مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 88/2/10
نظر
تازه زیارت عاشورا تمام شده بود که وارد حسینیه شد. جمعیت را شکافت و در جمع صمیمانه بچه های فعال انتخابات بر صندلی ساده جلوی حسینیه که اسمش حسینیه شهید همت ستاد انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد گذاشته شده، نشست. بچه ها دور صندلی حلقه زدند و او سخن آغاز کرد. آیه ابتدای سخن به خودی خود یک منبر بود: ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه... اقرار به ربوبیت پروردگار کافی نبود. مسلمانان بدر باید استقامت می کردند. استقامت یک نفر هم کافی نبود. "و من تاب معک" از ضرورت ایستادگی اهل ایمان می گفت و این همان آیه بود که رسول خدا را پیر کرد که فرمود: «شَیبتنی سورة هود»

سخن آغاز شد تا حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با کنایه و اشاره از ناگفته ها بگوید و رهروان را شیوه طی طریق بیاموزد. گفت کارهایتان از سر شکر باشد و برای خدا؛ نه برای این و آن. از کلمبیا گفت و از ژنو. می گفت برخی تنگ نظرند. سخن به ضربه علی(ع) در روز خندق هم کشید تا برق شمشیر علی را بشناسیم و در عین حال لطف او به دشمنانش را هم دریابیم. تنین کلامش و یادی که از امام زمان(عج) می کرد، در ذهن ها ماند و قطرات اشکی که از روضه فاطمیه بر جبین ها نقش بست تا درس آن روز را برای همیشه در خاطرمان قاب کند...

«همیشه کارهایتان از سر شکر باشد. اعملوا آل داوود شکراً. خدا با ما رفاقت می کند. خدا دائماً ما را کمک می کند. خدا ما را تنها نمی گذارد. نمازتان را شکراً به جای بیارید. کارهایتان شکراً باشد. وقتی شکراً باشد، آدم شاد است. اگر این گونه نباشد، آدم همیشه دغدغه دارد. مدام با خودش می گوید می شود یا نمی شود. بریم فلان جا خودی نشان بدهیم؛ بعدها آقا یک کاره ای می شود ما را هم یه کاره ای می کند. اگه نشد خیلی به خودت نفرین می کنی. اما اگر شکراً بود، همیشه شادی. اعملوا آل داوود شکراً.

یکی از علما می فرمودند من به آقای طباطبایی گفتم شما که با قرآن زندگی کردید، مؤثرترین آیه ای که در زندگی دیدید کدام است؟ ایشان به این آیه اشاره کردند: «فاذکرونی اذکرکم و اشکروا لی اشکرکم.» ذکر و شکر. کار خدا هر چه هست، نعمت است. "هو معکم اینما کنتم." کجا خدا با شما نبوده؟ کجا تنها بودید؟ کجا خدا شما را واگذاشت...؟

حضرت امیر در منشور حکومتی‌اشان به مالک اشتر دستور می‌دهند که 3 گروه را در گروه مشورتی خود راه نده. اول آدم‌های بخیل. شخصی محضر امیرالمومنین اظهار نیاز کرد. حضرت به او عنایتی کردند. کسی که کنار امیرالمومنین بود گفت یاعلی! اگر کمتر هم می‌دادید، او را کفایت می‌کرد. حضرت فرمودند الهی مثل تو در جامعه زیاد نباشد.

آدم های بخیل به درد هیچ کاری نمی خورند. الحمد الله هنوز برای شما پول مزه نکرده است. الهی که هیچ وقت مزه نکند. آدم های پول پرست، بخیل هم می شوند. حضرت به مالک فرمودند تو که نماینده من هستی، وکیل هستی، مراقب باش اطرافت آدم بخیل نباشد.

دوم آدم های ترسو. ترس ننگ است. الجبنُ عارٌ. این جمله مال امام حسین(ع) است. آدم ترسو به هیچ دردی نمی خورد. این محبوبیتی که نصیب رئیس جمهور ما آقای احمدی نژاد شده است را ببینید. هر کس می خواهد، تنگ نظر باشد. این واقعیتی است که شده است. خدا عزیز کرد.

