مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/8/23
نظر

شب گذشته فرصتی دست داد تا ناخواسته بیننده بخشی از سریال "کلاه پهلوی " باشم .

جمله هایی از این سریال برایم جالب و قابل تامل بود...

"این ممکلت نیاز به رابین هود دارد ... پهلوی هم ابتدا در نقش رابین هود آمد ... هر کس برای نجات مردم بیاید ابتدا در نقش رابین هود می آید ...همین رابین هود اگر بشود حاکم ، فاسد می شود ... اگر رابین هود به پست و مقام برسد تبدیل به دیکتاتور می شود..."

یعنی:

رابین هود تا وقتی رابین هود هست که شیرازه مملکتی را در دست نگرفته باشد و تنها به عنوان منتقد و مخالف وضعیت موجود و در نقش ناجی ملتی بتواند خود را نشان دهد.

یعنی :

رابین هود + دیکتاتور موجود = عدالت خواهی و امید مردم به نجات توسط رابین هود

رابین هود + رسیدن به مقام و به دست گرفتن حاکمیت= دیکتاتوری و بازگشت به وضعیت قبل

آیا این معادله در همه اعصار و در همه جای تاریخ مصداق دارد؟

بی انصافی است که این گونه بیندیشیم...

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 91/8/21
نظر

این پست در مجله باشگاه خبرنگاران جوان انتخاب و درج شده است...

قاطعیت شرط زندگی اسلامی

قاطعیت نیروی مقاومت شدید و انکار کامل تمام پیشنهادها و مدارا و نرمی است که از سوی دشمن، غرب، شیطان، ارائه می‌شود. همچنانکه سیستم دفاعی بدن در مقابل تمامی میکروب ها، ویروس ها، باکتری‌های منفی، نه می‌گوید و با همین عمل بدن را سالم و سلامت نگه می‌دارد. سلامتی روحی و روانی و زندگی اجتماعی سالم و حفظ سلامت دین ما در گرو نه گفتن به تمایلات و هواهای نفسانی است که از طریق نفس و یا شیاطین بیرونی کارت دعوتهای رنگین و پی در پی برای ما فرستاده می‌شود.

هیچ گاه در دین معامله نکنید، با دشمن سازش و مداهنه نکنید و در برابر تکرار پیشنهادهای نابجا شما نیز موضع خود را قاطعانه تکرار کنید و هیچ گاه بخاطر دوستی و جذب دیگران دست به هر کاری نزنید. ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 91/8/18
نظر

«فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقـُل تعالوا نَدعُ ابنائنا وَ ابنائکُم وَ نِسائنا و نِسائکُم وَ انفُسَنا وَ انفُسَـکُم ثُمَّ نبتـَهـِل فـَنَجعل لعنة الله علی الکاذبین.» (آل عمران / آیه 61) «پس هرکه بعد از رسیدن به علم با تو محاجه کرد... پس بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فرا خوانیم، آن‌گاه مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغ‌گویان قرار دهیم.»

روز بیست و چهارم ذی الحجه ، روز مباهله ، پیامبر اسلام ،فاطمه را به مصداق «نسائنا»، حسن و حسین را به مصداق «ابنائنا» و علی را به مصداق «انفسنا» (که نفس و خویشتن پیامبر اسلام است) فراخوانده و آنان را در زیر عبای خویش و در محضر پروردگار خویش گردآورده، تا این عزیزترین کسانش را برای گواهی بر صدق رسالتش به مباهله با مسیحیان ببرد و در همین لحظه فرشته وحی آیه تطهیر را بر او نازل می‌کند که:

«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» / «خداوند اراده کرد که پلیدی را از شما خاندان دور بدارد و شما را بسیار پاک بدارد.»

