مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 89/8/29
نظر

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در اولین دوره فرهنگی – آموزشی ائمه جماعات مساجد کشور که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، در سخنانی با بیان این‌که برگزاری جشن‌های عید غدیر منافاتی با تقریب ندارد، گفت: تقریب با معنای دست برداشتن از اعتقادات نیست.

وی تصریح کرد: ما طرفدار غدیر هستیم و کتاب الغدیر نیز مستند ما در این زمینه است و در این راستا به صورت منطقی هم بحث می‌کنیم و تقریب مذاهب منافاتی با غدیر ندارد.

خاتمی همچنین عنوان کرد: تدبیر پیامبر اکرم این بود که دیانت از سیاست جدا نشود و نسل علی (ع) نیز برای این بوده است که این تفکیک صورت نگیرد که متاسفانه با کنار گذاردن علی (ع) دیانت از سیاست جدا شد.


این عضو مجلس خبرگان رهبری، اضافه کرد: امروز نیز کسانی در پی اجرای این تئوری هستند و اسلام منهای سیاست را دنبال می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران، گفت: دشمنان امروز به سراغ عالمان دینی می‌روند و آن‌قدر دروغ می‌بافند تا عالم دینی بی‌طرف شود و بعد از مدتی نیز با ارائه اطلاعات غلط او احساس می‌کند که در وسط میدان ضدانقلاب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در انجام جدایی دین از سیاست کنار کشیدن روحانیت از سیاست به معنای هدر رفتن زحمات چند قرن علمای دین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع حکومت آخوندی و آخوند حکومتی، گفت: مطرح کردن این موضوع برای آن است تا مردم را نسبت به روحانیت تحریف کنند و بگویند در ایران تنها یک قشر بر سایر اقشار حکومت می‌کنند.

وی تصریح کرد: روحانیت یک قشر نیست و آنچنان که دین خدا فراحزبی و فراقشری است روحانیت نیز فراقشر است.

خاتمی در ادامه با بیان این‌که دشمنان سعی می‌کنند حرف‌های خود را از زبان روحانیون ساده‌لوح و ضدانقلاب بزنند، گفت: روحانیون فراری الحادی‌ترین حرف‌ها را در لباس روحانیت بیان می‌کنند در حالی که متعهد به این لباس نیستند. ولی برای این‌که به نظام و اسلام ضربه بزنند از این تریبون استفاده می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که فاصله گرفتن از زی‌طلبگی و روحانیت در راستای جدایی دین از سیاست می‌باشد، گفت: برنامه پیامبر این بوده است که دین از سیاست جدا نباشد و حادثه غدیر این موضوع را به اثبات رسانید، اما متاسفانه این امر محقق نشد و پیامدهایش به چشم مسلمانان رفت.

امام جمعه تهران، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در روز عید غدیر مستحب است مسلمانان وقتی یکدیگر را می‌بینند به یکدیگر تبریک بگویند که از متمسکان به ولایت امیرالمومنین هستند، گفت: باید مصادیق متمسکین به ولایت برای مردم تبیین شود.

وی گفت: کسانی تمسک به ولایت دارند که سیرت آن‌ها سیرت اهل بیت باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه با تاکید بر این‌که کسانی که زیر بار ذلت می‌روند متمسک به ولایت نیستند، اظهار کرد: در روایات آمده است افرادی که حرمت بزرگ‌ترها را نگه نمی‌دارند و به کوچک‌ترها بی‌احترامی می‌کنند و به همسایگان خود آزار و اذیت می‌رسانند و اهل نماز شب نیستند و دنیا را فدای آخرت و آخرت را فدای دنیا می‌کنند و اهل تولی و تبری نیستند این‌ها نمی‌توانند بگویند که متمسک به ولایت هستند.

خاتمی گفت: امروز کسانی می‌گویند که ما به رهبری اعتقاد داریم و ایشان شخصیتی بی‌نظیرند اما مشاهده می‌کنیم که بعد از گذشت 17 ماه از فتنه‌های پس از انتخابات و تاکید رهبری به این‌که این‌ها فتنه‌گر بودند اما عده‌ای هنوز این دسته را معترض می‌دانند و ابا دارند از این‌که به کسانی که در برابر نظام ایستاده‌اند فتنه‌گر بگویند.

وی در ادامه با انتقاد شدید از طرح منشور برادری امام (ره) از سوی عده‌ای، تصریح کرد: منشور برادری امام برای کسانی است که برادر باشند نه برای کسانی که از هر دشمنی بدتر عمل کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: مطرح کردن منشور برادری امام (ره) برای نجات فتنه‌گران است.

امام جمعه موقت تهران، در ادامه با بیان این‌که از نگاه قرآن تاریخ را نباید به عنوان یک جرقه به حساب آورد بلکه به عنوان یک جریان باید به آن نگریسته شود، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته عبرت‌های عاشورا را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد این مساله باید از عبرت‌های غدیر آغاز شود.