مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 89/12/25
نظر

وزیر دولت خاتمی: میرحسین در انتخابات نهم به احمدی‌نژاد رای داد

وزیر بازرگانی در دو دولت خاتمی گفت: روز 25 بهمن یعنی 3 روز پس از راهپیمایی عظیم 22 بهمن، دعوت مردم به تظاهرات غیرقانونی، شکل بارزی از خیانت به همه آرمان‌های ملت ایران بود.

 

وزیربازرگانی دوبت خاتمی با بیان اینکه کسانی که تخلف کرده و مردم را به تجمع و راهپیمایی غیر قانونی دعوت کرده‌اند، باید پاسخگوی اقدامات خود باشند، تأکید کرد: دعوت مردم به تظاهرات غیرقانونی خیانت به همه آرمان‌ها بود.
محمد شریعتمداری وزیر دولت اصلاحات در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به دور دهم انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن، گفت: در یک دوره‌ای، اقدامات سیاسی مربوط به انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به وسیله همه عناصری که در آن فعالیت می‌کردند، عبادت تلقی می‌شد چرا که همه برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فعالیت کرده و به مردم امید می‌دادند.
وی افزود: متأسفانه از یک دوره خاص به بعد، ما دچار شرایط نامطلوبی شدیم و براساس آن شرایط به نظر می‌رسد که دو انتظار متضاد مقابل یکدیگر قرار گرفت؛ عده‌ای فکر می‌کردند که چون حکومت، حاکم بوده و مقتدر است پس حکومت باید در قبال کسانی که بنابر هر دلیلی معترض هستند، کوتاه بیاید؛ در مقابل این عده، حکومت و نظام هم معتقد بود، کسانی که مدعی هستند که همچنان برای استمرار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، نباید به دروغی بزرگ علیه نظام متوسل شده و با دروغ و نشان دادن برخی شواهد که در هر انتخاباتی احتمال وقوع آن هست، عده‌ای را فریب بدهند.
وزیر دولت خاتمی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی، نظامی بسیار مستحکم است و برای اداره آن احتیاجی نیست که مسئولان به برخی لوازم تشبث کنند؛ نظام قوی‌تر از این حرف‌ها است که برای تصمیم گیری‌ها نیازمند به تأیید دیگران باشد.
شریعتمداری با تاکید بر این نکته که بنده به هیچ وجه اعتقاد ندارم که هم اکنون در کشور یک بحران عمیق وجود دارد، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر حوادثی در تهران و برخی شهرهای دیگر در مقیاس اندک اتفاق افتاد که البته موجب تأسف و تأثر عمیق هم شد اما امروز کشور در شرایطی قرار ندارد که حکومت رأی حداقلی داشته و مخالفان دارای رأی حداکثری باشند.
"شرایط امروز کشور در مقایسه با حوادث سه دهه گذشته به هیچ وجه این‌گونه نیست که نگران آن باشیم، هر چند که از هیچ تلاشی برای ایجاد از وحدت ملی نباید دریغ کرد. "
وی ادامه داد: امروز، توده‌های مردم با نظام هستند، توده‌هایی که نه فقط شامل اقشار بسیار متدین و مذهبی جامعه، بلکه واقعاً اکثریت عامه مردم اعم از مسلمان و غیر مسلمان با نظام اسلامی همراه و همگام حرکت می‌کنند.
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی در انتخابات ریاست جمهوری عده‌ای از مردم احساس کردند که فلان فرد برایشان بهتر است، لذا به وی رأی دادند، بنده رأی به موسوی را به هیچ وجه رأی در مقابل نظام نداسته و نمی‌دانم؛ موسوی و اطرافیانش در انتخابات دولت نهم به محمود احمدی‌نژاد رأی داده بودند لذا وی حتی در شرایط شروع انتخابات دوره دهم نیز با سایر کاندیداهای احتمالی جناح اصلاح طلب تفاوت جدی داشت.
