مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 90/4/29
نظر
سه نفر در این بازداشتگاه بدلیل رفتار و وضعیت نامناسب جان خود را از دست دادند./ با اطلاع مقام معظم رهبری از وضعیت بازداشتگاه کهریزک، ایشان دستور تعطیلی فوری این محل و انتقال و یا آزادی موقت افراد حاضر در آن را می‌دهند./ کمیته ویژه مجلس: مرتضوی متهم است./ مرجع صدور استعلام عنوان کرده که به سرعت نمی‌تواند این استعلام را در اختیار ما قرار دهد ما پرونده را بار دیگر از دادگاه گرفتیم و موارد دیگر را اضافه کردیم تا به واسطه اضافه شدن موارد جدید نیاز به استعلام نباشد ولی دادگاه باز هم وجود استعلام را ملزم دانست و پافشاری کرد.

سعید مرتضوی در قالب یادداشتی از عملکرد خود در کهریزک دفاع کرد و خبر داد که در این پرونده تبرئه شده است.

به گزارش «شفاف» در یادداشت مرتضوی آمده: در این حادثه دادسرای کارکنان دولت بیش از یکسال است به موضوع شکایت خانواده‌های مذکور علیه سه نفر از قضات ویژه رسیدگی کرده و با استعلام از مبادی ذی‌ربط و انجام تحقیقات لازم و مکفی در ‌‌نهایت طی ?? صفحه، قرار منع تعقیب قضات را صادر و صریحاً در این رسیدگی اعلام شده که قضات دادسرای تهران در این حادثه هیچگونه مدخلیتی نداشته و کوچک‌ترین قصور یا اتهامی متوجه آنان نیست. تصمیم بازپرس دادسرا توسط قاضی اظهار نظر دادسرای کارکنان دولت تأیید و قرار صادره به طرفین ابلاغ شده است.

در پی وقایع بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و بازداشت تعدادی از آشوب‌گران در روز ?? تیر، آنان به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند.

بر اساس گزارشات رسمی، سه نفر در این بازداشتگاه بدلیل رفتار و وضعیت نامناسب جان خود را از دست دادند. در همین رابطه، سازمان قضایی نیروهای مسلح که مسئولیت بررسی پرونده کهریزک را برعهده داشت، در ?? آذرماه با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، و محمد کامرانی را در این بازداشتگاه قتل عمد خواند و با رد ابتلای آن‌ها به بیماری مننژیت قتل آن‌ها را در اثر ضرب و جرح اعلام کرد.

گفتنی است که با اطلاع مقام معظم رهبری از وضعیت بازداشتگاه کهریزک، ایشان دستور تعطیلی فوری این محل و انتقال و یا آزادی موقت افراد حاضر در آن را می‌دهند و دبیر شورایعالی امنیت ملی را مسئول پیگیری آن انتخاب می‌کنند.

این در حالی است که به عقیده نمایندگان، تمرد مرتضوی از این دستور محرز بود.

شایان ذکر است که رهبر انقلاب در مورد بازداشتگاه کهریزک و واقعه کوی دانشگاه فرمودند که برخورد نظام جمهوری اسلامی با جنایات کهریزک قطعی است.

مرتضوی عنصر نامطلوب است

آذرماه سال ?? علیرضا زاکانی در جمع بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) مرتضوی را یک عنصر نامطلوب دانست که به سادگی با دوم‌خردادی‌ها هماهنگ می‌شود.

وی گفت: بنابر گفته‌های هاشمی شاهرودی انتقال مته‌مان به این بازداشتگاه تنها با دستور مرتضوی ممکن بود و اظهاراتی که اخیرا وی در این خصوص داشته را باید فرار به جلو دانست.

انتقاد از انتصاب مرتضوی

هجدهم دی ماه جنبش عدالتخواه دانشجویی با انتشار نامه‌ای اعتراض آمیز خطاب به محمود احمدی‌نژاد، از انتصاب و ادامه کار سعید مرتضوی در جایگاه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرد.

