مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 88/2/13
نظر
عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفت: اینکه اصلاح‌طلبان با نیامدن خاتمی می‌توانند معیار وی را با موسوی پیاده و جایگزین خاتمی کنند بحثی است که در غیاب خاتمی، جز این چاره‌ای ندارند.

علی اسلامی‌پناه عضو فراکسیون اقلیت مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: کنار رفتن خاتمی از صحنه انتخابات برای وی یک قهرمانی محسوب می‌شود؛ چرا که در اوج محبوبیت و مقبولیت عمومی کنار رفت و نوعی قهرمانی را در تاریخ سیاسی به ثبت رساند.
وی افزود: اینکه اصلاح‌طلبان با نیامدن خاتمی می‌توانند معیار وی را با حضور موسوی پیاده کنند و موسوی را به جای خاتمی قرار داده و آرای وی را به نفع میرحسین جذب کنند بحثی است که در غیاب خاتمی، جز این چاره‌ای ندارند و باید روی شخصیتی به توافق برسند که غالباً هم روی موسوی به توافق رسیده‌اند، ولی این جامعه است که باید دید به چه میزان از میرحسین استقبال می‌کند.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: اگر اصلاح‌طلبان یک بار دیگر در پروژه خود تجدید نظر و خاتمی را به جای موسوی وارد عرصه کنند، اینگونه مسایل همیشه وجود دارد.
اسلامی پناه اضافه کرد: خاتمی در وضعیتی کنار رفته که هیچ وقت بحث آمدن، برگشتن و حرف زدن درباره وی قطع نشده، ولی به هر حال باید دید این رفتن‌ها و آمدن‌ها نفعی برای اصلاح‌طلبان، مردم و جامعه دارد یا خیر و مردم اگر ببینند همین شخصیت‌های موجود هم می‌توانند همان نقش را ایفا کنند، نیازی به بازگشت خاتمی نیست؛ هر چند اگر خاتمی سمتی هم نداشته باشد محبوبیت خود را دارد.
وی تصریح کرد: کناره‌گیری خاتمی برای وی نقطه مثبتی است و وی از این کناره‌گیری نفع برد؛ چرا که وی زمانی از صحنه انتخابات کنار کشید که همه با رفتن وی مخالف بودند و زمانی که شخصیتی در اوج محبوبیت و اقتدار کنار رود، برای آن شخص، پیروزی محسوب می‌شود، ولی اینکه آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند خاتمی را با اینکه از صحنه انتخابات کنار رفته یک بار دیگر مجاب کنند به عرصه برگردد و به جای موسوی در انتخابات شرکت کند، جای تأمل دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: اصلاح‌طلب‌ها برای اینکه انتخابات را پرشور برگزار کنند و حضور حداکثری داشته باشند، راهی جز اتحاد و یکی بودن کاندیداها ندارند؛ چرا که اصلاح‌طلبان طعم تلخ شکست را 4 سال پیش چشیده‌اند و کروبی، موسوی و دیگران هم این را می‌دانند.
اسلامی پناه افزود‌‌: اصلاح‌طلبان باید از گذشته درس بگیرند، تا کنون زمینه خوب بوده و کاندیداها یکدیگر را تخریب نکرده‌اند، بدین معنی که طرفداران موسوی با طرفداران کروبی تقریباً تعامل سازنده‌ای دارند و هم فکری می کنند و امکان اجماع برای آنها وجود دارد.
وی تصریح کرد: یکی از راه‌کارهای یکی شدن کاندیداها این است که یکدیگر را تخریب نکنند و در زمان نزدیک شدن به انتخابات با یکدیگر نشست‌هایی داشته باشند و هر کدام از کاندیداها که توانست، دیگران را مجاب کند به گونه‌ای به پیش روند که یکسانی وحدت کاندیداها به وجود آید.
اسلامی‌پناه ادامه داد: شخصیت‌هایی که برای رئیس جمهوری انتخاب می‌شوند بعد از اینکه از ریاست جمهوری کنار می‌روند جایگاه بسیار والایی دارند و به نظر من باید در شورای قانون اساسی حضور داشته باشند، یعنی این افراد می‌توانند در عالی‌ترین تصمیمات کشوری نقش داشته باشند و تصمیمات جزیی به آنها داده نشود و نباید این شخصیت‌ها را از فکر بزرگی که داشته‌اند دور کرد.
وی گفت: کسانی که 8 سال مسئولیت کشور را به عهده داشته‌اند اکنون نیز می‌توانند با همان اشراف و به طور کامل به کشور نگاه کنند و هرجا نقدی، ایرادی یا خلأیی ببینند آن را گوشزد کنند،همچنین می‌توانند حافظ قانون اساسی باشند.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس در پایان خاطر نشان کرد: شورایی با حضور شخصیت هایی که به اوج دیدبانی و مدیریت کشور رسیده‌اند برای صیانت از قانون اساسی تشکیل شود و تبلور اقتدار ملی و نماد منافع ملی ما رئیس جمهور‌های دوره‌های قبل می‌باشند.

