رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه با روی کارآمدن خاتمی در سال 80 مواضع ضدآمریکایی مجمع روحانیون مبارز تغییرکرد، گفت: کروبی علت این تغییر را اینگونه بیان کرد که دوستان ما در مجمع به این نتیجه رسیدهاند که مبارزه با آمریکا راه به جایی نمیبرد.
حجتالاسلام سیدحمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم، اظهارداشت: قم در سرنوشت کشور ما نقش بسیار عظیم، برجسته و منحصر به فردی داشته و از زمانهای دور کانون فعالیتهای سیاسی و اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه در دوران مشروطه وقتی رهبران آن نهضت مجبور به ترک تهران شدند به قم رفتند، تصریحکرد: آیتالله شیخ فضلالله نوری، آیتالله بهبهانی و طباطبایی و دیگر رهبران آن نهضت در قم مستقر شدند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: در جریان هجرت آیتالله شهید سیدحسن مدرس، وقتی تهران در معرض حمله روسها قرار داشت، وی با همراهان خود از تهران هجرت کرد و در قم مستقر شد و در آنجا کمیته دفاع را تشکیل داد.
وی گفت: قم از نظر فعالیتهای سیاسی نقش برجستهای داشته و در سال 1299 که نقشه کودتای انگلیسی در ایران به اجرا در میآید و سیدضیا برای رساندن رضاخان به قدرت دست به کودتا زد همزمان با آن علمای نجف و ایران با یکدیگر مذاکره کرده و زمینه برای تشکیل حوزه علمیه قم را هموار میسازند.
حجتالاسلام روحانی افزود: حوزه علمیه قم همزمان با نقشه انگلیس برای اسلامزدایی و پیشبرد سیاست استعماری در از رسمیت انداختن اسلام تشکیل شد و نقش بسیار مهمی در مقابله با توطئه رضاخانی داشت.
وی اضافهکرد: در سال 1300 که حوزه علمیه قم تشکیل میشود تا سقوط رضاخان در شهریور 20 حوزه علمیه از حرکت و خروش باز نماند، علمای ایران که علیه رضاخان قیام کردند غالباً در قم مستقر میشدند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه قم نقش بسیار مهمی در شکست سیاست رضاخانی داشت، اظهارداشت: بعد از شهریور 20 نیز حوزه علمیه قم با حرکت و خروشش بیش از گذشته جلوهگر شد؛ حرکت فدائیان اسلام، مبارزات روحانیون قم با حزب توده که در قم بسیار فعال شده بودند و مبارزات و مقابلهشان با نقشه رژیم شاه که میخواستند رضاخان را در قم دفن کنند که حوزه قم این اجازه را نداد از جریانهای تاریخی آن حوزه است.
وی بر همین اساس حرکت فدائیان اسلام را یکی از مسائلی دانست که در جهت مبارزات ضد استعماری بسیار برجسته بود، افزود: آیتالله بروجردی که زعامت حوزه قم و مرجعیت جهان تشیع را برعهده داشتند نقش بسیار مهمی در شکست سیاست بیگانگان و استعمارگران در ایران ایفا کردند که نقش آیتالله بروجردی و مقابله ایشان با رژیم شاه بحث مفصلی دارد.
حجتالاسلام روحانی ادامه داد: بعد از فوت آیتالله بروجردی نهضت از قم آغاز و زمینه انقلاب اسلامی در قم در سال 1341 فراهم شد و 15 خرداد 42 نتیجه آن حرکت است و شالوده نهضت امام (ره) و انقلاب اسلامی را فراهم کرد.
وی تصریحکرد: از آنجا که حوزه علمیه قم همیشه پایگاهی در جهت پیشرد اهداف مردمی و آرمانهای اسلامی بوده مقام معظم رهبری هم نسبت به حوزه علمیه قم عنایت ویژهای دارند و همیشه در تقویت این حوزه کوشیدهاند و به حوزه علمیه قم در جهت پیشبرد آرمانهای اسلامی و مسائل علمی و سیاسی توجه خاصی دارند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بر همین اساس مسائلی را که مقام معظم رهبری در قم مطرح کردند را بسیار اساسی و ریشهای دانست و متذکرشد: بعد از سقوط رضاخان در شهریور 1320 استعمار انگلیس دریافت که مقاومت روحانیت در ایران اجازه نمیدهد که آنها بتوانند به دست رضاخان اسلام را از رسمیت بیندازند و سیاست بیگانگان را در جهت حاکم کردن یک نظام لائیک فراهم سازند.
