مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 90/11/27
نظر

طبق آمارهای منتشر شده سرانه مطالعه ایرانیان در روز به صورت میانگین به چیزی  نزدیک به 8 دقیقه رسیده ،این آمار در حالی مطرح می شود که سرانه مطالعه در کشوری مانند ژاپن حدود 92 دقیقه است.

این آمار پایین مطالعه درایران در حالی منتشر گردیده  که مسئولین ومدیران بارها درباره تبعات این آمار پایین هشدار داده اند ولازمه پیشرف هرکشوری را میزان مطالعه بالای مردم ان کشور دانسته اند.

دراین میان نکته جالبی که درکنار این آمار مطالعه به چشم می خورد حضور پر رنگ جوانان در قلیان خانه ها به جای مراکز مطالعه ودیگر مراکز فرهنگی است.

این مسئله در حالی تبدیل به رویه می شود که تیراژ کتاب در ایران حدود 2000 عدد است وهمین آمار در مصر رقمی بالغ بر 70000می باشد که این موضوع نشان از نامناسب بودن شرایط چاپ وانتشار کتاب دارد.

در این باره باید به این مسئله اشاره کرد که سطح پایین مطالعه جدا از این که باعث افت شرایط چاپ وانتشار جدید می شود تبعات ناگوار و طولانی مدت اجتماعی به همراه دارد.

دکتر علی عسگری استاد دانشگاه وجامعه شناس،درباره تاثیرات این وضعیت به افت کیفیت زندگی اجتماعی شهروندان اشاره می کند ومی گوید:مطالعه در هر جامعه ای باعث می شود که پذیرش زندگی اجتماعی توسط افراد آسان تر صورت بگیرد،درواقع وقتی فرهنگ مطالعه در روز در بین شهروندان جامعه گسترش پیدا می کند به تدریج بسیاری از عناصر زندگی اجتماعی دریبن شهروندان آن رشد کرده وباعث افزاش کیفیت زندگی شهروندی می شود.

از سوی دیگر به تعبیر این استاد دانشگاه ترویج فرهنگ مطالعه در بین اقشاری مانند جوانان می تواند آینده ای درخشان را برای جامعه فراهم کند،چرا که جامعه جوان امروز ایران نیاز فراوانی به کسب اطلاعات در حوزه های مختلف دارد ودر صورت عدم کسب این اطلاعات جامعه جوان ایرانی در آینده نمی تواند جامعه ای مطلوب بسازد.همچنین به تعبیر او جامعه جوان ایران که بخش غالب جمعیتی را تشکیل می دهند باید صبر وتحمل امر مطالعه را بیاموزند ویادبگیرند که برای این کار باید وقت صرف کرد.

این مسائل در حالی از سوی این کارشناس مطرح می شود که در چندین سال گذشته بحث ترویج فرهنگ مطالعه همیشه مطرح بوده وبسیاری از کارشناسان لزوم تحقق این موضوع را همکاری دائم والدین وخانواده ها دانسته اند.

علی عسگری ،جامعه شناس،دراین زمینه هم براین نکته تاکید می کند که صدا وسیما نقش مهمی در سوق دادن جوانان به این سمت دارد،چرا که زبان گویای تصویر قابلیت فوق العاده ای در ارتباط با جوانان وانتقال پیام به آنها دارد.

همچنین این استاد دانشگاه درباره مسئولیت خانواده ها دراین زمینه می گوید:خانواده ها علی الخصوص پدر ومادران که الگوی فرزندانشان هستند وبیشتر ارتباط را با آنان دارند باید خود اهل مطالعه باشند تا فرزندانشان هم ناخواسته به این سمت گرایش پیدا کنند،چرا که در غیر این صورت فرزندان تاثیر زیادی از صحبتهای آنها درباره لزوم مطالعه کردن نمی پذیرند.علاوه براین باید دقت کرد که مطالعه در کنار تمام مزایایی که دارد باعث می شود که جوانان راه حل کنار آمدن وحل مشکلات خود را بیاموزند وبه این ترتیب تنشهای آنان در زندگی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

صحبتهای این استاد دانشگاه درباره نقش والدین  درحالی است که به اعتراف تمام کارشناسان اجتماعی یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروز ایران کمبود مطالعه می باشد.

به هر صورت به نظر می رسد که شرایط فعلی نیازمند تدوین هر چه سریعتر برنامه ای منظم برای افزایش سطح مطالعه درمیان اقشار گوناگون کشور است واین امر محقق نخواهد شد جز با همکاری همه جانبه مسئولین وخانواده ها !