌المللی
 
آموس آدامو، عضو کمیته اجرایی و دارای حق رای فیفا در انتخابات میزبان جام جهانی 2018، پانصد هزار پوند در ازای فروش رای خود درخواست کرده و فیلم ویدئویی مذاکره وی با نمایندگان دو شرکت آمریکایی نیز روی سایت خبری منبع خبری منتشر شده است.
 
در این ویدئو منتشر شده، خبرنگار تایمز نیز جداگانه از فرد متهم که در بازداشت موقت پلیس سوئیس به سر می‌برد، می‌پرسد: "آیا این پول‌های دریافتی در رای شما هم اثر می‌گذارد؟ " و او می‌گوید: "شک نکنید. " سپس دوباره سوال می‌شود که پس از آمریکا پول می‌گیرید؟ و مخاطب این خبرنگار با تکان دادن سر خود برای آنکه صدایش ضبط نشود و بی خبر از دوربینی که در حال فیلمبرداری است، پاسخ مثبت می‌دهد.
 
رینالد تماری، دیگر نماینده فیفا از سوی فوتبال اقیانوسیه نیز رای خود را به مبلغ یک و نیم میلیون پوند برای فروش به دو شرکت آمریکایی که مدیریت آنها را دو صهیونیست بر عهده دارند، عرضه کرده است. جالب این است که منابع خبری انگلیس، پس از گذشت چند ساعت از انتشار این خبر در هفته نامه و سایت خبری تایمز، دیگر اشاره‌ای به ماهیت این دو شرکت مرموز نکردند. البته نبادی فراموش کرد، در تاریخ حیات فیفا، حداقل 24 نفر به عنوان واسطه، دلال غیر رسمی و رابطین آمریکا و انگلیس در کمیته اجرایی و بخش‌های دیگر شناسایی و اخراج شده‌اند.
 
آمریکا با از دست دادن میزبانی المپیک 2016 شکست سنگینی در پروژه حل بحران اقتصادی متحمل شد و تلاش می کند به هر قیمتی میزبانی جام جهانی 2018 را بر عهده بگیرد. حامیان مالی فیفا تهدید کرده‌اند که اگر آمریکا میزبان جام جهانی 2018 نشود، سرمایه خود را از خزانه بیرون می‌کشند.
 
گویا قرار بر این بوده که متهم ردیف اول به بهانه ساخت 4 زمین فوتبال با چمن مصنوعی در نیجریه، این پول را از یک شرکت آمریکایی بگیرد و از این طریق و بدون دردسر پول را از حساب خود در سوئیس به یکی از حساب‌های بانکی در نیجریه منتقل کند که موفق نبوده و فعلا توسط پلیس سوئیس بازداشت است.
 
برخی بر این باورند که شخص آموس آدامو به عنوان عضو کمیته اجرایی و دارای حق رای، متهم اصلی نیست و تنها نقش طعمه برای شناسایی افراد مشکوک به خیانت وارد این پروژه شده است. این موضوع و سایر ابهامات در دادگاه عالی سوئیس که در آن فیفا شاکی و دو عضو کمیته اجرایی آن متهم هستند، روشن خواهد شد.
 
* سکوت فیفا در قبال عدالت
 
پس از آنکه یک هفته‌نامه انگلیسی و به تبع آن سایت‌های خبری سایر کشورهای اروپایی و آسیایی اقدام به افشاگری علیه دو عضو کمیته اجرایی فیفا کردند، این انتظار از سایت رسمی فیفا می‌رفت تا به شعار همیشگی خود مبنی بر عدالت خبری عمل کرده و در مورد این خبر تکان‌دهنده برای جامعه ورزشی نویسان جهان توضیحی بدهد. این توضیح نه تنها هرگز ارائه نشده؛ بلکه سایت فیفا در خبری تازه منتشر شده، شانس آمریکا برای تصاحب میزبانی جام جهانی در سال‌های 2018 و 2022 را بسیار بالا توصیف کرده است.
 
در متن این خبر آمده است: "پس از ماه‌ها تلاش، گفت‌وگو و جلسات فوق پیشرفته، به نظر می رسد شانس آمریکا برای تصاحب میزبانی جام جهانی به خصوص در سال 2022 بسیار زیاد باشد. "
 
در ادامه متن این گزارش، نویسنده خبر زیرکانه به این نکته اشاره می‌کند: "مسئله اخیر در مورد تخلف برخی اعضای کمیته اجرایی تاثیری در روند رو به پیشرفت آمریکا در رقابت با سایر رقبای خویش نخواهد داشت. " مشخص نیست نویسنده این خبر با چه منطقی چنین نتیجه‌ای گرفته است.
 
وی در ادامه آورده است، برای میزبانی جام جهانی 2018 کشورهای اروپایی مانند انگلیس، روسیه،بلژیک و هلند (مشترک) و اسپانیا و پرتغال (مشترک) رقابت می‌کنند واز طرفی برای سال 2022 باید به حضور پررنگ کشورهایی چون استرالیا، ژاپن‌، ‌کره جنوبی و قطر اشاره کرد.
 
* اظهار نظر دو پهلوی راجرز
 
سردبیر گاردین و نویسنده مطرح دیلی میرر انگلیس که خود مقیم رسمی آمریکا است، در پاسخ به سوالات خبرگزاری فارس نظرات قابل تاملی در مورد میزبانان احتمالی جام جهانی فوتبال در سال‌های 2018 و 2022 عنوان کرد و برای اولین بار نام چین را برای سال 2026 بر سر زبان‌ها انداخت؛ اما در مورد رسوایی مالی فیفا و جرم رشوه دادن دو شرکت مرموز آمریکایی پاسخی دو پهلو را انتخاب کرد و گفت: "خبر مربوط به تطمیع مقامات فیفا توسط آمریکا دروغ بود؛ اما رسوایی مالی در فیفا را تکذیب نمی‌کنم.