* تلاش دشمنان، حاکم کردن اسلام منهای سیاست است که برای آنها خطری نداشته باشد
وی گفت: استعمار که با سرنیزه رضاخانی نتوانست اسلام را در ایران از رسمیت بیندازد برنامههای دیگری را برای اسلام زدایی به وجود آورده و یکی از آن برنامهها جدایی دین از سیاست بود؛ گروهی در ایران بعد از شهریور 1320 فعال شدند که حرفشان این بود که اصولا دین از سیاست جدا است، آن زمان اسمشان انجمن تبلیغات اسلامی بود که بعدا به نام انجمن حجتیه تغییر نام داد و آنها از آن روز تاکنون به شدت این سیاست را دنبال میکنند تا بتوانند به تعبیر حضرت امام (ره) یک اسلام آمریکایی در ایران حاکم کنند چراکه اسلام منهای سیاست و حرکت و خروش و یک اسلام کاملا خشک عبادی که برای هیچ قدرت و تشکیلات استعماری خطرناک نباشد، مورد توجه جهانخواران است.
حجتالاسلام روحانی با اشاره به اینکه در مقابل، یک جریان دیگر که مکمل همین مسئله بود به وجود آمد و آن اسلام منهای روحانیت است، گفتند اسلام احتیاجی به روحانیت ندارد، قرآن برای همه نازل شده و به آن عمل میکنیم و نیازی نیست برای فهم قرآن و عمل به اسلام به علما و روحانیت اتکا داشت.
وی ادامه داد: این تفکر در نخستین مرحله از فراماسونریها شروع شد و سازمان فراماسونری از زمانی که در ایران فعال شد یکی از نقشههای آنها این بود که اسلام را از کارشناسان اسلامی جدا کنند گفتند که برای فهم اسلام احتیاجی به روحانیت نیست.
این پژوهشگر با بیان اینکه چنین اندیشهای از سوی استعمارگران در بین جوانان ترویج میشود، افزود: در هر مقطعی که روحانیت در صحنه حضور داشته و منافع استعمارگران را به خطر انداخته مسئله اسلام منهای روحانیت اوج گرفته و آخرین مرحله آن در دوران نهضت امام(ره) بود.
حجتالاسلام روحانی با بیان اینکه در آن مقطع که امام(ره) به شدت علیه رژیم شاه و استعمار آمریکا مبارزه را اوج بخشیده بودند و شخصیتهای بزرگی مثل آیتالله سعیدی در زندانها به شهادت میرسیدند، در حسینیه ارشاد صحبت از جدایی اسلام از روحانیت بود و روی آن کار میشد تا نسل جوان را از روحانیت دور کنند.
وی تصریح کرد: در بازجوییها و زندگینامه بسیاری از مجاهدین خلق در ساواک و در دادگاه، من مطالعه داشتهام که آنها میگویند ما در مسجد پای منابر روحانیون گرایش به سیاست پیدا کرده و با حضور در حسینیه ارشاد از روحانیت زده شدیم.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: امروز جریان اسلام منهای روحانیت برای مقابله با رهبری و ولایت برجسته شده و دشمنان داخلی و خارجی در این زمینه کار میکنند؛ چراکه آنها دریافتهاند که مقام معظم رهبری مانند دیدبانی همیشه بیدار، سدی پولادین و تسخیرناپذیر در برابر نقشههای استعماری ایستادهاند و از انقلاب پاسداری میکنند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری راه امام(ره) را ادامه داده و مانند دیدهبان مراقب نقشهها و نیرنگهای دشمنان هستند، افزود: بنابراین دشمنان برای در هم شکستن چنین سدی روی مسئله جدایی دین از سیاست و اسلام منهای روحانیت کار میکنند.
*فتنه سال 88 از تمام فتنههای 30 سال انقلاب خطرناکتر و حسابشدهتر بود
وی با تأکید بر اینکه توطئه جدایی اسلام از سیاست بسیار حساس و خطرناک است، یادآور شد: با بیداری و آگاهی ملت ایران این توطئه تاکنون خنثی شده است.
