مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/5/25
نظر
0اختلاف درآمدها رو به کاهش است + نمودار
0هدف خاتمی از برگزاری مراسم افطار
0استفتاء از رهبری در خصوص زمان مغرب در اردکان
0نظر رهبری و مردم در مورد اوضاع اقتصادی و هدفمندی چیست؟
0گزارش تصویری/ برداشت روناس در اردکان
0خواهرزاده خاتمی: مردم از اینکه پول یارانه به آنها داده میشود، ناراحت هستند!!!!
0خارج از گود شایعات اخیر دراردکان
  • عقده های خود را با این سیاه نمایی ها مرهم نگذارید و دیگر به خود اجازه ندهید از زبان این مردم حرف بزنید
  • وقتی بدهکار طلبکار می شود؛ تابش: اصولگرایان باید از مردم عذرخواهی کنند
  • بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در جلسه هفته گذشته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ضریب جینی در سالهای اخیر رو به کاهش است. ضریب جینی معیاری است بین صفر و یک که هر چه به صفر نزدیکتر باشد، توزیع درآمد ملی بین دهک های جامعه نابرابری کمتری دارد. در نتیجه کم شدن این ضریب طی زمان، نشان از کاهش نابرابری توزیع درآمد است. البته تفسیر این ضریب با احتیاط انجام می شود و برای آنکه به واقعیت جامعه نزدیک شویم محتاج ارزیابی های دیگری نیز هستیم. ضریب جینی طبق گزارش مذکور طی سالهای 84 تا 90 (دوره دولت نهم و دهم) به شکلی که در نمودار زیر نشان داده شده تغییر کرده است. رقم مربوط به سال 1390 پیش بینی مرکز آمار ایران است: 

     

     

    علت کاهش نابرابری در توزیع درآمد می تواند سهام عدالت و مهمتر از آن بیارانه نقدی باشد. (درستی اعمال این روش ها و پایداری آثار جنبی آنها باید جداگانه بررسی شود.)

     

    شاخص دیگری که اعتماد به شاخص ضریب جینی را بیشتر می کند، دسترسی خانوارها به وسایل رفاهی زندگی است. هر چه سهم خانوارهایی که از وسایل بادوام زندگی مانند خودرو شخصی یا یخچال بیشتر شود، نشان بالا آمدن سطح متوسط رفاه جامعه است. این، ضرورتا به معنای کاهش نابرابری طبقات اجتماعی نیست ولی علامت مثبتی برای سطح رفاه عمومی تلقی می گردد.

     

     در نمودارهای زیر، درصد خانوارهای روستایی و شهری برخوردار از کالاهای بادوام، رایانه و اینترنت را ملاحظه می کنید:

     

     

     

     
    دسترسی خانواده ها در تمامی موارد افزایش یافته است جز در یخچال و فریزر. کاهش دسترسی به یخچال و فریزر با افزایش دسترسی به یخچال فریزر، قابل درک است. البته نرخ رشد دسترسی موضوعی مکمل است که آن هم باید جداگانه بررسی شود.