مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 92/5/22
نظر
خبرهای فرهنگی و قرآنی اردکان در هفته آخر مرداد 1392
جشنواره قرآنی روستای حاجی آباد اردکان
در جشنواره قرآنی روستای حاجی آباد از توابع شهرستان اردکان حافظان 10 جزء به بالا مورد تجلیل واقع شدند.
دراین مراسم معنوی که برای تجلیل از حافظان بالای ده جزء مؤسسه قرآنی حضرت زهرا(س) تشکیل شده بود، برنامه های مختلف فرهنگی وقرآنی اجرا شد.
در ابتدا مراسم حجت‌الاسلام ثقفی مسئول قرآنی این روستا ضمن عرض خیر مقدم به حاضران گزارش کوتاهی از روند فعالیت های قرآنی ارائه کرد.سپس حاج فیض الله خدایی دو غزل از سروده های خود را در پاسداشت عید فطر و قرآن کریم قرائت کرد.
در ادامه دکتر خواجه پیری معاون سابق قرآنی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی طی سخنان مبسوطی ارزش و اهمیت فعالیت های قرآنی را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام مطهریان عضو شورای اسلامی شهر یزد و مدیر مؤسسه مهد قرآن جواد الائمه سخنران بعدی مراسم بود که از سابقه آشنایی خود با حافظان روستای حاجی آباد زرین گفت.
حجت‌الاسلام محمد حسین حاجی اسماعیلی رئیس اداره تبلیغات شهرستان اردکان آخرین سخنران این مراسم بود که به بیان گزارشی از فعالیتهای قرآنی این اداره در روستاها و شهر پرداخت و انس با قرآن در بین جوانان را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کرد.
بخش پایانی مراسم تجلیل از حافظان مؤسسه قرآنی بود که بیش از صد حافظ این مرکز لوح های تقدیر و هدایای خود را دریافت کردند.
در این مراسم بخشدار خرانق، معاون فرماندار، فرمانده منطقه انتظامی و برادران ناحیه مقاومت بسیج اردکان و حوزه 4 انصار الله حضور داشتند.
قابل ذکر است، این مراسم 19مرداد ماه سال جاری با حضور طیف وسیعی از حافظان و قرآن آموزان و مسئولان استانی و کشوری و اهالی روستای حاجی آباد زرین در محل حسینه این روستا از ساعت 9صبح الی 14 برگزار شد.

فعالان قرآن روستای سروعلیای اردکان تجلیل شدند
در مراسمی 50 نفر از فعالان قرآنی روستای سرو علیای اردکان در حضور مسئولی شهرستانی و کشوری تجلیل شدند.
همزمان با عید سعید فطر محفل قرآنی با حضور حافظین ، قاریان و فعالان قرآنی روستای سرو علیا از توابع اردکان برگزار شد .
در این مراسم  جمعی از مسئولین شهرستان اردکان  امام جمعه عقدا و معاون وزیر علوم آقای دکتر خواجه سروی حضور داشتند.
حجت الاسلام حاجی اسماعیلی رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردکان در سخنانی در این مراسم قرآنی بابیان اینکه سرچشمه تمامی علوم انسانی در قرآن کریم و در آموزه های وحیانی است ، خواستار توجه بیشتر مسئولین امر به توسعه فعالیتهای قرآنی شد.
ایشان در ادامه ضمن تقدیر از فعالان قرآنی این روستا خواستار تسریع در راه اندازی و تجهیز خانه قرآنی سروعلیا شد.
در انتهای این مراسم 50 نفر از فعالین قرآنی روستای سرو علیا لوح تقدیر و هدایایی معاون وزیر علوم دریافت نمودند.
قابل ذکر است این مراسم معنوی در روز عید سعید فطر  برگزار شد.

