رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) هشدار داد : نشود یک وقتی ، بعد از چند سال معلوم شود که از 20 سال قبل ، دست بیگانگان ? مهرهای را در درون دستگاههای ما قرار داده است .
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه ی سلسله نشستهای شرح خطبه فدکیه در دفتر مقام معظم رهبری در قم اظهار داشت : اصرار حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه هم این بود که مردم از راه صحیح خداپرستی منحرف شدهاند .
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : متأسفانه بعضی از اندیشمندان معروف مسلمان به تفکرات کثرتگرایی و پلورالیسم دینی گرایش پیدا کردهاند . حرف اینها این است که در روح همه ی ادیان ، گرایش به معنویت وجود دارد و چیزی که مهم است همین معنویت است که بشر به آن نیاز دارد ، چرا که انسانها با درک معنویت و دلبستگی به آنها از این قیدهای مادی رها میشوند .
وی خاطرنشان کرد : این تفکرات سابقهای به مدت چند قرن دارد و از زمان فراماسونریها تقویت شد که شعارش برابری و برادری بود اما معنی اصلیاش این بود که ادیان با هم فرقی نمیکند و هیچکدام بر دیگری برتری و ارجحیت ندارد .
آیت الله مصباح یزدی یادآور شد : متأسفانه امروزه هم چنین نغمههایی ، گاهی در مقامات رسمی هم ، به گوش میرسد و میگویند که باید بر ارزشهای مشترک دینی تکیه کرد و آنها را مطرح کرد . باید برابری ، عشق به همه ی انسانها ، عدالت و ... مطرح شود و دیگر سخنی از خداپرستی نشود که این به شعار فراماسونریها خیلی نزدیک و با منطق پلورالیسم مذهبی خیلی سازگاری دارد .
وی با بیان این که باید احتیاط کنیم گفت : نشود یک وقتی بعد از چند سال معلوم شود که از 20 سال قبل ، دست بیگانگان ? مهرهای را در درون دستگاههای ما قرار داده است .
وی با بیان این سؤال که اصلا تعدد ادیان چه ضرری دارد ؟ گفت : وجود ادیان ? امر انکارناپذیری است که هم امروزه و هم در گذشته وجود داشته است و هیچکدام هم یکدیگر را تأیید نمیکنند و هرکدام دین خود را بهترین ادیان میدانند .
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با یادآوری این نکته که تعدد ادیان امری انکارناپذیر است و طرح این سؤال که روش برخورد صحیح با اینها چگونه باید باشد ؟ گفت : برخورد با هرکدام از این ادیان تابع شرایط خاصی است .
وی خاطرنشان ساخت : در دنیا گرایشهای مختلفی است که متأسفانه در اثر ارتباطات فرهنگی به کشور ما هم سرایت کرده و حتی عدهای از نواندیشان ما نیز به بعضی از آنها تمایل پیدا کردهاند .
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد : در میان بعضی از این گرایشات ، بعضی معتقدند که دین اصولا ? مقوله ی سلیقهای ، مانند هنرهای تجسمی ، غذاها و ... است که هر انسانی هر چه را که دوست داشت آن را انتخاب کند ، که بنابراین اعتقاد ، اعتقاد به خدا و اعتقاد به دین ? چیز میلی است که هر انسانی هر چه را دوست داشت بگوید هست یا نیست .
وی با بیان این که تفکر فوق در بسیاری از نقاط ، از جمله در مغرب زمین ، گسترش یافته است گفت : کسانی که این تفکر را دارند اصلا برایشان معنی ندارد که دین حق و دین باطل کدام است ، چرا که معتقدند که هر انسانی هر دینی را که دوست داشته باشد باید انتخاب کند ؛ بر این اساس ? تفکر و ?مکتب خاصی به نام کثرتگرایی به وجود آمده است که علاوه بر دین ، شاخههای مختلفی هم در دین و هم در سیاست و دیگر معارف بشری ایجاد کرده است .
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت : اگر یادتان باشد چندین سال پیش در کشور ما بودجهای توسط دولت برای تأسیس احزاب گذاشته شد . در تمام دنیا احزاب پول میگذاشتند تا نماینده ی مجلسی از آنها بیرون بیاید اما در کشور ما برعکس شد و دولت بودجه برای احزاب تعریف کرد و اسمش را هم تکثرگرایی و جامعه ی چندصدایی گذاشتند .
وی گفت : اصل چندصدایی خوب است اما آنها علاوه بر این که در سیاست این چندصدایی را دنبال میکردند ، در دین هم همین برنامه را داشتند و میگفتند در دین هم باید چندصدایی باشد و هرکس بیاید و دین خودش را تبلیغ کند و توجیه هم میکنند که اگر چندصدایی باشد زمینه ی انتخاب افراد تحقق مییابد ، کما این که در مسایل سیاسی هم همینطور است ، اما پشت پرده چیز دیگری بود .
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان ساخت : کل بودجهای که برای احزاب میدادند با بودجهای که برای ?حزب داده میشد برابری نمیکرد ، چرا که این برنامهها همه بهانهای بود تا بودجه ی آن حزب تأمین شود .
وی اضافه کرد : اسم این کثرتگرایی را در غرب پلورالیسم مذهبی گذاشتهاند که روی آن بحثهای بسیار زیادی صورت گرفته و بیش از هزاران مقاله و کتاب درباره ی آن نوشته شده است .
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت : به هرحال از نظر اسلام حق یکی است اما متأسفانه گاهی در دنیای امروز با تمام پیشرفتها حتی شاهد بتپرستی بعضی از انسانها هستیم .
وی با طرح این سؤال که حال که بسیاری از انسانها غیرمسلمانها هستند و ما هم با آنها ارتباط داریم ، باید ارتباطمان چگونه باشد ؟ گفت : مساله ی اعتقاد ? حرف است و مساله ی عمل حرف دیگری است که لازم است بین این ? فرق گذاشت .
آیت الله مصباح یزدی گفت : از نظر اعتقادی ، اسلام به هیچ وجه تفکرات باطل را ، حتی به صورت مجازی و خیالی ، نمیپذیرد . برای مثال اعتقاد مسیحیت مبنی بر این که پدر و پسر خواندن خداوند ، قابل قبول نیست . در فکر و اعتقاد من مسلمان آنچنان باید در فکر من بین تفکر توحیدی و تفکر شرک ? حجاب آهنین باشد که حتی در خیال من افکار شرکآمیز خطور نکند .
وی افزود : اما در هر حال در مقام برخورد با اینها باید نهایت اخلاق خوب و انسانی را با همه ی مردم داشته باشیم الا کسانی که علنا بخواهند در مقابل اسلام بایستند .
استاد حوزه علمیه قم گفت : ما در بحث رابطه با فرق اسلامی هم همین عقیده را داریم و معتقدیم همانگونه که تولی مهم است تبری هم مهم است اما اعتقاد ? چیز و عمل چیز دیگری است . اعتقاد ما به ما میگوید در مقام عمل و رابطه با فرق اسلامی ، در صف اول نماز آنها شرکت کن و در میان آنها با رفتار محبتآمیز ، آنها را به خود و مذهبت متمایل کن اما در ذهن و اعتقاد خود آنچنان محکم باش که ? به هزار هم احتمال ایجاد تشکیک در عقایدت در تو پیدا نشود .
وی گفت : نباید عمل ما به گونهای باشد که به مخالف عقیده ، مذهب و دین خویش فحش دهیم بلکه باید بگوییم همه ی ما خدا را میپرستیم ، با آنها گفتوگو کنیم تا بطلان عقاید آنها و حق خود را ثابت کنیم .