مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 91/9/30
نظر

یکی از بارزترین خصوصیت امام موسی کاظم (ع) صبر و بردباری است. به طوری که ایشان به کاظم یعنی فرو برنده خشم ملقب گردیدند. و چه شایسته است که ما شیعیان خصوصیات اخلاقی ائمه را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم .

جاری نمودن اخلاق اسلامی  در روابط خانوادگی امری بسیار ضروری است که میتواند باعث قوام خانواده و  سلامت جامعه باشد .یکی از عمده ترین معضلات در روابط خانوادگی ، نداشتن صبر و حوصله و عدم شکیبایی طرفین است.

با توجه به اینکه بسیاری از اختلافات خانوادگی از عدم شکیبایی و کم‌تحملی همسران ناشی می شود. الگوپذیری از منش ائمه هدی بویژه امام موسی کاظم علیه السلام تا حدود زیادی می تواند موجب بهبود روابط خانوادگی گردد.

امروزه افزایش چشم و همچشمی و توقعات باعث مرور اختلافات خانوادگی شده است. برخی از همسران در مقابل مشکلات زندگی، بی‌طاقت و کم‌حوصله می شوند و همین مسأله زمینه بروز اختلاف بین آنها را فراهم می سازد. همسران امروزی می توانند با الگوپذیری از امام موسی کاظم (ع) صبر و استقامت را پیشه خود سازند. در این صورت بسیاری از اختلافات خانوادگی در سایه صبر و گذشت از بین خواهد رفت.

همچنین بسیاری از تنش‌های اجتماعی هم بر اثر بی‌حوصلگی ایجاد می شود. به عنوان مثال بسیاری از تصادفات رانندگی به دلیل عدم رعایت حقوق دیگران و ناشکیبایی رانندگان بوجود می آید.

ما  باید کنترل بیشتری روی اعمال و رفتار خود داشته باشیم و با صبر و بردباری در مقابل ناملایمات زندگی و جامعه مقابله نماییم. در این صورت حس همکاری و همدلی در جامعه افزایش می یابد.

هفتم صفر سالروز ولادت با سعادت حضرت امام کاظم (ع) گرامی باد.