حجتالاسلام روحانی با اشاره به اینکه فتنه سال گذشته از تمام فتنههای 30 سال انقلاب خطرناکتر، ریشهایتر و حسابشدهتر بود، اضافه کرد: دشمن با تجربیاتی که در این 30 سال به دست آورده بود، در صدد واردکردن ضربه سنگین و ویرانگر بر پیکره انقلاب اسلامی بود چراکه زمان زیادی روی این فتنه کار و فکر شده بود و آنها تمام نیروهای ضدانقلاب و عناصر مشکلدار با اسلام و انقلاب را بسیج کرده بودند.
وی با اشاره به حمایت بهائیت، صهیونیست، همجنس بازها، تجزیهطلبان، منافقان و سلطنتطلبان از جریان فتنه 88، تصریح کرد: تمام این گروهها در سال گذشته علیه کشور بسیج شده بودند تا با یاری استکبار جهانی علیه ایران اسلامی با فتنهگران همراهی کنند، آنها چهرههای به ظاهر انقلابی از یاران امام (ره) را نیز فریب داده و به صحنه آورده بودند که این امر نشان دهنده ارزیابی و بررسی کارشناسی دشمنان در خصوص قدرتطلبی این افراد بود.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه این افراد قدرتطلب برای رسیدن به قدرت و مقام هر خیانتی را مرتکب شدند، گفت: در این مقطع دو اهرم نقش زیادی در شکست توطئه سال گذشته داشت اول هوشیاری و آگاهی مقام معظم رهبری و بینش عمیق ایشان و دوم آگاهی مردم که نمونه بارز آن در 9 دی ماه و 22 بهمن متجلی شد؛ هرچند این شکست دشمن لطف الهی نسبت به انقلاب بود.
*کاپیتولاسیون زیربنایی برای به وجود آمدن 13 آبان بود
وی در ادامه با اشاره به وقایع 13 آبان در تاریخ انقلاب، اظهارداشت: در سال 1343 در حالی لایحه کاپیتولاسیون از سوی آمریکا بر ایران تحمیل شد که آنها بر ایران مسلط بوده و محمدرضا پهلوی صرفا یک آلت دست و مجری سیاست آنها بود، از این رو احتیاجی به تصویب کاپیتولاسیون نبود اما اینکه چرا آنها دست به این کار زدند برای این بود که ملتها از سوی آمریکا به عنوان یک استراتژی همیشه دنبال شده است.
حجتالاسلام روحانی با بیان اینکه آمریکا از یک ملت زنده، آگاه و سربلند به شدت نفرت دارد، تصریح کرد: ملت برجسته و روشنضمیر هیچگاه تن به ذلت و حقارتی که آمریکا در صدد تحمیل آن است نمیدهند، از این رو آمریکا بعد از ورود به هر کشوری ابتدا ملتها را تحت فشار قرار داد و حکومت پلیسی را بر آنها تحمیل میکند تا روحیه آزادمنشی را از آنها سلب و احساس پوچی و بیهویتی را به ملتهای آزاده منتقل کند.
وی گفت: زمانی در ایران مردم احساس بیعرضه بودن در امور را داشتند و از افراد عادی تا مسئولان احساس پوچی میکردند، رزمآرا در نطق خود در شورای ملی مدعی شد که ایرانی یک لولههنگ هم نمیتواند بسازد، پس چطور میخواهد کشور را اداره کند، لذا این دروغ جاافتاده بود و استعمار آن را نهادینه کرده بود که ایرانی بیعرضه است! اما با آغاز نهضت امام (ره) در سال 41، ملت سرخورده و دلمردهای که رژیم شاه به وجود آورد، احیاء شدند و روحیه گرفتند که برای آینده استعمار خطرناک بود.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: آمریکا گمان میکرد چنانچه کاپیتولاسیون را بر ایران تحمیل کند، قادر به سرخورده و ناامید کردن و به بیهویتی کشاندن مردم ایران است تا جایی که یک ایرانی احساس کند یک سرباز آمریکایی بر یک ایرانی صاحب منصب تفوق دارد، یعنی اگر یک سرباز آمریکایی به بالاترین مقام رژیم شاه سیلی میزد، او نمیتوانست شکایتی کند چراکه آمریکاییها مصونیت داشتند.