برگزاری نماز عید فطر در گندله سازی اردکان
نماز عید سعید فطر در جمع کارکنان مجتمع گندله سازی اردکان برگزار شد.
صبح عید سعید فطر ، نماز پرشکوه عید این روز به امامت حجت الاسلام حاجی اسماعیلی رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردکان در محل مجتمع صنعتی گندله سازی اردکان برگزار شد.
حجت الاسلام حاجی اسماعیلی در خطبه های نماز عید در این مجتمع ضمن توصیه به رعایت تقوی الهی بر ضرورت استمرار حالت معنوی ایجاد شده در ماه مبارک رمضان تاکید کرد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردکان در ادامه سخنانش در خطبه های نماز عید فطر ابراز امید واری کرد تا عبادات یک ماه رمضان و شبهای قدر توشه ای باشد برای یکسال آینده ای که در پیش روی  داریم .
گفتنی است در مراسم  نماز عید فطر در این مرکز  جمع انبوهی از کارکنان و مدیران این شرکت حضور داشتند.
نماز عید  از ساعت 8 صبح عید سعید فطر در محل مجتمع صنعتی گندله سازی اردکان آغاز شد.
    
بازدید از مسجد شهرک مسکن مهر اردکان
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردکان از روند ساخت و فعالیتهای فرهنگی مسجد  شهرک مسکن مهر اردکان بازدید به عمل آورد.
حجت  الاسلام حاجی اسماعیلی با حضور در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن عسکری(ع) شهرک مسکن مهر اردکان  از این مسجد در حال احادث بازدید به عمل آورد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردکان ضمن بازدید از مسجد و دیدار با نمازگزاران ، از نظرات و پیشنهادات مردم این شهرک نیز مطلع شد.
در نشستی که با حضور جماعت و هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری (ع)  برگزار شد ، حجت الاسلام حاجی اسماعیلی فعالان این مسجد را مورد تشویق قرار داد  و عنوان کرد ، با توجه به اینکه علمیات ساختمانی این مسجد هنوز به پایان نرسیده ولی حضور پرشور جوانان در نماز و فعالیتهای فرهنگی ماه مبارک رمضان نشان از اشتیاق اهالی این شهرک می باشد که امید است با همت فعالان مذهبی رونق بیشتری داشته باشد.
قابل ذکر است این بازدید در روز یکشنبه 20 مرداد ماه سال جاری برگزار شد.


    
جلسه هماهنگی برنامه های اوقات فراغت اردکان
اساتید کلاسهای اوقات فراغت اردکان برای برگزاری فعالیتهای تفریحی کلاسهای این طرح در جلسه ای به تصمیم گیری  در این خصوص پرداختند.
در جلسه هماهنگی فعالیتهای تفریحی کلاسهای اوقات فراغت ، رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردکان  ضمن بیان اهمیت و نقش تفریحات سالم در حفظ  نشاط و شادابی جوانان بر لزوم برنامه ریزی در این خصوص در کنار سایر فعالیتهای فرهنگی برای جوانان تاکید کرد.
در این جلسه که روحانیون طرح هجرت و اساتید بوستانهای نماز و هسته های فرهنگی شهرستان اردکان نیز حضور داشتند ، برای اجرای برنامه های تفریحی همچون اردو ، استخر شنا و اختتامیه کلاسهای اوقات فراغت تصمیماتی اتخاذ شد.
قابل ذکر این جلسه صبح روز دوشنبه 21 مرداد ماه سال جاری در محل اداره تبلیغات اسلامی اردکان برگزار شد.
گزارشی از اجرای طرح «بینات» در اردکان
چند سالی است که با هدف ترویج مبانی و مفاهیم قرآن کریم طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم در قالب طرح «بینات» در اردکان اجرا می‌شود.
از سال 85 با هدف ترویج مبانی و مفاهیم قرآن کریم طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم در قالب طرح «بینات» در اردکان اجرا می‌شود که این طرح پیشرفت چشمگیری در تعداد شرکت‌کنندگان با گذشت سال‌ها داشته است.
استقبال عمومی نمازگزاران مساجد و مخاطبان جلسات قرآنی از این طرح بسیار عالی بوده است. جلسات آموزشی این طرح همه روزه حداقل یک ساعت و با بیان تفسیر سوره انتخابی توسط امام جماعت یا روحانی اعزامی به جلسات و محافل محل برگزاری اجرا می‌شود.
در ابتدای رمضان پرسش‌های اولیه از متن سوره انتخابی توزیع و مخاطبان در خلال کلاس‌های برگزار شده و رجوع به تفسیر، جواب‌های پرسش‌های اولیه را فرا خواهند گرفت و در انتهای کلاس‌ها و در زمان آزمون شرکت‌کنندگانی که آمادگی آزمون دارند با حضور در محل کلاس به صورت حضوری به پرسش‌های منتخب از پرسش‌های اولیه پاسخ می‌دهند.
یادآور می‌شود؛ این طرح در سال جاری از سوی اداره تبلیغات اسلامی اردکان و با همکاری فرمانداری اردکان، شهرداری و شورای اسلامی شهر اردکان، ارشاد اسلامی اردکان و مجامع امور صنفی برگزار شد.
در طرح بینات اجرا شده در رمضان 1434 جمعا 51 کلاس با حضور 2830 نفر قرآن آموز شرکت داشتند که از این تعداد 1840 نفر در مسابقات پایانی این طرح شرکت کردند.