شکوه و عظمت حادثه مباهله ، آن روز تاریخی را به عنوان یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ اسلام قرار داد و آن روز به عنوان روز جشن و شادی وشکرگزاری به درگاه حق و به عنوان یادآور عظمت اصحاب کساء در حافظه تاریخ ثبت شد. به همین جهت در روز 24ذی الحجه، همانند عید غدیر آداب ویژه ای منظور شده است که برخی از اعمال آن روز عبارتست از:

1. روزه گرفتن 2. غسل روز مباهله 3. به جای آوردن نماز مباهله 4. خواندن دعای آن روز 5. تصدق بر فقرا، به عنوان شکرگزاری 6. قرائت زیارت جامعه که جلوه هایی از عظمت اهل بیت علیهم السلام

درس‌هایی که از واقعه مباهله می‌گیریم:

1. از آن‌جا که مباهله، به‌عنوان آخرین حربه پیامبر، پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفته، بنابراین منظور آن ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است؛ نه یک نفرین ساده بی‌اثر.

 

2. پیشنهاد مباهله را کسی می‌دهد که بر حقانیت خود پافشاری داشته باشد و در این واقعه، پیامبر بود که مباهله را طرح کرد.

3. آیه مباهله، مقام نبوت و رسالت پیامبر را هم به روشنی اثبات می‌کند؛ زیرا کسانی که حاضر نشدند با او مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست.

4. مباهله، روشنگر این است که حضرت عیسی علیه‌السلام، رسول و پیامبر خداست؛ نه فرزند خدا؛ عابد است و نه معبود؛ مخلوق است و نه خالق.

5. زن و مرد، در مسئله دین و دیانت دوشادوش همدیگر هستند (ابناءنا، نساءنا و انفسنا در آیه مباهله اشاره به این مسئله دارد).

6. در دعا کردن آنچه مهم است، انگیزه‌ها و شخصیت‌هاست؛ نه تعداد (گروه مباهله‌کننده پنج نفر بیش‌تر نبودند).

7. علی بن ابی‌طالب، جانِ رسول خداست. (انفسنا)

8. استدلال منطقی آوردن، اولین راه برای بحث با دیگران است.

9. آخرین برگ برنده مؤمن واقعی، دعاست.

10. استدلال را باید پاسخ داد؛ ولی مجادله و لجاجت را باید سرکوب کرد.

11. اگر شما محکم بایستید، دشمن به دلیل باطل بودنش، عقب‌نشینی می‌کند.

12. قوام و اساس دین اسلام به خاطر همین پنج نفر است؛ وگرنه پیامبر می‌توانست شخصاً نفرین کند و اهل بیتش را با خودش نیاورد. ولی این قضیه نشان داد که اهل بیت پیامبر، هم‌گام و همراه او برای رسیدن به حق هستند و همواره آماده استقبال از مرگ‌اند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 91/8/8
نظر

حج امسال به عنوان حج اکبر  و آمار حاجیان :

* مراسم برائت از مشرکین در سرزمین عرفات برگزار و متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر قرائت شد.

گفتنی است،
متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب به 31 زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی استانبولی، مالایو و ... در پایگاه اطلاع رسانی حج در اختیار زائران بیت الله الحرام و عموم کاربران قرار گرفته است.

* مدیر کل اداره آمار و اطلاعات عربستان تعداد کل حجاج موسم حج امسال را سه میلیون و 161 هزار و 573 نفر اعلام کرد.

*رئیس کمیته حج عربستان گفته است: آمار دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه از فرار پل جمرات در نخستین روز رمی جمرات موسم حج امسال، بیش از سه میلیون و 657 هزار حاجی عبور کرده اند که این آمار بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است و من معتقدم آمار بسیار بالایی است و بسیار به چهار میلیون حاجی در موسم حج امسال نزدیک است.

