مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 91/3/21
نظر

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس نهم شورای اسلامی بحث فرهنگ در سالهای اخیر را بی سرانجام خواند و گفت: در سالهای اخیر نه مجلس در حوزه فرهنگی موفق بود و نه دولت.

حجت اسلام و المسلمین سید جلال یحیی زاده در گفتگو با زندگی اذعان داشت: در دو دوره قبلی مجلس در کمیسیون فرهنگی عضویت داشتم، اما با همه وقت و تلاشی که داشتیم آنطور که باید موفق نبودیم. گرچه این کمیسیون در دوره ششم به ریاست حجت الاسلام اختری، در دوره هفتم به ریاست عماد افروغ یکی از مستعدترین نمایندگان و در دوره هشتم به ریاست حداد عادل بود و تلاش زیادی هم انجام داد، اما در نتیجه حاصل کار کمیسیون را موفق نمی دانم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره های گذشته افراد شاخصی را در خود جای داده بود و برنامه ها و طرح های بزرگی را ارائه و تصویب کرده است، اما متاسفانه وضعیت فرهنگی و عدم تعامل دولت با مجلس و کمیسیون باعث شد در نهایت موفق نباشیم.
یحیی زاده گفت: با توجه به عدم موفقیت کمیسیون فرهنگی و به کل موضوع فرهنگ در سالهای اخیر و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد از ادامه کار در این کمیسیون صرف نظر کرده و به عضویت کمیسیون اقتصادی مجلس درآمدم. چه اینکه طی 4 سال اخیر و همچنین سال جاری به طور مستمر تاکید رهبر انقلاب بر توجه به موضوعات اقتصادی بوده و ضروری دیدیم که امسال نگاه جدی تری به این مسئله داشته باشیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم خاطرنشان کرد: مهم ترین موضوعی که رهبر انقلاب در این سالها مورد توجه قرار داده اند رسیدگی به مسائل اقتصادی است بنابراین اگر بتوانیم گامی در این مسیر برداریم هم به رهبر خدمت کرده ایم و هم به مردم.
وی با اشاره به بازار داغ انتخاب روسای کمیسیون ها در مجلس اذعان داشت: بعد از انتخاب نمایندگان توسط مردم و انتخاب رئیس مجلس، موضوع پر چالش دیگر مجلس نهم انتخاب روسای کمیسیون هاست. این انتخابات نیز شبیه ریاست مجلس حالت رقابتی دارد. چه اینکه در کمیسیون اقتصادی نیز مدعیان زیادی برای ریاست وجود دارند و طی روزهای آتی نیز به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
یحیی زاده با اشاره به اهتمام مجلس نهم در رفع مشکلات و معضلات اولویت دار کشور اذعان داشت: مشکلات کشور در شرایط کنونی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود که البته در حالی که برای اولین بار 196 عضو جدید به قوه مقننه اضافه شده است، می تواند امیدوار بود نمایندگان جدید نسبت به نمایندگان دوره های قبل تازه نفس تر بوده و انگیزه بیشتری برای خدمت رسانی دارند.
وی ادامه داد: اکنون وقت آن رسیده که از شعار زدگی بیرون بیاییم و به شعور برسیم تا با جدیت و اراده مشکلات کشور را شناسایی و در جهت رفع آنها تلاش کنیم. چه بسا در در دو ماه و اندی گذشته شاید هیچ کار جدی توسط مجلس به جز بودجه صورت نگرفته و با حضور نیروهای تازه نفس این زمان را نیز باید جبران کنیم.
نماینده مردم یزد و میبد و خواف تاکید کرد: تا کنون ضربه هایی که کشور خورده از ناحیه عدم تعامل دولت با قوه مقننه بوده است. اما امیدواریم تعامل مجلس و دولت در دوره جدید به گونه ای باشد که از حاشیه سازی ها ضربه نخوریم.
حجت الاسلام یحیی زاده با اشاره به پرونده های ویژه مجلس در دور نهم اذعان داشت: قطعا با توجه به پرونده فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی و پرونده های دیگر نمی توانیم بگوییم باب فساد بسته شده است، لذا باید انتظار وقوع این مفسده های مالی را داشته باشیم. اما باید نشان دهیم که نظام جمهوری اسلامی با هیچکس شوخی ندارد و دست فاسدان را قطع می کند.
وی با اشاره به گرانی های زودهنگام و پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: به تبع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موجی از گرانی در کشور ایجاد خواهد شد اما متاسفانه این گرانی ها پیش از آنچه انتظار می رفت آغاز شده است. از این رو تا زمانی که دولت اقدامی برای کنترل گرانی ها انجام ندهد نمی تواند فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را تصویب کرده و به دولت اجازه اجرای آن را داده است، اما تا زمانی که افزایش قیمت ها توسط دولت کنترل نشود مجلس نیز اجازه اجرای این قانون را نخواهد داد، حتی از دولت مجوز قانونی را داشته باشد.
وی با اشاره به راهکار کنترل بازار و نوسانات اقتصادی کشور از سوی دولت تاکید کرد: دولت هر چه زودتر تصدی گری های خود را باید کاهش دهد به جای آن بر اداره امور کشور نظارت و مدیریت کند. چه بسا که یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز کشور اینست که افراد دولتی به اسم بخش خصوصی ، بخش های دولتی را تصرف کرده اند و به جای اجرای اصل 44 بر مشکلات افزوده اند.
یحیی زاده اذعان داشت: گرانی ها دو عامل اصلی دارند یکی ریشه های بیرونی که مربوط به دشمنان ماست و یکی ریشه های مدیریتی که در سالهای اخیر و اتفاقاتی که رخ داد مشخص شد ضعف های مدیریتی زیادی در حوزه اقتصادی داریم. چه اینکه اقتصاد ما بیمار است و هنوز نتوانسته ایم درمانی برای آن پیدا کنیم.
این نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد: تا وقتی بازار به همین شکل ویرانگر باشد همه امنیت اقتصادی را نابود می کند و دولت حق ندارد فاز دوم را شروع کند. لذا باید در ابتدا دولت برنامه ای برای کنترل بازار بریزد و سپس بستر را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ایجاد کند.
یحیی زاده همچنین با اشاره به تغییرات مدیریتی سازمان هدفمندی یارانه ها در آستانه اجرای فاز دوم گفت: تغییرات در سازمان هدفمندی یارانه بر اجرای این قانون نیز تاثیر می گذارد. بعد از یک سال و نیم یکباره همه مسئولان مستقیم قانون هدفمندی یارانه ها تغییر کردند و این قطعا وقفه ای ایجاد می کند.
وی در پایان اظهار داشت: هیچ دلیلی از سوی دولت برای این تغییرات نشنیده ایم، اما قطعا این تغییرات در سال پایانی دولت دهم دلایلی مربوط به همین موضوع دارد که البته باید هر چه سریعتر سازمان هدفمندی با مدیریت جدید کار خود را ادامه دهد.