اختتامیه  طرح قرآنی" بینات 16 " در اردکان
اختتامیه طرح قرآنی بینات 16 با هدف تجلیل از ممتازین و اساتید این طرح برگزار شد.
دوره آموزش ترجمه و  تفسیر سوره روم در قالب طرح بینات 16 در 51 مسجد  و مرکز فرهنگی و دینی اردکان با حضور چشمگیر  قرآن دوستان ازابتدای ماه مبارک رمضان برگزار شد .
طرح قرآنی بینات همه ساله در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور برگزار می گردد . در این طرح هر ساله ترجمه و تفسیر سور منتخب آموزش داده می شود.
این طرح از سوی موسسه قرآنی بینات اردکان و با همکاری کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان اجرا گردید.
استقبال بی نظیر جوانان اردکانی جهت شرکت در این دوره آموزشی چشمگیر بوده است.
قابل ذکر است اختتامیه این طرح در روز یکشنبه 20 مرداد ماه سال جاری یکی از مساجد برگزار کننده برپا و به صورت نمادین از 3 تن از ممتازین تجلیل به عمل آمد.

جلسه توجیهی مسئولین موسسه قرآنی آذین کوثر اردکان
در جلسه ای با حضور مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان جزئیات تاسیس موسسه قرآنی برای مسئولین موسسه قرآنی آذین کوثر اردکان تشریح شد.
یکی از رسالتهای سازمان تبلیغات اسلامی ، صدور مجوز برای موسسات قرآنی مردمی می باشد ، در این راستا و به دنبال درخواست جمعی از فعالین قرآنی منطقه بلوار آیت الله خاتمی اردکان ، جلسه ای توجیهی در خصوص شیوه راه اندازی وتاسیس موسسات قرآنی برگزار شد.
در این جلسه مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان با تشریح دستور العمل تاسیس موسسات قرآنی توصیه های لازم را به متقاضیان تاسیس موسسه قرآنی آذین کوثر اردکان ارائه کرد.
گفتنی است تعدادی از مربیان فعال قرآنی در صدد تاسیس این موسسه برآمده اند .
این جلسه عصر روز یک شنبه 20 مرداد ماه سال جاری در محل اداره تبلیغات اسلامی اردکان برگزار شد.

بازدید از مکان راه اندازی موسسه قرآنی احمدآباد اردکان
مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان  از مکان اختصاص یافته جهت تاسیس موسسه قرآنی در شهر احمد آباد بازدید به عمل آورد.
جمعی از فعالین قرآنی شهر احمد آباد از توابع اردکان ، اقدام به درخواست صدور مجوز موسسه قرآنی به اداره تبلیغات اسلامی اردکان نموده اند.
در این راستا ضمن برگزاری جلسه ای توجیهی برای متقاضیان ، مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان ، ضمن بازدید از مکان اختصاص یافته برای استقرار این موسسه ، توصیه های لازم در این خصوص را به متقاضیان ارائه کرد.
قرار است در ماههای آینده 2 موسسه قرآنی در شهر احمد آباد  با مجوز از اداره تبلیغات اسلامی اردکان تاسیس شود.
قابل ذکر است این بازدید عصر روز دوشنبه 21 مرداد ماه سال جاری انجام شد.