وی با تاکید بر اینکه آمریکا همچنان سیاست تحقیر ملتها را دنبال میکند، عنوان کرد: آنها رژیم کاپیتولاسیون را در پاکستان و اندونزی تحمیل کردند و هدف آنها به ذلت کشاندن مردم این کشورها بود.
این پژوهشگر با اشاره به احساس خطر آمریکا در سال 43 از نهضت امام (ره) علیرغم کشتار مردم در 15 خرداد، بیان داشت: مردم بعد از 15 خرداد با کسب آگاهی و آمادگی برای رویش بیشتر باعث شدند آمریکا نتواند آنها را به دوران پوچی و بیهویتی بازگرداند، وقتی کاپیتولاسیون به تصویب رسید، تنها مقامی که در مواجه با آن خیانت فریاد اعتراض بلند کرد، حضرت امام (ره) بود.
وی با تأکید بر اینکه نهضت آزادی، جبهه ملی و چه افرادی که شعار پان ایرانیسم میدادند، اعتراضی نکردند، متذکر شد: آنهایی که شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد» و نشریهای به نام خاک و خون داشتند در آن شرایط حتی نفس هم نکشیدند چراکه استعمارگران در ایران برای گروههای سیاسی این دروغ را جا انداخته بودند که کشورهای ضعیف بدون وابستگی به یک ابرقدرت، حتی توانایی دادن یک اعلامیه را هم ندارند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با تأکید بر وجود حکومت دیکتاتوری در آن زمان، اظهار داشت: گروههای سیاسی گمان میکردند برای مبارزه با رژیم دیکتاتوری شاه باید به یک قدرت بزرگ مثل آمریکا وابسته باشند از این رو مقابله با کاپیتولاسیون را مقابله با آمریکا دانسته و به ان اعتراضی نمیکردند، اما با موضعگیری امام(ره) در مقابل کاپیتولاسیون، شاه طبق دستور آمریکا حضرت امام را از ایران تبعید کرد.
وی با اشاره به سندی در کتاب نهضت امام خمینی (ره) از سفارت آمریکا، ادامه داد: در نامهای که از طرف وزیر مختار سفارت آمریکا در ایران به یکی از مقامات آمریکایی نوشته شده به تبعید امام (ره) اشاره شده است.
حجتالاسلام روحانی با اشاره به اینکه مردم نمیپذیرفتند که مرجع تقلید آنها بدون اثبات جرم و بازجویی از کشور تبعید شود، یادآور شد: در روز 13 آبان در حالی که مرجع تقلید کشور که طبق قانون اساسی نظام مشروطه مصونیت قانونی دارد، تبعید شده و این در حالی است که با تحمیل کاپیتولاسیون به ایران، سربازان آمریکایی مصونیت پیدا میکنند و دشمن بر جان و مال و ناموس ملت مسلط میشود.
وی با تأکید بر اینکه تحمیل کاپیتولاسیون برای ملت ایران بسیار دردناک بود، متذکر شد: زمانی که انقلاب اسلامی ایران اوج گرفت در 13 آبان دانشآموزان و دانشجویان که به همراه همه ملت به پا خواسته بودند به دست ارتش جرار محمدرضا شاه به خاک و خون کشیده شدند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشدی که ملت ایران در سایه نهضت امام (ره) و انقلاب اسلامی کسب کرده بود راه امام و نهضت امام (ره) را ادامه داد، گفت: نهضت امام خمینی دو بعد داشت، یک بعد آن مبارزه با استبداد و بعد دیگر مبارزه با استعمار بود؛ با سرنگونی نظام 2500 ساله شاهنشاهی بعد استبدادی آن به پیروزی رسید اما بعد استعماری آن هنوز باقی مانده بود و هنوز آمریکا در ایران پایگاه داشت و با تسخیر لانه جاسوسی بعد ضد استعماری نهضت امام (ره) نیز به پیروزی رسید.
