مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 91/3/31
نظر

تهران‌امروز نوشت:من دیپلمات نیستم، اما خیلی خوب می‌فهمم که زندانی کردن 25 ایرانی سرنشین یک لنج ماهیگیری به جرم واهی جاسوسی و مواد مخدر در عربستان برای شش‌سال متوالی و گردن زدن 18 نفر از آنان به‌منزله تحقیر دیپلماسی ماست. به‌یاد دارید با زندانی شدن سه آمریکایی به جرم جاسوسی در ایران رسانه‌های غربی چه قشقرقی در جهان به‌پا کردند؟ روزی نبود که آنها به بهانه‌های مختلف افکار عمومی جهان را به بازی نگیرند. خانواده‌های این زندانیان به ایران آمدند و با فرزندانشان ملاقات کردند. کشورهای مختلف و حتی برخی چهره‌های معتبر بین‌المللی میانجی شدند و عاقبت هم آنها با سلام و صلوات به کشورشان برگشتند و سرگرم مصاحبه‌های رنگارنگ علیه کشورمان هستند.

وضعیت آنها و کشور متبوع‌شان را مقایسه کنید با آنچه بر سر زندانیان ما در عربستان آمد. به‌طور کاملا تصادفی و به‌سبب ادعای یک خبرنگار عربستانی در توئیتر ما از اعلام 18 ایرانی در زندان دمام مطلع شدیم. رسانه‌ها به دستگاه دیپلماسی ما فشار آوردند و آنها ضمن تکذیب ماجرا، مدعی بودند که از کانال‌های رسمی، خبری در این‌باره اعلام نشده است و دریغ وقتی خبری اعلام شد که آن 18نفر گردن زده شده بودند.

اتباع ایرانی همواره از بدرفتاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شکایت داشته‌اند. اما وزارتخانه کمتر به این اعتراضات وقعی نهاده است. این مسئله و عدم‌برخورد مناسب با ممالک مذکور سبب شده تا آنان همواره بر شدت بدرفتاری‌های خود بیفزایند. معلوم نیست چرا طی پنج‌سال متوالی ما تلاش نکرده‌ایم تا اتباع زندانیان از حقوق اولیه خود، نظیر ارتباط کنونی با نمایندگی‌های ما در عربستان و نیز داشتن وکیل برخوردار باشند. چرا ما نیز سعی نکردیم تا کشورهایی را برای حل این مشکل میانجی کنیم. به‌طور مثال، کشور پادشاهی عمان به‌سبب داشتن روابط نزدیک با تهران و ریاض، می‌توانست گزینه مناسبی در این‌خصوص به‌شمار آید. چنانکه در ماجرای آزادی سه جاسوس آمریکایی نیز آنها وارد عمل شدند. با نظر به امتیازی که ما در آزادی آمریکایی‌ها به نقش میانجیگری پادشاهی عمان داده بودیم، به‌خوبی می‌توانستیم از نقش مشابه آنها در حل گره اتباع زندانی خود در عربستان بهره‌برداری کنیم اما دستگاه دیپلماسی کشورمان طی این مدت تنها تماشاگر بود و منتظر وصول اخبار رسمی از طرف عربستانی!

باری این اولین و آخرین رفتار خصمانه ریاض در قبال اتباع ایرانی نبوده و نخواهد بود. بجاست تا مسئولان وزارتخانه راهی برای حل این معضل بیابند و از تکرار چنین فاجعه‌ای جلوگیری کنند. در این چنین اتفاقاتی تمام حاکمیت و غرور ملی یک کشور تحقیر شده و به بازی گرفته می‌شود.

و عجبا که همه تماشاگرند. لازم است در صورت تعلل وزارتخانه مربوطه دیگر قوا به میدان آمده و کاری کنند. ان‌شاءالله