مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 94/11/26
نظر

 

شنیده ایم که روزی روزگاری در تاریخ اسلام ، امیر المومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام برای رتق و فتق امور غیر عمومی بیت المال ، شمع بیت المال را خاموش کرد...

فضای عمومی ، امکانات شهری ، میادین و معابر و هر آنچه در یک شهر در معرض دید همگان است ، بیت المال حساب می شود که هیچ ، بهره مندی از این ظرفیتها هم قطعا می بایست بر اساس انتفاع عادلانه و ضرورت و اولویتها صورت گیرد.

منابع در آمدی هر شهر نیز مشخص و تعریف شده است  و همانند پدری که زحمت می کشد و در آمد کسب می کند ولی از محل در آمد او تمامی اعضای خانواده و حتی تمامی بخشهای یک خانه تحت مدیریت او منتفع می گردند.

هیچ مسئول و مدیری و حتی اعوان و انصار و دوستداران آنها ،  در یک شهر نباید ، بهره مندی از امکانات و فضای عمومی شهر و جامعه را ملک طلق خود بداند  و بر فرض اینکه امکانات و فضا و ظرفیتی بر اساس نوع منصب و فعالیت در شهر تولیتش بر عهده  آنها قرار گرفته است ،  دلیل بر استفاده غیر عمومی از آنها نمی شود.

با این مقدمه ، به سراغ یکی از ظرفیتها و فضاهای عمومی شهر که خود نوعی بیت المال است می رویم و آنهم فضای تبلیغاتی و اطلاع رسانی شهر است.

کم و بیش در مناسبتهای مختلف شاهد آنیم که بنر ها و تقدیرنامه های عریض و طویل در جای جای فضای تبلیغاتی میدانی شهرمان رخ می نمایاند که این مهم برترین جایگاه برای کسب شهرت و یا تقویت جایگاه و شان فرد یا افرادی می تواند باشد.

آیا صحیح است از فضای بصری تبلیغاتی شهری برای  تقدیر و تشکر از  مسئولی که  مدیریت فضای تبلیغات شهر در حیطه تصدی ایشان می باشد ،  استفاده شود ؟

آیا دیگر مسئولین  ، مدیران ، کارشناسان خبره ،  متصدیان امور دیگر شهری حق انتفاع از این فضا و ظرفیت را ندارند؟

و اما نکته ریز تر در این موضوع ، نصب بنرهای قدردانی از شهردار در مسیر راهپیمایی 22 بهمن امسال است ...

راهپیمایی 22 بهمن یک همایش بزرگ عمومی  است و ظرفیت و فضایی است که باید با هدف بازتابهای جهانی آن را با حضور همه سلایق و اقشار  برگزار کرد و قطعا  ظاهر و فضای بیرونی و درونی آن باید  به گونه ای باشد که  برداشتهای عمومی و  فرا شهرستانی داشته باشد و به هیچ وجه محلی برای  رخ نمایی  موضوعات  شهری  نباشد چه برسد به شخصی !!!

جدای از اینکه ، بر اساس شنیده ها ، یکی از مصوبات شهرستانی این بوده که تمامی بنرهای سطح شهر در مسیر راهپیمایی جمع آوری شود .

چطور می شود در اقدامی خود جوش ( بخوانید از پیش طراحی شده ) به یکباره چندین بنر تشکر و قدردانی از خدمات یک مسئول خاص در گوشه گوشه فضای تبلیغاتی شهر آنهم درست در شب 22 بهمن و آنهم دقیقا در نقاط حساس مسیر راهپیمایی 22 بهمن  می روید...

 فرض  اول اینکه این نوع بنر ها از سوی شهرداری   نصب نشده باشد ، سئوال اینجاست : عوامل  شهرداری محترم که یک بنر یک متر مربعی مربوط به اطلاع رسانی  یک طرح قرآنی یک مرکز فرهنگی در شهر را  که بدون  هماهنگی با آنها نصب شده  و  در عرض کمتر از یک ساعت بعد از نصب رصد می کنند و آن را جمع آوری می کنند  حالا  بالغ بر شش بنر  هر کدام حداقل 12 متر مربعی آنهم در مسیر راهپیمایی 22 بهمن که از صبح زود  عوامل شهرداری مسئول نظافت و پاکسازی مسیرند را نمی بیند؟

 فرض دوم  اینکه ، خب ندیده اند ، ولی دیگران دیدند و پیگیری کردند و خواستار جمع آوری آن شدند ولی شهرداری بهانه تنگی وقت کرد !  راس ساعت 9 و 11 دقیقه اولین تماس نگارنده با فرماندار شهر در خصوص این موضوع بوده است و راهپیمایی رسمی بعد از 10 و نیم آغاز شده ، این مدت برای جمع آوری بنر ها زمان کافی نیست؟

فرض سوم اینکه ، اگر خدای نکرده مدیریت پشت پرده تهیه  نصب این بنر ها اعوان و انصار خودشان باشند ! و به اسم مردم و هر محله ای ! ...

باید پرسید ، اهداف چیست؟

 انتقام از یک انتقاد ؟

و یا شاید طرحی برای فردا!!!؟؟؟

و آخرین درخواست:

این همه مسئول و مدیر و رئیس و زحمتکش در شهر داریم ... پیشنهاد می شود  همان  مردم و اهالی محلات ( ؟؟؟) که اتفاقا خیلی هم قدر شناس  هستند ! ، در راهپیمایی سال آینده ، کل مسیر راهپیمایی را داربست فلزی بزنند و نمایشگاهی از تقدیر نامه و بنر های تشکر از مسئولین رده بالا تا پایین را نصب کنند تا در معرض دید همه مردم باشد...