وی با اشاره به اینکه وقتی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) در سال 1358 به لانه جاسوسی یورش بردند و آنجا را تصرف کردند امام (ره) آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب سال 57 دانستند، تصریحکرد: انقلاب اول برای سرنگونی شاه بود و استبداد را از میان برد اما انقلاب دوم دست استعمار را از سرنوشت کشور قطع کرد از این رو جریان تصرف لانه جاسوسی و قطع دست آمریکا از سرنوشت کشور ایران بسیار عظیم، مهم و سرنوشتساز است.
حجتالاسلام روحانی با بیان اینکه اگر این اقدام صورت نمیگرفت در آینده خطرات جدی برای جمهوری اسلامی ایران پدید میآمد، متذکرشد: تصرف لانه جاسوسی در امتداد نهضت و انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند است و اگر دشمنان مسائلی را مثل اینکه امام راحل از این موضوع خبر نداشتند یا اینکه این اقدام به ضرر کشور است و افرادی همچون بنیصدر این ادعا را داشتند که در واقع ملت ایران به گروگان آمریکا در آمد بازیهایی دانست که میخواهد این حرکت عظیم را زیر سؤال ببرد.
وی در ادامه حرکت دانشجویان در 13 آبان را در راستای خط امام (ره) و شناختی که ملت از راه امام (ره) ارزیابی کرد.
* مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) متاثر از تفکرات باند مهدی هاشمی است
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با اشاره به فضای حاکمی که در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) وجود دارد، اظهارداشت: اطلاعیه حمید انصاری در خصوص موضعگیری پسر حسینعلی منتظری علیه مرحوم حاجاحمد در خصوص نامه ششم فروردین 68 نشان از خفقان داخلی این مؤسسه دارد.
وی با بیان اینکه پسر منتظری منکر این میشود که این نامه از امام (ره) است، تصریحکرد: حمید انصاری در این اطلاعیه هم راجع به جامعه روحانیت و هم به این قضیه پرداخته است؛ انصاری در این اطلاعیه از منتظری نام نمیآورد و از او با عنوان قائممقام وقت یاد میکند که این تعبیر معنای خاصی دارد.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در ادامه یادآورشد: در بیانیه حمید انصاری اگر نام منتظری با عنوان آیتالله آورده میشد از سوی مردم مورد اعتراض قرار میگرفت که فردی را که امام (ره) عزل کرده که آیتالله نیست و اگر بدون عنوان از منتظری نام میآورد هواداران منتظری که از بیت امام (ره) محاکمه هستند اعتراض میکردند که چرا از او با احترام و القاب نام برده نشده است؛ لذا انصاری ناگزیر شده با عنوان قائممقام وقت مشکل را حل کند؛ این نوع بیان انصاری نشان میدهد نفوذ و حاکمیت باند مهدی هاشمی و شیخ حسینعلی منتظری در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) بیش از حد تصور است.
وی یادآورشد: وقتی خاطرات منتظری منتشر شد حمید انصاری تمام ماه رمضان تا صبح بیدار بود و نقد و جواب خاطرات منتظری را میداد و ما با خوشحالی از این عمل انصاری هیچ اقدامی را انجام ندادیم اما پس از دو سال باند مهدی هاشمی اجازه انتشار آن را به وی ندادند.
حجتالاسلام روحانی با بیان اینکه نفوذ افرادی که اکنون در دفتر و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) مربوط به امروز نیست، خاطرنشان کرد: در زمان خود امام (ره) و حاج احمدآقا نیز این افراد وجود داشتند اما حاج احمد به دلیل آگاهی و رشد فکری و تجربیاتی که در دوران مختلف نهضت امام (ره) کسب کرده بود با اینکه در خانه امام راحل را برکسی نمیبست اما در نهایت آنچه مد نظر حضرت امام بود را انجام میداد و اجازه سوءاستفاده به عناصر مرموز نمیداد.
وی با اشاره به مصاحبه اخیر یکی از اعضای جامعه مدرسین مبنی بر اینکه امام (ره) در سال 42 که دستگیر شدند، عنوان مرجعیت نداشتند، یادآورشد: این اظهارنظر اشتباه است؛ طبق برخی اسناد که در کتاب نهضت امام خمینی دفتر اول آمده است امام (ره) در زمان آقای بروجردی نیز در مقام مرجعیت بودند و بنابر اذعان برخی از مقامات رژیم شاه که در این مورد ارزیابیهایی کرده بودندف امام (ره) از سال 1335 در بعضی از شهرستانها مقلد داشتهاند.
