مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : جمعه 91/12/25
نظر

چندی پیش بود که روزنامه ایران با انتشار سندی، از تلاش شهرداری تهران برای «برخورد با مظاهر بهار» پرده برداشت و نوشت: «در حالی که بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن حساسیت‌ها نسبت به بخش‌های پایانی این صحبت‌ها که با کلمه «زنده باد بهار» پایان یافته بود، ادامه یافت، گروهی با نگاه سیاسی این جمله را شعار حامیان دولت برشمردند.»
در این سند بر ممنوعیت استفاده از عبارت «استقبال از بهار» تاکید شده بود؛ انتشار این سند تمام 120 رسانه زنجیره‌ای و غوغاسالار شهرداری را در سکوت محض برد و تلاش‌ها برای شناسایی افرادی که این سند را در اختیار ایران قرار داده بودند آغاز شد؛ تلاشی که هنوز به نتیجه نرسیده است.
اما این سند چه بود که نطق شهرداری و رسانه‌های بی‌شمارش را خاموش کرد و هنوز نتوانسته‌اند موتور خود را برای رفتن به «زیر آسمان آبی» روشن کنند؟!
این سند، نامه‌ای بود که به تاریخ اول اسفند 1391 با شماره 1294150/617 در اتوماسیون اداری شهرداری تهران ثبت شده و موضوع آن نیز جایگزینی واژه «فصل همدلی» به جای واژه «استقبال از بهار» بود.
در این نامه تاکید شده است که عبارت «استقبال از بهار» باید از تمام برنامه‌ها حذف شود و در هیچ‌یک از برنامه‌ها (بلااستثنا) به چشم نیاید. 
متن نامه اینچنین است: «با عنایت به مصوبه جلسه معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه شهر تهران در منطقه 18 (مورخ 30/11/91) مقرر شده است در تمامی پوسترها، بروشورها، بنرها، بیلبوردها، تبلیغات محیطی و... که با عنوان «استقبال از بهار» جهت اطلاع‌رسانی برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی شهرداری تهران به شهروندان محترم ارائه می‌شود، به جای واژه «استقبال از بهار» از واژه «فصل همدلی» استفاده گردد و در هیچ‌یک از برنامه‌های مذکور از واژه قبلی استفاده نشود. لذا خواهشمند است دستور فرمایید درخصوص موضوع فوق، اقدام لازم را به عمل آورند. معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند - مجتبی خانجانی.» 
ضرر صدها میلیون تومانی به شهروندان
این دستور در حالی صادر شده که در طول چند ماه گذشته صدها میلیون تومان توسط پیمانکاران برای طراحی و اجرای تبلیغات نوروزی و محیطی با مضمون «استقبال از بهار» هزینه شده است و با توجه به این دستور باید تمام این بیلبوردها، بروشورها، بنرها و پوسترها دور ریخته شود و صدها میلیون تومان دیگر برای طراحی و اجرای تبلیغات جدید صرف گردد.
البته انتشار این سند، کار را برای روابط عمومی‌های شهرداری تهران آسان کرد! چون قبل از انتشار سند، بیشتر اخباری که در رسانه‌های شهرداری درباره اقدام‌های مناطق مختلف شهرداری منتشر می‌شد با تیتر «استقبال از بهار» بود اما اقدام ایران برای انتشار سند موجب شد که دستور معاونت سازمان پسماند شهرداری تهران با سرعت بیشتری به معاونت‌ها و مناطق 22 گانه تهران ابلاغ شود و رسانه‌های 120‌گانه شهرداری (!) نیز قبل از دریافت ابلاغیه، بدانند و آگاه شوند که «تبلیغ بهار ممنوع است.»
نکته جالب در این میان، مصاحبه‌های برخی مدیران شهرداری است که هنگام تشریح اقدام‌های خود، ناخواسته از عبارت «استقبال از ب ...» استفاده می‌کنند و قبل از این‌که واژه «بهار» را کاملاً ادا کنند متوجه ممنوعیت کاربرد آن می‌شوند و بلافاصله می‌گویند: «فصل همدلی».
جالب‌تر این‌که برخی مدیران شهری در توجیه اقدام خود برای ممنوعیت کاربرد واژه بهار این‌گونه عنوان کرده‌اند که بهار نام خانم است و نوروز نام آقا بنابراین باید تفکیک جنسیتی از سوی شهرداری انجام شود!
شهرداری تهران در حالی استفاده از عبارت «استقبال از بهار» ‌را ممنوع کرده که این عبارت در سال‌های اخیر همواره جزو تبلیغات و برنامه‌های اصلی شهرداری تهران و مناطق 22‌گانه در پایان هر سال و آغاز سال جدید بوده است و شهرداری بعد از چندین سال، اکنون متوجه شده است که بهار نام خانم است و کاربرد آن اشکال عرفی و شرعی دارد. 


سند از کدام دستگاه فاکس شده است؟!
در 10 روز گذشته عواملی از سوی شهرداری تهران در حال بررسی دستگاه‌های فاکس و پرینتر ساختمان‌های مختلف شهرداری هستند تا به این سوال مدیران ارشد خود پاسخ دهند که «سند از کجا فاکس شده یا پرینت گرفته شده است؟» با این حال تلاش این عده هنوز به نتیجه نرسیده است چرا که نهادهای مربوطه در شهرداری تهران برای بررسی موضوع، راه را از اساس به اشتباه رفته‌اند و تنها چیزی که در ذهن آنها می‌گنجد این است که «این سند از جایی فاکس شده و چه کسی آن را فاکس کرده است» پیشنهاد می‌کنیم عوامل شهرداری تهران پس از اتمام بررسی دستگاه‌‌های فاکس و پرینتر، تمام پیک‌های موتوری و آژانس‌های فعال سطح شهر را هم بازرسی کنند چون شاید سند مذکور از طریق پیک یا آژانس به آدرس ایران ارسال شده باشد؛ البته بهتر است سری هم به پیک‌ها و آژانس‌های شهرستان‌های استان تهران بزنند چون این احتمال وجود دارد که منبع خبرنگار ایران خارج از پایتخت باشد! بد نیست که ادارات پست شهر و استان را هم زیر و رو کنند، به هر حال ممکن است این سند پست شده باشد. شاید هم با «چاپار» به دفتر روزنامه ارسال شده است.
نکته قابل توجه این است: فردی که شهرداری به دنبال او می‌گردد دیروز با پیامی به خبرنگار ایران گفت: «حال من خوب است!»
با این حال، این روزها شهرداری و رسانه‌هایش حال و روز خوبی ندارند؛ نداشتن پاسخ برای ده‌ها گزارش منتشر شده در روزنامه ایران (از جمله انتشار سند تبلیغ بهار ممنوع!)