مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 91/1/26
نظر

جاتون خالی دیروز جمعه ، طبق برنامه ریزی قبلی و قولی که به بچه هام داده بودم و برا تفریح و استفاده از فضای بهاری طبیعت ، با خونواده رفتیم ، روستاهای منطقه توت (گزستون - پتکستون - داربند - توت) که در محدوده ی شمالی اردکان هستن.
واسه اطراق سه چهارساعته و صرف ناهار ، قبل از ظهر یه جایی رو کنار مسیر آب و زیر درختا انتخاب کردیمو فرش و وسایلمونو پهن کردیم ، چای و پذیرایی مختصر و رفتیم یه سر کوهنوردی مختصر که برگردیم ناهارو تهیه کنیم ، وقتی از کوهنوردی برگشتیم دیدم خونواده ای اومدن و نزدیک مکانی که ما بساط پهن کرده بودیم قصد استفاده از آب عبوری داشتن واسه شستشوی فرش های اتاقکشون ، از ما خواستن بریم یه جای دیگه ای که خانمهاشون راحت باشن واسه شستشو ، منو خانومم سریع قبول کردیم و پاشدیم واسه پیدا کردن جای بهتر ، دخترم گفت : بابا ما زودتر اومدیم جا گرفتیم اونا برن یه جای دیگه ، کمی تعجب کردم انتظار نداشتم دخترم این حرفو بزنه ، (همیشه به طور محسوس روابط اجتماعی خوب رو بهش تفهیم کرده بودیم) بالاخره چون جای خوبی نزدیکی ها نبود ، مجبور شدیم وسایلمونو جمع کنیم و سوار ماشینو بریم یه جای دیگه ای که فاصله تقریبا زیادی هم ازاونجای اولی داشت ،ولی خداییش جای جدیدمون خیلی بهترشد ، هم بکر تر بود، هم خلوت و بی سرو صدا، هم راحت بودیم چون کسی نبود ، خیلی چیزای مورد نیاز در دسترستر بود ، وقت تهیه ناهار بود و سریع دست به کار شدیمو در بین تهیه ناهار دخترم یه بار دیگه موضوع اینکه ما جامونو دادیم به اون خونواده رو پیش کشید و گفت : اینجا قانون جنگله ، حمله نکنی بهت حمله می شه!!!
بهش گفتم دخترم این حرف یعنی چی !!! گفت : (...) یه بار تو صحبتهاش می گفت ، تو جامعه باید ازحق خودت دفاع کنی اگه محکم واینیسی می زنن لهت می کنن ، و این جمله رو چند بار تکرار کرد : اجتماع مثل جنگله ، حمله نکنی بهت حمله می شه !!! خب منم دیدم ما اول اومدیم جا رو گرفتیم دلیلی نداشت ، جامونو بدیم به اونا ، اونا هم مث ماانسان هستند نیاز به جا داشتن ، خب می خواستی زودتر بیان جا رو اول اونا بگیرن .تازه روستای به ای بزرگی می رفتن بالاتر یا پایین تر ، جا که زیاده.
مغزم سوت کشید تا این حرفا رو شنیدم ! واقعا ذهن بچه های ما رو با چه تفکرات باطلی پر می کنند!
کلی براش توضیح دادم . تا بهش بفهمونم که اجتماع و روابط انسانی با جنگل و اجتماع جنگلی که اون (...) براتون گفته فرق می کنه.
و ازش خواستم یه بار دیگه مقوله های ( ایثار - انسان دوستی - احترام به هم نوع - فداکاری - جوانمردی - ...) که فقط مال انسانهاست و قبلاها براش گفته بودیم رو یه بار دیگه مرور کنه ببینه اینکار امروز ما مصداق کدوم یک از واژه هاست و خدا رو شکر تونستم اثرات منفی اون ذهنیت بدی که براش ایجاد شده بود رو از ذهن معصومش پاک کنم.
نکته مهم : واقعا باید دقت کنیم ، هر آنچه ما پدر و مادرها توان و ظرفیت می گذاریم برای تربیت صحیح و اسلامی فرزندانمان ، باز هم مولفه های بسیار موثرتری هستند که شاید با یک جرقه کوچک ولی با نفوذی عمیق ، ذهن و فکر و به تبع آن رفتار و اعتقادات فرزندان ما را مورد تاثیر قوی قرار می دهند و شاید نتیجه آن چیزی نباشد که ما برای آن تلاش کرده ایم .
آیا تاکنون به این فکر کرده ایم که عوامل موثر در تربیت فرزندانمان را بررسی و مرور کنیم و نگذاریم فازهای منفی و مخرب تربیتی وارد حیطه تربیت اسلامی فرزندانمان شود ؟
قطعا در این دنیای بزرگ، توان جلوگیری از ورود این فازهای منفی و مخرب را به طور کامل نخواهیم داشت ولی باید همواره تاثیرات احتمالی آنها را رصد کرده و پاتک مناسبی برای آنها داشته باشیم تا اثرات مخرب آنها خنثی شود.
انشاء الله بتوانیم امانتهای الهی که خداوند کریم در دامان ما قرار داده است را صالح و صالحه تربیت کنیم و این رادر نظر داشته باشیم که شاید ما تربیت کننده نسلی باشیم که قرار است در محضر امام زمان(عج) خدمتگزاری کنند. انشاء الله شرمنده آقا نباشیم.