کمیته ویژه مجلس: مرتضوی متهم است

بیستم دی ماه کمیته ویژه مجلس، با قرائت گزارش خود در خصوص بازداشتگاه‌ها و تخلفات رخ داده در آن اتهام اصلی در خصوص فجایع کهریزک را متوجه دادستان وقت تهران و معاون فعلی رئیس‌جمهور دانست.

استقبال توکلی از گزارش کمیته

احمد توکلی پس از قرائت گزارش گفت: این گزارش نشان داد که تخلفاتی صورت گرفته و کسی که دستور انتقال بازداشت شدگان را به کهریزک صادر کرده دادستان وقت تهران بوده و مسئولیت اصلی این حوادث به گردن اوست.

مطهری خواستار اقداماتی علیه مرتضوی شد

?? دی ماه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به آیت‌الله صادق لاریجانی، ‌ رئیس قوه قضاییه نامه سرگشاده نوشت. نماینده مردم تهران، در نامه خود به انتصاب قاضی مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کرده و خواستار انجام اقداماتی علیه وی شده بود.

گزارش مجلس مستند است

?? دی ماه پرویز سروری رئیس کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات از تقدیم نامه ?? نماینده مجلس برای پیگیری مجموعه گزارشهای این کمیته به رئیس قوه قضائیه خبر داد. وی گفت: گزارش کمیته ویژه در این خصوص مستند بوده و بررسی‌ها بر اساس اسنادی صورت گرفته که این اسناد موجود و غیرقابل انکار است.

مجلس خواستار برخورد جدی با مرتضوی شد

?? بهمن ماه جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به روسای دو قوه مجریه و قضائیه، خواستار برخورد «جدی و بدون‌ ملاحظه» با عاملین و مسببین فاجعه کهریزک، از جمله دادستان وقت تهران و معاون فعلی رئیس‌جمهور شدند. این نمایندگان با اشاره به گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی در مورد وقایع پس از انتخابات و بازداشتگاه‌ها، تاکید کردند که «فرد آمر در انتقال بازداشت شدگان به کهریزک، آقای مرتضوی دادستان وقت تهران بود که برخلاف تدابیر ابلاغ شده پیشین و با وجود ظرفیت پذیرش در بازداشتگاه اوین، این تصمیم را گرفت.»

دادستان: شاخص‌ترین فرد پرونده کهریزک، مرتضوی است

?? شهریور ?? جعفری دولت آبادی دادستان تهران شاخص‌ترین فرد پرونده کهریزک را دادستان سابق تهران معرفی کرد.

انتقاد روح الامینی از دادن پست به مرتضوی

? آذر ?? دکتر عبدالحسین روح الامینی پدر یکی از جان باختگان حوادث بازداشتگاه کهریزک از دادن پست به مرتضوی انتقاد کرد و گفت: انتظار نداشتیم که قبل از رسیدگی به اتهام‌های مرتضوی در دادگاه و با توجه به تعلیق قضایی، وی در یک مسئولیت مهم قوه مجریه به کار گرفته شود اما با وجود تعلیق قضایی، مخالفت قوه قضاییه و افکار عمومی، به این شخص در یک پست بالای دولتی مسئولیت داده شد.

دادستان: منتظر جواب استعلام هستیم

?? اردیبهشت ?? عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی را این چنین عنوان کرد: این پرونده از سوی دادگاه منوط به وجود یک استعلام از یک مرجع بوده است امامرجع صدور استعلام عنوان کرده که به سرعت نمی‌تواند این استعلام را در اختیار ما قرار دهد ما پرونده را بار دیگر از دادگاه گرفتیم و موارد دیگر را اضافه کردیم تا به واسطه اضافه شدن موارد جدید نیاز به استعلام نباشد ولی دادگاه باز هم وجود استعلام را ملزم دانست و پافشاری کرد. امیدواریم دلایل دیگری نیز مطرح کنیم تا نیاز به این استعلام نباشد.

 ?? تیرماه سعید مرتضوی: تبرئه شدم...