مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/1/30
نظر

ثبات در بحرین برای آمریکا و عربستان خیلی مهم است و به نظر می رسد که اعزام نیروهای سعودی با چراغ سبز غرب صورت گرفته باشد، چرا که غرب توسط نیروهای سعودی قیام مردم بحرین را سرکوب می کند و بدین ترتیب ثبات در مرکز فرماندهی پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین تأمین می شود.

عباس سید میر جمکرانی گفت: قیام‌های مردم بحرین به دلیل نادیده گرفتن حقوق شهروندی، حکومت اقلیت بر اکثریت، فساد حاکمان و مسایل اقتصادی است.

عباس سید میرجمکرانی کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با برنا گفت: هدف عربستان از کشتار شیعیان بحرین این است که از تأثیرات مردم این کشور بر مردم عربستان مخصوصا ساکنان شرقی جلوگیری کند و نیروهای نظامی خود را مقتدر و توانمند نشان دهد تا مردم عربستان خیال اعتراض علیه استبداد حاکمان ریاض را از سر خود بیرون کرده و بدین ترتیب موج مخالفت های فزاینده در عربستان را از لحاظ روانی مهار کنند. اما باید گفت استبدادی که در عربستان حاکم است، سرانجام این نظام را به وادی سقوط می کشاند.

کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه افزود: هدف دیگر عربستانی ها از سرکوب شیعیان بحرین این است که به نوعی با جمهوری اسلامی ایران مقابله کرده و نشان دهند که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امنیت مشترکی دارند.

وی تصریح کرد: ثبات در بحرین برای آمریکا و عربستان خیلی مهم است و به نظر می رسد که اعزام نیروهای سعودی با چراغ سبز غرب صورت گرفته باشد، چرا که غرب توسط نیروهای سعودی قیام مردم بحرین را سرکوب می کند و بدین ترتیب ثبات در مرکز فرماندهی پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین تأمین می شود.

سید میرجمکرانی در ادامه افزود: قیام مردم بحرین ریشه در تاریخ این کشور دارد، بدین معنی که حدود 30 سال مردم بحرین در مناطق مختلف علیه رژیم آل خلیفه دست به قیام زدند. این قیام ها به دلیل نادیده گرفتن حقوق شهروندی، پارلمان های انتصابی، عدم مشارکت فراگیر مردم در تصمیم گیری های سیاسی، حکومت اقلیت بر اکثریت و محدود بودن آزادی های فردی و جمعی صورت گرفته است و افزون بر آن می توان به مسایل اقتصادی، فساد حاکمان و چنگ اندازی آنها بر منابع اقتصادی و محرومیت مردم از بهره های اقتصادی می توان در این زمینه دخالت داشت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که موج قیام ها علیه استبداد نظام و رژیم آل خلیفه گسترش پیدا کرده است، دولت بحرین مخالفان و معترضان خود را تحت فشار اقتصادی قرار داده و کسانی که در این تظاهرات شرکت داشتند از کار اخراج شده اند، اما با این وجود مردم بحرین دست از تظاهات خود بر نداشتند، چرا که خواستار حقوق حداقلی خود هستند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پایان تأکید کرد که اوضاع سیاسی بحرین پیچیده است، اما آنچه که مسلم است این است که مردم این کشور برخاسته های خود تأکید دارند و به نظر می رسد که رژیم آل خلیفه چاره جزء پذیرفتن این خواسته ها ندارد.