مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 94/1/27
نظر

تجربه ورود یک خبر حساس به رسانه های اجتماعی و تولید انبوه مطالب پیرامون آن، به جز آن که به تدریج آثار سوءش آشکار می شود، نشان از آسیب پذیری جدی این رسانه ها و جنبه های منفی آن دارد، امری که اگر درست هدایت نشود، می تواند آسیب های جدی به فرهنگ عمومی وارد کند.


این روزها به خاطر خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، به قدری فضای مجازی ـ تبلیغاتی در ایران عجیب و غریب و پیچ در پیچ شده که تشخیص حق از باطل و اقدام درست از نادرست بسیار مشکل شده است.

در این ماجرا، رسانه های اجتماعی و به خصوص منابع غیر حرفه ای و غیر مسؤول، زمینه بی سابقه ای را در کشاندن افکار عمومی در این زمینه که همیشه احتمال میل به خطا در آن زیاد است و به راحتی می تواند بستر شایعاتی باشد که زمینه انتشار جدی دارد، فراهم کرده اند. چنان که مدیریت نکردن اخبار درست این ماجرا و اظهار نظرهای متفاوت از سوی مقامات و غیر مقامات مختلف نیز در مخدوش کردن وضعیت خبری در ماجرای مزبور، تأثیر داشته است. جالب است که بسیاری برای عقب نیفتادن از این فضای عمومی، حرفهای شگفتی زدند که به صراحت از سوی برخی از مسوولان رسمی نقد شد، اما آنها آثارش را از خود برجای گذاشته بود.

از سوی دیگر، جنگ عربستان با یمن هم که بر اساس تبلیغات خارجی و دشمنانه، به نوعی جنگ با ایران تلقی می شود، حساسیت این موضوع را بیشتر کرده و همه چیز در شرایط حساس کنونی دست در دست هم داده است تا فضا مه آلودتر و تشخیص حقیقت از ناحقیقت و رفتار درست از نادرست دشوارتر باشد.

یکی از نشانه ها بلکه آثار سوء این این وضعیت، بروز احساسات ضد عربی و حتی ضد اسلامی در برخی از افراد است که در ایران از قدیم الایام تاکنون زمینه داشته و دارد. در این میانه، طنزهای مختلف در قالب نظم و نثر، گاه به راحتی جنبه ضد عربی و حتی ضد اسلامی به خود گرفته و در پرده دفاع از عزت ایرانی که حرف حقی است، بی دلیل به بسیاری از معتقدات دینی حمله می شود.

به علاوه که حمله بر ضد عرب نیز، صرف از نظر نامعقول بودن و مبتنی بودن بر روحیه نژادپرستی، برای خود ما یک امری ضد ملی است، چرا که می دانیم تعداد قابل توجهی از عزیزان عرب ایرانی ما در خوزستان زندگی کرده و هم میهنانان ما هستند.

باید علاوه کنیم که در عراق نیز، قلب میلیون شیعه عرب عراقی برای ما می تپد، علاوه بر این که ما برای دفاع از مرز و بوم خود نیازمند آن هستیم تا با دقت به منافع ملی خود توجه کنیم و بی دلیل در وضعیتی قرار نگیریم که بازگشت از آن دشوار، و آثار سوء آن دراز مدت خواهد بود.

در سایت
Hajj.irاز قول حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر آمده است: « در این حادثه با هوشیاری دو نوجوان عزیز و عکس العمل به موقع آنان تجاوزی انجام نگرفته است».

ایشان از این زاویه که گسترش این وضعیت سبب حمله به حج، کعبه، مکه، و برخی از مقدسات اسلامی شده، گفتند: « شیطنت‌های بسیار گسترده ای در این زمینه رخ داد و عده ای شعر سروده و به خانه خدا و مسجدالحرام اهانت کردند، برخی حج که به عنوان رکن دین است را به سخره گرفتند و برخی دیگر عنوان مقدس حاجی را زیر سئوال برده و به حاجیان اهانت کردند.»

طبیعی است که نفس اقدام به تجاوز و مسأله ای که صورت گرفته باید محکوم و از طرف دستگاه سیاست خارجی و مراکز مسوول در حج دنبال شود؛ همچنان که می بایست رفتار جنگ طلبانه عربستان هم در نسل کشی در یمن محکوم شود، اما مهم آن است که بتوانیم صبورانه، هم به منافع ملی خود فکر کنیم، هم اخلاق و عفت عمومی را حفظ نماییم، هم از گسترش شایعاتی که خود در مظان اشاعه فحشا و توهین به ایرانی است، جلوگیری نماییم و هم اجازه دهیم مسؤولان با دقت و احساس مسوولیت مسأله را تعقیب نمایند.