علتش را من در چند چیز می دانم. ائمه یک قولی به ما دادند. فرمودند هرکسی خودش را به ما بچسباند، دامان علی را بگیرد، گوشه چادر حضرت زهرا را بگیرد، دم از ما اهل بیت بزند، هر کسی ورد زبانش مهدی باشد، قیام و قعودش مطرح کردن وجود نازنین حضرت باشد، فرمودند زَیَنّاهُم. اگر شما ما را رونق بدهید، ما پر رونقتان می کنیم. هر کسی رونق ما باشد ما رونقش می دهیم.

و بیُمنِه رُزِقَ الوَری و بوُجودِهِ ثَبَتَتِ الارضُ و السماء. وجودِهِ لَطفٌ و تَصرُّفِه لطفٌ آخَر. یکی اصل وجود امام زمان است که آقای ما جان عالم است. لو لا الحجة لساخت الارض باهلها. اگر امام زمان نباشد، زمین قرارش را از دست می دهد. اگر آقای ما نباشد زمین اهلش را فرو می برد. آقای ما آقای عالم است. حضرت ابراهیم جاعلٌ للناس بود ولی امام زمان ما امام همه خلایق است. امام ملائکه است. امام زمین است. امام خورشید است. امام کائنات است. در دعای ندبه می خوانید: اَینَ صدرُ الخَلایق؟ رئیس کل عالم است. وجود نازنینش همه را جمع کرده است. ضرورت وجود امام، ضرورت ادامه فیض خداست. اگر این نباشد، فیض خدا جاری نمی شود.

نکته دوم تصرفه لطف آخر. وجود مبارک امام زمان تصرف می کند در اراده دشمن. آنچه دشمن می خواهد عکسش می شود. آن صحنه های خطرناک را برای ناکامی نظام ما و برای به هم خوردن اوضاع ما در آمریکا راه انداختند. آن همه هزینه کردند که یک جوری رو کم کنند. خدا هم روی خودشان را کم کرد. یریدون لِیُطفِئوا نورَ الله بِاَفواهِهِم. این دست خداست. یدالله فوق ایدیهم. تمام نقشه هاشان را با مبانی دقیق علمی، روان شناختی و... تنظیم می کنند اما جواب نمی دهد. چرا؟ برای اینکه دست بالای دست بسیار است. یک دستی خدا بالای این دست ها قرار داده است. تمام نقشه ها با یک نگاه امام زمان به هم می خورد.

خود آقای رئیس جمهور برای من می گفتند برای رفتن به آن دانشگاه خیلی ها مخالف بودند. گفتم نه. اینکه می گوید گفتم نه، دست خودش نیست. یک تصرفی هست. آن کسی که میزبان ما بود، رئیس دانشگاه، آمد از اول هر چه خواست گفت. ببین چه قشنگ در آمد. و تصرفه لطف آخر.

در این جریان ژنو هم همین بود. آنها همه نقشه ها را طرح کرده بودند که به نفع خودشان باشد. چرا؟ چون آقای احمدی نژاد مروج امام زمان است. تهاجمی دارد پیش می رود. هر جا می رود سخن از امام زمان است. آقاجانمان را دارد مطرح می کند.

در میان فضائل امیرالمومنین یک چیز علی را برجسته کرد، عبادت امیرالمومنین که نظیر نداشت اما مدالی که خدا پیغمبرش را مامور کرد تا به علی بدهد این بود: ضَربَتُ علیٍّ یومَ الخَندَق اَفضَل مِن عِبادَتِ الثَّقَلین. جنگ احزاب بود دیگر. مشرکین، اهل کتاب، تمام دنیا هم دست شده بودند. مدینه که پایگاه مسلمان ها بود محاصره شده بود. زمینه از نظر علمی و سیاسی و تحلیل های اجتماعی به نفع مسلمانان نبود. در این شرایط امیرالمومنین کاری کرد که کارستان شد. یک ضربتی زد که با این ضربت پایه های کفر لرزید.

رهبر انقلاب را ببینید. هیچ جا نشده حتی در بزرگترین جلسات، در بحران ها ایشان کمترین تزلزلی در وجودشان دیده شود. در قضیه کوی دانشگاه خواص هم ناامید شده بودند. من گریه بعضی از افراد خیلی قوی را در جریان کوی دانشگاه دیدم. اما آمد دو سه جمله خطاب به امام زمان گفت، تمام شد. حرکت باید تهاجمی باشد. این شجاعت است. ضربت علی یوم الخندق.

