مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/10/27
نظر
بخش‌هایی از بیانات امام راحل(ره) پیرامون ویژگی‌ها و شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 17/2/59
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بحث شرایط کاندیداهای مجلس شورای اسلامی می‌فرماید: ملت باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان می‏رود، رأی ندهند که به چنین اشخاص اعتماد نمی‏شود کرد و رأی به آنان موجب مسئولیت خواهد بود.
... باید ملت شریف ایران بدانند که اسلام، عزیزتر از آن است که برای هواهای نفسانی و جلب توجه گروه‌ها یا اشخاصی پشت به آن نموده و مقاصد فانی خود را بر مقاصد عالی و باقی حق تعالی مقدّم دارند.
ملت عزیز در این  امتحان الهی( انتخابات کاندیداهای مجلس) باید توجه به اموری داشته باشد:
کسانی را انتخاب کنند که صددرصد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتبهای انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشند.
شناخت این اشخاص یا با آشنایی به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تا کنون است و یا به معرفی روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دسته‏ای نداشته باشند.
باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان می‏رود رأی ندهند ـ چه احتمال انحراف عقیدتی، اعمالی و یا اخلاقی ـ که به چنین اشخاص اعتماد نمی‏شود کرد و رأی به آنان موجب مسئولیت خواهد بود.
تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامی، اشخاص صحیح را انتخاب کنند.
ممکن است بعضی شیاطین، مطالبی را بین مردم ناآگاه پخش کنند و آنان را در رأی دادن یا رأی به اشخاص صحیح دادن منحرف کنند. آنکه گفته شود خوب است به هم? گروهها چه چپی و چه انحرافی رأی دهید که مجلس شورا جامع هم? گروهها باشد. این یک مطلب غلطی است که منحرفین درست کرده‏اند تا در مجلس با خدعه شرکت کنند، و ملت به این مطالب انحرافی گوش فرا ندهد و به اشخاص با شرایط فوق رأی دهد.
امید است ملت مسلمان ایران در این امر حیاتی که سرنوشت جامعه به آن مرتبط است شرکت کنند و روز رای گیری  هم? قشرها زن و مرد بپاخیزند و به سوی صندوقها بروند و رأی خود را بدهند.
در  روز(انتخابات)  افرادی فرصت‏طلب در حوالی صندوقها جمع می‏شوند و به مردم پیشنهاد افرادی خاص را می‏کنند؛ به حرفهای آنان گوش ندهید و آرای خود را به اشخاص صحیح بدهید...
...من از خدای تعالی توفیق و تأیید همگان را خواهانم و سعادت و عظمت اسلام و مسلمین را امیدوارم. والسلام علیکم و رحمه‏اللّه‏ و برکاته.
بخش‌هایی از بیانات امام راحل(ره) پیرامون ویژگی‌ها و شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 17/2/59
حضرت امام:«مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند . جامعه اسلامی ایران که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته اند و به این بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند . . .» (
حضرت امام:«مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که متعبد به اسلام وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسؤولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنج دیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله - باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند .» صحیفه نور، ج 20 ، ص 194 .
 و در ادامه ...
ماده 28 - انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
 1 - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
 2 - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
 3 - ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.
 4 – داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن.[17]
 5 - نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.
 6 - سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی.
 7 - حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.