مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 91/3/28
نظر

رئیس جمهور کشورمان در اواخر دهه هفتاد نظریه "گفت و گوی تمدن ها" را مطرح کرده و این گفتمان را در مجامع بین المللی به نام خود به ثبت رساند چندی بعد اما روژه گارودی اندیشمند و نویسنده مشهور فرانسوی باب شکایتی را در مراجع قضایی فرانسه گشود...

"صراط" – صاحب "گفت و گوی تمدن ها"، نظریه ای که سید محمد خاتمی آن را به نام خود ثبت کرده بود، در فرانسه درگذشت.

رئیس جمهور کشورمان در اواخر دهه هفتاد شمسی نظریه "گفت و گوی تمدن ها" را مطرح کرده و این گفتمان را در مجامع بین المللی به نام خود به ثبت رساند چندی بعد اما روژه گارودی اندیشمند و نویسنده مشهور فرانسوی باب شکایتی را در مراجع قضایی فرانسه گشود. اگرچه با دلجویی دولت ایران از گارودی، این شکایت از سوی وی منتفی شد.

به گزارش صراط، روژه گارودی که خود به جهت تالیف کتابی در نقض هولوکاست و قانون آن، مورد غضب صهیونیست ها بود، در ادعای خود سید محمد خاتمی را به دزدی تئوری "گفت و گوی تمدن ها" متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری صراط، گارودی در کتاب "اسطوره های بنیانگذار سیاست اسرائیل" نخستین شخصی است که با تالیف کتابی با دلایل متقن به بحث هولوکاست معترض شده و آن را دروغ خوانده بود و به همین علت در دادگاهی در فرانسه محاکمه و زندان شد.

وی در این کتاب که توسط مجید شریف به فارسی برگردانده شده، بحث یهودی سوزی را به چالش جدی کشیده و هولوکاست را نه به طور کامل بلکه در وسعت این فاجعه تردید ایجاد کرده بود.

این فیلسوف شهیر متولد 1913 مارسی که در سال 1982 به دین اسلام گرویده بود در 99 سالگی در منزل مسکونی اش در جنوب پاریس درگذشت. وی عضویت در مجلس ‏مؤسسان، نمایندگان مجلس ملی و نیز مجلس سنای فرانسه را تجربه کرده بود.
رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه 23 اردیبهشت سال 1379 وی را به خاطر جرات و جسارت در رد هولوکاست تحسین کرده بودند.

گفتنی است، استاد "مجید شریف" نویسنده نام آشنای کشورمان و مترجم کتاب مشهور "اسطوره های بنیانگذار سیاست اسرائیل" یکی از قربانیان ماجرای قتل های زنجیره ای است که در 28 آبان سال 1377 با آمپول پتاس به قتل رسید.