مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/3/30
نظر

 

جام نیوز، امروز در دنیای دیپلماسی، رنگ لباس مذاکره کننده ها می تواند تداعی کننده انگیزه ها و نشانه ای بر موفقیت یا عدم موفقیت باشد.
تلویزیون فارسی بی بی سی (BBCPERSIAN) دوشنبه 29خرداد (June.18) در بخش خبری خود به بررسی مذاکرات بغداد پرداخت. این شبکه مطابق معمول با برجسته سازی حاشیه ها، این بار نیز خواست تن پوش کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، را نمادی از جدی بودن غرب در مذاکرات نشان دهد؛ بنابراین گزارش داد: «خانم اشتون این بار با کتی "تنگ و کمی کوتاه و نه چندان خوشآیند برای هیأت ایرانی" وارد مذاکرات شد.
 
قدرت های خارجی این بار برای خوشآمد تهران به مذاکرات نیامده اند. آن ها انتظار دارند ایران در مذاکرات مسکو، در قدم اول دستکم فعالیت های غنی سازی اورانیوم را در سطح 20درصد که مایه نگرانی جدی است متوقف کند. تا آغاز مذاکرات، در هیأت ایرانی نشانه ای از "انعطاف" دیده نشد.»
خاطرنشان می شود لباس اشتون در دورهای قبلی مذاکرات نیز به سوژه داغ شبکه های خبری و خبرگزاری ها تبدیل شده بود. مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات "استانبول یک" با لباسی یقه باز به مذاکرات آمد. روز بعد از این گفتگوها، برخی جراید داخلی با استفاده از تکنیک فوتوشاپ، یقه اشتون را بالا بردند! سخنگوی اشتون در واکنش به این اقدام روزنامه های ایرانی که بازتاب جهانی هم داشت، گفت: «ما فکر نمی کردیم لباس خانم اشتون مشکلی داشته باشد.» در دور دوم مذاکرات، کاترین اشتون در حالی که کت و شلوار پوشیده بود و دور گردنش را با شال بسته بود به مذاکرات آمد تا تحلیلگران سیاسی، نحوه لباس پوشیدن این دیپلمات اروپایی را "معنی دار" تلقی کنند و آن را پیام آمادگی برای توافق هسته ای با تهران بدانند. و سرانجام درمذاکرات بغداد، شاید برای اولین بار در عمرش "مانتو" به تن کرده بود.
گفتنی است در دایره کنش های دیپلماتیک، "زبان اندام" مذاکره کننده می تواند حکایتگر حالات درونی وی باشد. اساسا هرگونه حرکتی در دنیای دپیلماتیک معنای خاص خود را دارد؛ اما آنچه مهم است اینکه شبکه هایی مثل بی بی سی فارسی با دستاویز قرار دادن آن، از متن به حاشیه رفته و ذهن مخاطبین خود را از تمرکز بر اصل ماوقع منحرف می کنند تا مجال قضاوت صحیح و منصفانه را از او بگیرند.