حضور خاتمی فقط برای گرم کردن انتخابات بود
 دبیر حزب همبستگی اصفهان گفت: خاتمی همان گونه که گفته بود «یا من یا میر حسین» با آمدن میرحسین کناره گیری خود را اعلام کرد و حضور وی فقط برای گرم کردن انتخابات بود.

محمود ابراهیمی عضو شورای عالی حزب همبستگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه اجماع در بین اصلاح طلبان قطعا حاصل می شود، تصریح کرد: دبیر حزب همبستگی با اصلاح طلبان موضع همسو دارد و قطعا زمانی که اصلاح‌طلبان روی یک نفر به اجماع برسند حتما حزب هم از اجماع آنها حمایت میکند.
وی در ادامه افزود: اجماع روی میر حسین بهتر و به نفع اصلاح طلبان است.
ابراهیمی در مورد حضور سید محمد خاتمی فقط برای گرم کردن انتخابات بود، یادآور شد:برگشتن خاتمی به نفع اصلاح طلبان نمی باشد و همان گونه که گفته بود یا من یا میر حسین با آمدن میر حسین کناره گیری خود را اعلام کرد و حضور وی برای پر رنگ کردن انتخابات بود.
دبیر حزب همبستگی اصفهان در بیان اینکه حامیان خاتمی به میر حسین موسوی رای میدهند تاکید کرد:نظر خاتمی این است که با میر حسین کار کند و کسانی که از خاتمی حمایت میکردند حتما از میر حسین نیز حمایت می‌کنند.
وی در مورد فعالیت میر حسین در اصفهان خبر داد: سید علیرضا بهشتی مشاور ارشد میرحسین افرادی مانند آیت الله طاهری وگروههای اصلاح طلب دیدارهایی داشته است و ستاد های انتخاباتی میر حسین در اصفهان تشکیل شده است.
ابراهیمی، میر حسین را اصلاح طلب اصولگرا خواند و گفت: میر حسین یک نیروی چپ انقلابی است و در نامه‌ای که به خاتمی نوشته است که جبهه اصلاحات را قبول دارد و اصلاحات چیزی جز برگشت به اصول نیست.

سکوت خاتمی دلجویی از کروبی است

دبیرکل حزب آزادی گفت: سکوت خاتمی دلجویی از کروبی است و به نوعی عدم حمایت رسمی خود را از موسوی ابراز می‌کند چراکه خاتمی به عنوان یکی از رهبران اصلاحات نمی‌بایست از همان ابتدا موضع خود را نسبت به دو کاندیدای موجود نشان دهد و فراتر از این مسایل عمل می کرد.

مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اظهار داشت: از نظر اخلاق سیاسی با توجه به انصراف خاتمی از نامزدی انتخابات دهم ریاست جمهوری به صلاح او و اصلاح‌طلبان نیست که مجددا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی برگردند.
وی گفت: خاتمی به عنوان یکی از رهبران اصلاحات نشان داد که نمی‌بایست از همان ابتدا موضع خود را نسبت به دو کاندیدای موجود نشان دهد و فراتر از این مسایل عمل می کرد.
دبیرکل حزب آزادی افزود: خاتمی بعد از حمایت خود عملا به نوعی سکوت کرده و نشان می‌دهد این سکوت دلجویی از کروبی است و به نوعی عدم حمایت رسمی خود را از میرحسین موسوی ابراز می‌کند.
محتشمی گفت: اصلاح‌طلبان دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری دهم دارند و اولین اصل این است که باید اجماع صورت بگیرد و اگر اجماع انجام نشود آراء شکسته می‌شود و اصلاح‌طلبان با شکست مواجه خواهند شد.
وی افزود: اجماع یا باید به صورت توافقی صورت بگیرد که هر دو بزرگواران با هم توافق کنند که یکی به نفع دیگری کنار رود و طریق دیگر این است که در اجماع اصلاح‌طلبان و با انتخاب احزاب اصلاح‌طلب یکی از رده انتخابات خارج شود.
محتشمی اضافه‌کرد: خاتمی به عنوان یکی از افراد اصلاح‌طلب در جایگاه لیدری اصلاحات قرار دارد.