مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 92/2/17
نظر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن ومعارف سیما ،حجت‌الاسلام و المسلمین جواد پورروستایی، عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ، از انتشار کتابش با عنوان «نظام احسن در قرآن» خبر داد و گفت: این کار که تحقیقی فلسفی، کلامی و قرآنی است، با همکاری گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام شده است.

پورروستایی با اشاره به مبحث نظام احسن در فلسفه و مبحث وجوب اصلح در کلام، گفت: موضوع کار ما بررسی این دو مبحث در قرآن بوده است و ضمن بررسی ادله فلسفی و کلامی از منظر قرآن، به ارائه دلایلی قرآنی برای این موضوع نیز پرداخته‌ایم.

وی درباره سابقه پژوهش درباره این موضوع گفت: با وجود جایگاه بسیار مهم این موضوع، تقریباً تا دوران معاصر هیچ کار مستقل قرآنی درباره آن انجام نگرفته بود و در دوران حاضر نیز، مقاله‌ای از حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این موضوع هست که در جلد سوم مجموعه «سرچشمه اندیشه» چاپ و منتشر شده است و اخیراً مقالاتی به این موضوع پرداخته‌اند.

پورروستایی همچنین درباره اهیمت این موضوع با اشاره به جمله حضرت زینب(س) در روز عاشورا که فرمودند «و ما رأیت الا جمیلاً؛ چیزی جز زیبایی ندیدم»، خاطرنشان کرد: این که عالم و مقدارات الهی را همه زیبایی ببینیم آرامش فوق‌العاده‌ای به ما می‌دهد و اگر برهان‌های کامل و با تقریری مناسب در این موضوع ارائه شود، کاملاً می‌تواند در آرامش روانی انسان‌ها، که یکی از نیازهای روانی جامعه است، اثرگذار باشد.

عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: همچنین تبیین نظام احسن در مقام یک مبحث فلسفی و کلامی، پاسخی خواهد بود برای مسئله شرور عالم، که به عنوان یکی از مسائل مورد تأکید ملحدان و یکی از شبهات عمده در حوزه کلام مطرح است.

یادآور می‌شود، «رهیافتی قرآنی به نظریه نظام احسن» با قیمت 46 هزار ریال از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.