*به مفید بودن خاتمی برای انقلاب امیدی نیست
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در خصوص ادعای جدایی خاتمی از فتنهگران، اظهار داشت: رفتار اشخاص قابل پیشبینی نیست اما خاتمی هیچ سابقه مبارزاتی نداشته و در جریان انقلاب نبوده و روحیه انقلابی، مقاومت و پرخاشگری هم در او نیست؛ از این رو روحیه مسالمتطلب خاتمی اقتضا میکند که از تندروی عناصر فتنهگر جدا شود.
وی با اشاره به اینکه به مفید بودن خاتمی برای انقلاب امیدی نیست، تصریحکرد: در مسیر امام(ره) بودن، روحیه انقلابی، فداکاری و خداجویی ویژهای میخواهد که در هر کسی وجود ندارد.
* کروبی بدون هماهنگی نام من را در لیست مجمع روحانیون قرار داده بود
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود در خصوص فعالیتهای مجمع روحانیون مبارز اشاره کرد و متذکرشد: مجمع روحانیون مبارز در سال 1367 شکل گرفت؛ در حالی که بنده در سفر بودم اما پس از بازگشت به تهران متوجه شدم کروبی تشکیلاتی راهاندازی کرده و اسم من را نیز در آن قرار داده است.
*مجمع روحانیون در ابتدا به شدت علیه هاشمی رفسنجانی میتاختند
حجتالاسلام روحانی با بیان اینکه در ابتدا درصدد تکذیب عضویت خود در مجمع روحانیون بودم، اما با توجه به سابقه همکاری و علاقه به کروبی و مبارزات او مانع از آن شد، گفت: مدتی برای آگاهی از برنامههای آنها به مجمع رفتم و در این زمینه بارها با آنها صحبت کردم چراکه آنها به شدت علیه هاشمی رفسنجانی میتاختند.
وی با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بود اما مجمع روحانیون همواره به او اعتراض و انتقاد میکرد، یادآورشد: بارها از آنها پرسیدم که اگر هاشمی رفسنجانی اذعان کند در سیاست اقتصادی و سیاست کشورداری به بنبست رسیده است، طرح شما چه خواهد بود؟ آنها در مقام پاسخ هیچ حرف پیشنهادی نداشته و فقط در صدد قدرتطلبی بودند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه از مجمع روحانیون فاصله گرفته و بعد از مدتی نیز مجمع تعطیل شد، اضافه کرد: اینکه چرا امام(ره) تفکیک مجمع روحانیون را از روحانیت تایید کردند، امام(ره) مخالف باندبازی و جناحبندیهای سیاسی بودند اما از طرفی چند صدایی را نیز تایید میکردند و ایشان دوست نداشتند که فقط یک صدا در جامعه وجود داشته باشد.
*با روی کارآمدن خاتمی مواضع ضدآمریکایی مجمع روحانیون تغییرکرد
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی متذکر شد: مجمع روحانیون در ظاهر خود را ضد آمریکایی جلوه میداد و حاضر نبودند کوچکترین سخنی در خصوص مذاکره با آمریکا مطرح شود و تا سال 76 که خاتمی به قدرت رسید، مجمع روحانیون از تندترین گروههای ضد آمریکایی کشور به حساب میآمد با به قدرت رسیدن خاتمی در سال 80 در مواضع آن چرخش به وجود آمد.
وی در همین زمینه با اشاره به چرخش مواضع مجمع روحانیون نسبت به آمریکا، ادامه داد: من به کروبی گفتم چطور زمانی اگر فردی اسم آمریکا و مذاکره با آنها را میآورد، به شدت او را محکوم کرده و به دهان وی میزدید و اکنون تغییرروش دادید که کروبی پاسخ داد دوستان ما به این نتیجه رسیدهاند که مبارزه با آمریکا راه به جایی نمیبرد به نظر میرسد که مبارزه با آمریکا از اول از دید اینها اساسی نبود.
