مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/1/30
نظر

وزیر امور خارجه بحرین در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرد: نیروهای سعودی و اماراتی تنها در شرایطی بحرین را ترک خواهند کرد که خطری از سوی ایران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را تهدید نکند.

«خالد بن احمد آل خلیفه» که با «رویترز» گفتگو می کرد افزود: نیروهای خارجی در منطقه در حال فتنه گری بوده و به نام حمایت از شیعیان علیه دولت بحرین سمپاشی می کنند و در این شرایط طبیعی است که دوستان ما به کمک ما بیایند.

وی در ادعایی عجیب اضافه کرد، نیروهای عربستانی در بحرین نیستند بلکه این نیروها اعضای نظامی دفاع مشترک کشورهای عربی بوده تادست بیگانگان را از اراضی عربی کوتاه کنند و تهدیدهای ایران را پاسخ دهند و وقتی تهدیدهای بیگانگان تمام شد خاک بحرین را ترک خواهند کرد.

«رویترز» افزود: این در حالی است که ایران چندی پیش نسبت به اقدام شورای همکاری خلیج فارس در گسیل نیروهای نظامی به بحرین به سازمان ملل متحد شکایت کرد و گفت که نمی تواند نسبت به سرکوب معترضین بی تفاوت باشد.

وزیر امور خارجه بحرین همچنین به برخی اعتراضات در امارات هم اشاره کرده و گفت: ناآرامی های امارات وضعیت ویژه ای دارد و نمی توان گفت که ایرانی ها هم در آنجا دخالت می کنند اما در مجموع موضوع دخالت ایران در کشورهای عربی و جزایرسه گانه دعوایی است که همچنان پابرجاست.

شیخ «خالد بن احمد آل خلیفه» که در حاشیه کنفرانسی در امارات سخن می گفت، تصریح کرد: «با اذعان بر رویکرد ایران در برابر بحرین، عربستان، کویت و جزایر سه گانه، نمی توان وضعیت مطلوبی متصور بود .»

«رویترز» در ادامه افزود: بحرین دو ایرانی و یک بحرینی را به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه کرده است، کویت نیز سه دیپلمات ایرانی را به اتهام مشارکت در یک حلقه جاسوسی اخراج کرد که تهران نیز در واکنش به این اقدام سه دیپلمات کویتی را اخراج کرد. ایران و امارات نیز سال هاست که بر سر ادعای امارات، مبنی بر مالکیت جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک با یکدیگر اختلاف دارند. سعودی ها هم به تظاهرات در مقابل سفارت عربستان در تهران و لزوم حفظ امنیت دیپلمات هایش واکنش نشان داده اند. این موضوعات نشان می دهد که روابط ایران با اعراب حاشیه خلیج فارس متشنج شده است.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نیز در همین راستا نوشت: در شرایطی که رهبران مخالفان در بحرین بارها نقش ایران در موج اعتراضات این کشور عمدتا شیعه مذهب که خواهان آزادی های سیاسی بیشتر و حقوق برابر هستند را انکار کرده اند، وزیر خارجه بحرین ایران را یک تهدید واقعی خواند و بر لزوم حضور نیروهای نظامی برای مقابله با این تهدید تاکید ورزید.

در همین حال، «القدس العربی» این سخنان را در پاسخ به درخواست ایران از سازمان ملل برای خروج عربستان از بحرین عنوان کرده و می نویسد: ایران یکی از بهترین روابط سیاسی را با بحرین داشت تا اینکه ناآرامی های سیاسی در این کشور آغاز شد و جانبداری تهران از شیعیان این کشور موجب شد که فضای منامه - تهران ابری شود و اکنون بحرین در تضاد ادامه روابط با ایران و یا ادامه همکاری با عربستان درگیر شده است.

این روزنامه می افزاید : بحرین دچار «عله»(گره غیرقابل گشودن) است و نمی داند که در برابر شیعیان داخل، عربستان وارد شده به بحرین و ایران چه واکنشی نشان دهد.

گفتنی است این جنجال عربی در حالی است که هیچ نشانی از احتمال حمله ایران به کشورهای عربی از جمله بحرین به چشم نمی خورد و به یقین می توان گفت کشورهای عربی برای ادامه جنایت های خود علیه ملت هایشان توجیه بهتری از وجود خطر ایران پیدا نکرده اند.

شاید یکی از راه هایی که می تواند در شرایط کنونی بهانه مقامات عربی را قطع کند برگزاری نشست اضطرای سازمان کنفرانس اسلامی برای تاکید بر عدم مداخله مطلق نظامی کشورهای اسلامی در دیگر کشورهای منطقه باشد که این عدم مداخله هم شامل عربستان و امارات متجاوز به بحرین باشد هم پایانی بر توهم، خیالبافی و ترس عمیق مقامات عربی از حمله نظامی ایران به کشورهایشان.