امیرالمومنین فرمودند که مالک! سه گروه را دور خودت راه نده. یکی آدم بخیل است. دیگری آدم ترسو است. دیگر آدم حریص است که مملکت فروشی می کند. خود فروشی می کند. این سه تا ریشه اش یکی است. و ریشه اش سوء ظن به خداست. آدم فکر می کند خدا او را فراموش کرده است.

برای آقای احمدی نژاد کار نکنیدها! پشیمان می شوید. اگر برای شخص کار کردید والله ضرر می کنید. اگر تشخیص دادید که ایشان برای خدا کار می کند، ایشان مفیدتر است، اگر تشخیص دادید، برای خدا کار کنید. اگر هم اطرافیان ایشان از شما خوششان هم نیامد، آن وقت پشیمان نمی شوید. کار برای خدا. قل اِنَّما اَعِظُکم بواحِدَه اَن تَقوموا لله مَثنی و فُرادی.

اگر برای خدا بود هیچ وقت شما شکست نمی خورید. امام برای چه همیشه پیروز بود؟ برای اینکه شعارش این بود که ما مامور به تکلیفیم. ما پیروز بشویم یا شکست بخوریم پیروزیم. کار برای خدا همیشه پیروزی است. کار برای غیر خدا همیشه شکست است. بیهوده خودتان را خراب نکنید. کار برای خدا. کار برای خدا. کار برای خدا.

نکته بعدی؛ ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه. اگر شما کارتان برای خدا بود و بعد هم مقطعی نبود. علی گفتید و ادامه داشت، اگر این گونه بود، خدا وعده داده که تتنزل علیهم الملائکه. اینها می آیند و کمک می کنند. چیزهایی که بلد نیستید در ذهنتان می آید.

نکته بعدی این است که حرکتتان حرکت تخریبی نباشد. حرکت تخریبی همواره حاکی از ضعف است. ظلم به کسی نکنید. تهمت به کسی نزنید. غیبت کسی را نکنید. فحش به کسی ندهید. قداست کار و راهتان را تا آخر حفظ کنید.

وجود مبارک حضرت امیر فرمودند که المُرُوَّتُ اَربَع. مروت چهارتاست. اول تواضع. شما باید خادم مردم باشید. به این خدمتگذاریتان افتخار کنید. هم در مقابل کسی که برایش کار می کنید هم وقتی مردم را دعوت می کنید متواضع باشید.

نکته دیگر اینکه اگر موقعیتی دارید، رقیبی مزاحمتان شد، مقابله به مثل نکنید. خُذِ العَفو وَأمُر بِالعُرف و اَعرِض عَنِ الجاهِلین. ما مسلمان می خواهیم زندگی کنیم. شیوه شما، روش شما، منش شما بزرگی باشد. کینه توز نباشید. این کار مال کفار است. مال تربیت نشده های در مکتب اسلام است. حتی اگر رقیبتان فحش داد و ایجاد مزاحمت کرد برخورد نکنید.

سوم، اَلعَطاءُ بِلا مِنَّه. اگر کار می کنید منت نگذارید. خدمت باشد؛ اما خدمت بدون منت. اگر خدمت با توقع بود، دیر یا زود ضایع می شود. مرید حضرت زهرا باشید. گدای بی بی باشید. اِنَّما نُطعِمُکُم لِوُجهِ الله لانُریدُ مِنکُم جَزاءً و لا شَکورا.

نکته آخر، النَّصیحَتُ مَعَ العَداوَه. کسی با شما دشمن است؛ شما هم می دانید؛ از عداوتش خبر دارید؛ ولی نسبت به او هم دلسوز باشید. خُردش نکنید. دستش را بگیرید بلندش کنید.

خب! چه کار بکنیم؟ دعا. از دعا غفلت نکنید که دعا مرده زنده می کند. دعا معجزه می کند. ولی دعا شرایط دارد. شرطش این است که وَابتَغوا اِلیهِ الوَسیله. با واسطه پیشش بروید. با حضرت زهرا بروید. این ایام، ایام نقاهت جانباز امیرالمومنین است...