حجتالاسلام روحانی با تأکید بر اینکه عدهای طبق سیاست حاکم و جو موجود، حرکت میکردند و میکنند، افزود: در میان مجمع روحانیون مبارز افرادی بودند و هستند که به امام(ره) اعتقاد دارند اما برخی نان را به نرخ روز میخورند چراکه شرایط آن زمان اقتصاء میکرد که خود را ضدآمریکایی نشان داده و منافع امروز آنها اقتضا میکند که مسئله فلسطین را نادیده گرفته و مذاکره با آمریکا را مطرح کنند.
وی با بیان اینکه امام (ره) طرفدار سیاست بودند اما سیاست بازی را نکوهش میکردند، خاطرنشان کرد: در اسلام سیاستبازی محکوم است و آنچه ارزشمند است سیاستمداری طبق موازین است؛ چراکه اگر کسی دچار سیاستبازی شود از نظر مردم نیز ساقط میشود مردم امروز فریب کسی را نمیخورند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مردم ایران چنانچه کسی ذرهای از مسیر امام(ره) و انقلاب منحرف شود او را کنار گذاشته و فرقی نمیکند در چه مقامی باشد، گفت: این امر ارزشمند است و اگر چنین چیزی نبود انقلاب ساقط میشد.
وی با اشاره به رشد آگاهی ملت ایران، اضافه کرد: این آگاهی مردم باعث شده راه شهدا و امام خمینی استواری یافته و انقلاب را در آینده بیمه کند.
حجتالاسلام روحانی بر همین اساس با تحسین مردم به دلیل شناخت خط امام(ره)، یادآور شد: اینکه مردم راه را کاملا تشخیص داده و فریب نمیخورند، بسیار ارزشمند است؛ لذا کسانی که از مسیر امام (ره) منحرف میشوند، افرادی هستند که روزی محبوب مردم بودهاند اما امروز از خانه خود نیز نمیتوانند بیرون آیند و این به دلیل آگاهی مردم است.
وی با اشاره به اینکه اظهارات برخی افراد فریب خورده گولزدن خودشان است، تصریح کرد: برخی ادعا میکنند که اباذر زمان هستند اما باید پرسید آیا اباذر وقتی که در مقابل قدرتمندان ایستاد، یهودیها، صهیونیستها، بهائیها، همجنسبازان و تجزیه طلبان پشت سر او قرار داشته و برای او هورا کشیدند؟ و از او حمایت کردند؟! آیا اباذر برای رسیدن به قدرت، یقهدرانی کرد که به مقام و قدرت رسیده و رئیسجمهور شود، بنابراین مشخص است که آنها خود را فریب میدهند.
*احمدینژاد اگر به مصر و عربستان هم برود همین استقبال از وی صورت میگیرد
رئیس بنیاد تاریخپژوهی انقلاب اسلامی گفت: این افراد باید به حامیان خود نگاه کرده و ببینند چه کسانی پشت سر آنها و چه کسانی در مقابلشان قرار دارند؛ پشت سر آنها عوامل صهیونیست، آمریکا، انگلیس و منافقین هستند و مقابل آنها نیز ملت مظلوم ایران و نیروهای بسیجی قرار دارند، بنابراین راه کاملا روشن است.
وی تأکید کرد: سفر رئیسجمهور به لبنان حتمی بودن صدور انقلاب امام را از علمالیقین به عینالیقین تبدیل کرد چراکه حمایت از احمدینژاد حمایت از فرد نبود بلکه آنها دریافته بودند که احمدینژاد راه امام(ره) را دنبال میکند لذا آن استقبال بیمانند و کمنظیر از رئیسجمهور صورت گرفت و این نشان میدهد که انقلاب امام راحل صادر شده و چنانچه خفقان را بردارند احمدینژاد اگر به مصر و عربستان هم برود همین استقبال را از وی میشود.
حجتالاسلام روحانی در خاتمه خاطر نشانکرد: به دلیل اینکه در کشورهای دیگر خفقان وجود دارد مردم جرأت نمیکنند، مردم واقعا به امام راحل و انقلاب عشق میورزند و انقلاب امام(ره) به جهان صادر شده و به پیروزی نهایی خواهد رسید و جهانی میشد.
گفتوگو از سیده فاطمه موسوی و مریم عاقلی