مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/1/30
نظر

العربیه نوشت: ابهام در ماجرای استعفای وزیر اطلاعات ایران نشان از عمق اختلاف اصولگرایان

خبرگزاری های رسمی ایران در خصوص ماجرای استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، پذیرش آن از سوی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و مخالفت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با این استعفا ، در چند ساعت اخیر خبرهای ضد و نقیضی منتشر کرده اند که بر ابهام در این ماجرا افزوده است.

خبرگزاری دولتی ایران " ایرنا " بعد از ظهر یکشنبه 17-4-2011 گزارش داد که حیدر مصلحی از سمت خود به عنوان وزیر اطلاعات استعفا داد. بنا بر این گزارش احمدی نژاد نیز در نامه ای این استعفا را پذیرفت و طی حکمی مصلحی را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور اطلاعاتی منصوب کرد.

اما ساعاتی بعد خبرگزاری فارس در خبری نوشت: "پس از آنکه سایت‌های متعلق به دولت از پذیرش استعفای حجت‌ الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات توسط احمدی‌نژاد خبر دادند، وی به دلیل مخالفت مقام معظم رهبری با کناره‌گیری‌اش در وزارت اطلاعات ماندنی شد."

در حالی که مساله ابقای مصلحی در سمت خود به دستور آیت الله خامنه ای در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد، خبرگزاری دولتی ایران، مخالفت آیت الله خامنه ای با استعفا را غیر مستند دانست و گزارش داد : " عوامل پشت پرده این ماجرا که مدیریت فضای رسانه ای را تحت کنترل خود دارند، به صورت فراگیری در محافل رسانه ای شایع کرده اند که نظر مخالف مقام معظم رهبری درخصوص کناره گیری آقای مصلحی به رئیس جمهور ابلاغ شده است و این در حالی است که بر اساس اطلاعات واصله به خبرنگار ما ، تا ساعات پایانی یکشنبه شب، رئیس جمهور هیچ پیامی که منعکس کننده نظر مقام معظم رهبری در این خصوص باشد، دریافت نکرده بود."

این خبرگزاری همچنین تهدید کرد که " خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر تبعیت محض از اوامر و دستورات رهبر معظم انقلاب ، تلاش خواهد کرد تا عوامل فعال در پشت این ماجرا را شناسایی و آنها را به مردم معرفی کند."

اما پس از آن خبرگزاری " مهر" با درج گزارشی خبر داد که مصلحی دوشنبه به عنوان وزیر اطلاعات در جلسه تودیع و معارفه عبداللهیان ، معاون هماهنگ کننده وزارت اطلاعات شرکت کرده است.

مهر بر مخالفت آیت الله خامنه ای با استعفای مصلحی تاکید کرد و در ادامه گزارش خود نوشت: "حجت الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات که شب گذشته احمدی نژاد با استعفایش موافقت کرده بود با مخالفت رهبر معظم انقلاب دوباره در وزارت اطلاعات ماندنی شد و امروز دوشنبه با حضور در این وزارتخانه مراسم تودیع و معارفه یک معاونت خود را نیز برگزار کرد."

سایت پارلمان نیوز ارگان فراکسیون اقلیت مجلس در این باره گزارش داد که اختلاف احمدی نژاد و وزیر اطلاعات بر سر عزل عبداللهیان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اطلاعات بود. با مخالفت احمدی نژاد با عزل عبداللهیان، وزیر اطلاعات استعفا داد و احمدی نژاد نیز بلافاصله آن را پذیرفته بود که آیت الله خامنه ای با حکم حکومتی وزیر اطلاعات را ابقا کرد.

خبرگزاری فارس دوشنبه خبر روز گذشته خود مبنی بر مخالفت آیت الله خامنه ای با استعفای مصلحی را بازنشر کرد. پس از این فعل و انفعالات خبرگزاری ایرنا درج مصاحبه هایی با مسئولین مختلف مبنی بر تبعیت احمدی نژاد از "ولایت فقیه" را آغاز کرد که به گفته ناظران این اقدام به منظور سرپوش گذاشتن بر شائبه اختلاف میان رهبر و رئیس جمهور ایران صورت می گیرد.