شریعتمداری افزود: نامزدهای انتخاباتی با قبول قوانین جمهوری اسلامی از جمله نظارت استصوابی شورای نگهبان، وارد صحنه انتخابات شده و در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند؛ آنها از چند و چون برگزاری انتخابات، نحوه نظارت و رسیدگی به اعتراضات بیش از همه آگاهی داشتند از این رو سخنان برخی پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بی‌معناست.
وی در ادامه تاکید کرد: تا روز بیان خطبه‌های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه سال گذشته، که ایشان در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری صریحاً اظهارنظر فرمودند، تخلفاتی از سوی برخی کاندیداهای انتخاباتی از هر طرف صورت گرفته بود، اما از آن روز به بعد همه اقدامات غیرقانونی انجام شده از سوی افراد خلاف قطعی موازین قانون بود و چون به احتمال عقلی به درگیری و هدر رفت خون مؤمنین نیز منجر شد، شاید خلاف شرع و عقل هم بود.
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات تصریح کرد: برخی در جریان اغتشاشات اخیر می‌گفتند که چرا این همه نیروهای انتظامی در سطح شهر حضور داشته و چرا نظام چنین کاری را انجام می‌دهد؟ پاسخ سؤال مذکور این است که اگر این نیروها در سطح شهر نباشند، با دعوتی که به‌طور غیر قانونی و متأسفانه بدون هرگونه دلسوزی برای برخی مردم کوچه و بازار از سوی نامزدهای انتخابات سال گذشته صورت می‌گرفت، قطعی بود که با هدایت تبلیغاتی و عملیاتی بیگانگان، عده‌ای ضد انقلاب هم از موضوع سوء استفاده کرده و به اموال عمومی آسیب خواهند زد.
شریعتمداری با اشاره به حوادث 25 بهمن نیز تأکید کرد: روز 25 بهمن یعنی 3 روز پس از راهپیمایی عظیم 22 بهمن، دعوت مردم به تظاهرات غیرقانونی، شکل بارزی از خیانت به همه آرمان‌های ملت ایران بود چرا که مراسم 22 بهمن امسال همچون سال‌های گذشته به خوبی برگزار شده و هر کسی که قصد حمایت از مردم مصر را داشت، می‌توانست در آن شرکت کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دعوت به راهپیمایی 25 بهمن در شرایطی صورت گرفت که همگان می‌دانستند که موضع لبیک‌گویان به این دعوت در قبال فلسطین چه بوده است؛ البته بنده نمی‌گویم که آن مواضع، قطعاً مواضع موسوی و یا کروبی بوده است، اما چرا آنها در آن زمان قاطعانه این مواضع را محکوم نکردند؟
"چطور آن زمان که شعار "نه غزه، نه لبنان " توسط عده‌ای سر داده شد، افراد آنرا محکوم نکردند؟ اما امروز برای همان عده، قیام ملت مصر اینگونه مهم شده است؟ "
وزیر دولت خاتمی همچنین گفت: اگر به محض آغاز اولین اعتراضات، در یک حرکت گسترده و روشنگرانه به تبیین منصفانه موضوع برای مردم تهران که اکثریت آنها به موسوی رأی داده بودند، پرداخته و همزمان در مقابل هر اقدام خارج از چارچوب قانون از جمله دعوت به تجمع و راهپیمایی غیر قانونی می‌ایستادیم، این هزینه‌ها ایجاد نمی‌شد؛ دروغ بزرگ تحت عنوان تقلب بزرگ و برخی تخلفات انتخاباتی باید به‌درستی در همان آغاز برای مردم، به‌خصوص در تهران تشریح می‌شد.
شریعتمداری در پایان، نظام جمهوری اسلامی را نظامی مقتدر خواند و اظهار داشت: امروز هم نباید گره‌‌ای را که با دست می‌توان باز کرد، با دندان باز کنیم؛ هر چند کسانی که تخلف کرده و مردم را دعوت به تجمع و یا راهپیمایی غیر قانونی کرده‌اند، باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.