مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/10/19
نظر

«نظام احسن در قرآن»، عنوان اثری است از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر پورروستایی اردکانی ( عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ) که به بررسی دو موضوع نظام احسن در فلسفه و وجوب اصلح در کلام، از منظری قرآنی پرداخته که به زودی منتشر می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین جواد پورروستایی، عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، از آماده انتشار بودن کتابش با عنوان «نظام احسن در قرآن» خبر داد و گفت: این کار که تحقیقی فلسفی، کلامی و قرآنی است، با همکاری گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام شده و همه مراحل ارزیابی و ویرایش آن پشت سر گذاشته شده و به زودی منتشر خواهد شد.

پورروستایی با اشاره به مبحث نظام احسن در فلسفه و مبحث وجوب اصلح در کلام، گفت: موضوع کار ما بررسی این دو مبحث در قرآن بوده است و ضمن بررسی ادله فلسفی و کلامی از منظر قرآن، به ارائه دلایلی قرآنی برای این موضوع نیز پرداخته‌ایم.

وی درباره سابقه پژوهش درباره این موضوع گفت: با وجود جایگاه بسیار مهم این موضوع، تقریباً تا دوران معاصر هیچ کار مستقل قرآنی درباره آن انجام نگرفته بود و در دوران حاضر نیز، مقاله‌ای از حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این موضوع هست که در جلد سوم مجموعه «سرچشمه اندیشه» چاپ و منتشر شده است و اخیراً مقالاتی به این موضوع پرداخته‌اند.

پورروستایی همچنین درباره اهیمت این موضوع با اشاره به جمله حضرت زینب(س) در روز عاشورا که فرمودند «و ما رأیت الا جمیلاً؛ چیزی جز زیبایی ندیدم»، خاطرنشان کرد: این که عالم و مقدارات الهی را همه زیبایی ببینیم آرامش فوق‌العاده‌ای به ما می‌دهد و اگر برهان‌های کامل و با تقریری مناسب در این موضوع ارائه شود، کاملاً می‌تواند در آرامش روانی انسان‌ها، که یکی از نیازهای روانی جامعه است، اثرگذار باشد.

عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: همچنین تبیین نظام احسن در مقام یک مبحث فلسفی و کلامی، پاسخی خواهد بود برای مسئله شرور عالم، که به عنوان یکی از مسائل مورد تأکید ملحدان و یکی از شبهات عمده در حوزه کلام مطرح است.