عداد حجاجی که از خارج عربستان مشرف شده اند، 951 هزار و 806 نفر مرد و 801 هزار و 126 زن بوده اند تا تعداد کل حجاجی که امسال از خارج عربستان در موسم حج شرکت کرده اند، یک میلیون و 752 هزار و 932 نفر باشد.
مدیر کل اداره آمار و اطلاعات عربستان اضافه کرد: تعداد حجاج اعزامی از عربستان( دارای ملیت عربستانی و یا افراد مقیم عربستان) نیز یک میلیون و 408 هزار و 641 نفر بود. 
مهنا المهنا اعلام کرد: آمار حج امسال، یک ویژگی بی سابقه‌ای داشت به طوری که از شیوه شمارش الکترونیک از طریق دستگاههای PDA استفاده شد که نتایج فوری و به صورت خودکار در یک زمان ارائه می‌شد و سبب کاهش زمان شمارش نتایج نسبت به سالهای گذشته شد.

*آمار حج امسال نشان می دهد که حجاج 107 کشور در موسم حج شرکت کرده اند.

*مصرف 290 هزار متر مکعب آب در منا در یک روز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، میزان آب مصرفی حجاج بیت الله الحرام در مشعر منا در روز 11 ذی الحجه به 290 هزار متر مکعب رسید.
عبدالله بن احمد حسنین مدیر واحدهای عملیاتی مکه مکرمه و طایف در شرکت آب ملی عربستان اعلام کرد: آب مصرفی مشعر منا به صورت شبانه روزی برای مصرف آب شرب، سرویسهای بهداشتی و شبکه های اطفای حریق تامین می شود.
*گم شدن بیش از 8 هزار حاجی در روز عید قربان
خبرگزاری عربستان گزارش داد: پیشاهنگان فعال در اردوگاههای خدماتی وابسته به جمعیت پیشاهنگ عربستان روز جمعه مصادف به عید قربان(یوم الحج الاکبر)، هشت هزار و 267 حاجی گم شده از ملیتهای مختلف را به محلهای اسکانشان راهنمایی کردند.
*توزیع هدیه پادشاه عربستان در میان حجاج از یکشنبه
خبر دیگر اینکه خبرگزاری عربستان گزارش داد: هدیه پادشاه عربستان برای حجاج بیت الله الحرام از روز یکشنبه در میان آنها به هنگام خروج از کشور توزیع می شود.

*در روز عید قربان حدود 75 هزار راس گوسفند توسط 70 فرد آموزش دیده در منا به نیابت از حاجیان ایرانی ذبح شد.
*اسامه بن فضل البار شهردار مکه مکرمه اعلام کرد: 103 هزار و 812 تن زباله از مکه مکرمه و 10 هزار و 562 تن زباله از مشاعر مقدسه از ابتدای موسم حج امسال تا روز شنبه(ششم آبان) جمع آوری شده است و حدود 40 هزار محفظه کوچک زباله توزیع شده است که نیازی به ماشینهای شهرداری برای تخلیه آنها وجود ندارد و در هر منطقه د رمسافتهای کوتاه توزیع شده است.

*خالد الفیصل امیر مکه مکرمه و رئیس کمیته مرکزی حج عربستان گفت: بیش از 120 هزار نیروی امنیتی در بخشهای امنیتی در خدمت حجاج بیت الله الحرام بودند، همچنین 10 هزار دستگاه تجهیزات و 25 فروند بالگرد سازمان دفاع شهری، 20 فروند بالگرد سازمان امنیت و 30 هزار دوربین برای کنترل و 100 گشتی امنیتی و 200 مرکز امنیتی، امنیت حجاج را برعهده داشتند.

* خالد الفیصل امیر مکه مکرمه و رئیس کمیته مرکزی حج عربستان گفت:  شهرداری مکه مکرمه در موسم حج امسال از طریق 12 هزار کارگر نظافت در مکه مکرمه و مشاعر مقدسه فعال بود، همچنین 3600 میلیون متر مکعب آب با میانگین 600 هزار متر مکعب در هر روز پمپاژ شد.

* بانوی پاکستانی در منی زایمان کرد و دوغلوهای خود را به نامهای صفا و مروه نامید.