مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 94/4/6
نظر

امروز دهم ماه مبارک رمضان برابر است با روز وفات حضرت خدیجه کبری (علیها السلام) همسر گرامی پیامبر که ایشان به دستان مبارک حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) در مکه مکرمه و در قبرستان ابوطالب به خاک سپرده شدند و هر ساله هزاران زائر و عمره‌گزاران ایرانی که به سرزمین وحی سفر می‌کنند بر سرمزار آن بانوی اسلام حاضر می‌شود و یاد آن بزرگوار را گرامی می‌دارند.

در روز دهم ماه مبارک رمضان حضرت خدیجه کبرى (علیها السلام) از دنیا رحلت فرمودند. این قول بنابر نقل 45 روز بعد از رحلت جناب ابوطالب (علیه السلام) است.

آن حضرت نخستین همسر پیامبر (صلى الله علیه و آله) بود، و تا خدیجه (علیها السلام) زنده بود نبى گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله) همسرى اختیار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پیامبر (صلى الله علیه و آله) زیاده از آن است که ذکر شود. در فضیلت آن حضرت همین بس ‍ که والده مکرمه حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام) است، و همه ذرارى پیامبر (صلى الله علیه و آله) به ایشان منتهى مى شوند.

در ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت ‏خدیجه بانوى فداکار و همسر بى نهایت مهربان حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) در روز دهم به سن شصت و پنج‏سالگى از دنیا رفت، و پیامبر (صلى الله علیه و آله)او را با دست مبارک خویش در حجون مکه (قبرستان ابوطالب) به خاک سپرد، و حزن در گذشت او پیامبر(صلى الله علیه و آله)را بسیار محزون ساخت که پیامبر (ص) سال در گذشت‏حضرت خدیجه را «عام الحزن‏» سال اندوه نام نهاد.

خدیجه همسر بى‏همتاى پیامبر (ص) بانوئى که از ثروت او اسلام رونق یافت و پشت پیامبر (ص) راست‏شد، باید سال در گذشتش را «عام الحزن‏» نام نهاد و مصیبت پیامبر (ص) شدت گرفت، زیرا که پیامبر (ص) مادر شایسته دخترش زهراى مرضیه را از دست داده و یارى همچون خدیجه را هرگز به دست نخواهد آورد.

به خدا سوگند بهتر از خدیجه را خدا به من عوض نداده است. (1)

پیامبر سالها بعد از مرگ او به خوبی از تنها یار وفادار خود یاد می‌کرد. بارها بیاد او گریه می‌کرد. به نقل از عایشه که هر وقت پیامبر گوسفندی را ذبح می‌کرد، می‌فرمود: گوشت‌های آن را برای دوستان خدیجه بفرستید و عایشه بر او رشک می‌برد و می‌گفت که پیامبر زیاد از او یاد می‌کرد. در روایت مشهور دیگری است که چون برای پیغمبر هدیه ای می‌آوردند گااهی می‌فرمود: برای فلان بانوئی ببرید که از دوستان خدیجه بوده است.

رسول خدا درباره خدیجه می‌فرماید: خداوند بهتر از او را به من نداده است. او به من ایمان آورد در هنگامی که مردم کفر داشتند، تصدیق نبوت من کرد، زمانی که دیگران مرا تکذیب کردند و اموال خود را در اختیار من گذاشت در وقتی که دیگران محروم کردند و خداوند متعال از او فرزندانی به من عطا کرد و در روز فتح مکه، پیغمر مسیر حرکت را به گونه ای تنظیم کرد که از کنار مزار خدیجه سلام الله علیها عبور نمود.
1. ُسد الغابه، مسار الشیعه، مفید - نقل از رمضان در تاریخ.