مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : جمعه 90/6/25
نظر
گزارش خبری- تحلیلی بولتن از پنجمین اجلاس جهانی اهل‏ بیت(ع)
من سال‌های گذشته نیز شرکت کرده بودم، اما امسال شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری بودم. و تفاوت عمده با سال‌های گذشته، توجه و تذکر به ولایت فقیه بود. شیعیان از کشورهای مختلف اروپایی، افریقایی و سایر نقاط دور هم جمع شده بودند و این تجمع در ظل «ولایت فقیه‌» بود. امسال همه در این مورد بحث و سخنی داشتند و این خود حامل پیام‌های جدی و بزرگی است/ نکته‌ی قابل توجه آن که به غیر از ایرانی‌ها، همه از ایشان به نام «امام خامنه‌ای» نام می‌بردند و تعجب می‌کنیم که چرا این نام را از طرف ایرانی‌ها نمی‌شنویم؟! علتش چیست نمی‌دانم؟ آخر شما دقت کنید، حتی رئیس جمهور سابق عراق...

پنجمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) در حالی از بیستم شهریور ماه در تهران آغاز به کار کرد که مجمع عمومی آن متشکل از شخصیت‏ها و افرادی از پیروان اهل‏بیت در سراسر جهان است و در حال حاضر حدود 700 نفر عضو این مجمع هستند که تعدادی از آنها را نخبگان داخلی و بقیه را پیروان اهل‏بیت(ع) در کشورهای دیگر دنیا تشکیل می‏دهند. پنجمین اجلاس مجمع عمومی نیز با شرکت حدود 600 شخصیت خارجی از 120 کشور دنیا و 400 نفر از مدعوین داخلی برگزار شد که مجموعاً نزدیک به 1000 نفر در این اجلاس شرکت کردند.

با توجه به شرایطی که امسال در جهان اسلام ایجاد شده است شعار امسال این اجلاس «اهل بیت(ع) و بیداری اسلامی» بود و موضوع کلی «بیداری اسلامی و نقش مجمع جهانی اهل‏بیت(ع)» نیز در دستور کار قرار گرفت و شرکت‏کنندگان طی این اجلاس چهار روزه در کمیسیون  ‎های مختلف به بحث و گفت‌‏وگو در مورد این موضوع هم ‏پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری دبیر این اجلاس در مورد آثار عملی این نامگذاری عنوان داشتند: «به نظر ما اقداماتی که تاکنون از سوی مسلمانان جهان درباره تحولات منطقه و حمایت از مردم مظلوم و انقلابی صورت گرفته کافی نبوده است. کارهایی هم بوده بیشتر در حد حرکات تبلیغی و ابراز انزجار و تنفر از جنایات دیکتاتورها بوده است و در زمینه ‏های میدانی و عملی کار خاصی انجام نگرفت. لذا ما دو هدف عمده را از این نامگذاری دنبال می‏کنیم:

1. تلاش می‏کنیم در مباحثاتمان ـ مخصوصاً در کمیسیون ویژه بیداری اسلامی ـ تحلیل عمیق و صحیحی از بیداری اسلامی در منطقه ارائه کنیم و مانع از تحلیل‏های ناصواب افرادی شویم که در داخل و خارج جهان اسلام، تلاش می‏کنند این خیزش را مصادره کنند.

2. از آنجا که مردم انقلابی در این کشورها ـ مخصوصاً مردم بحرین ـ متحمل همه‏ گونه تعرض و مصیبتی شدند و الان شرایط مناسبی ندارند با طرح مشکلات آنها در اجلاس، تلاش می‏کنیم راهکارهای عملی برای کاهش آلام آنان پیدا کنیم.»


 


روز ابتدایی این اجلاس با حضور "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد. در این مراسم "علی اکبر ولایتی" مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل و سردار سرلشکر پاسدار "سید یحیی رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نیروهای مسلح و برخی مقام‌های کشوری و لشکری حضور داشتند.

دکتر احمدی‌نژاد در سخنان خود در پنجمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه پیامبر اسلام در ادام? پیامبران دیگر و برای تکمیل دین واحد آمده است، گفت: رسول گرامی اسلام رحمة للعالمین است و مبعوث شده است تا تمام بشریت را به رشد و کمال برساند. وی با بیان اینکه پیامبر پیام اسلام را ابلاغ و رسالت را کامل کرد افزود: اما مدیریت به پایان نرسید و پس از ایشان مدیریت جامعه انسانی را اهل بیت(ع) بر عهده گرفتند.

رئیس جمهور با اشاره به این واقعیت که هدایتگران حقیقی جامعه باید بی عیب و نقص بوده و در قل? کمال باشند، تصریح کرد: رهبران ناقص در جامعه ایجاد نقص، مشکلات و درگیری می‌کنند. وی افزود: خداوند اهل بیت(ع) را از هر نقصی پاک کرده و آنها را در نقطه رفیع رهبری جامعه بشری قرار داده است. رئیس جمهور گفت: اهل بیت برای همه بشریت هستند. اصلاً تفکر امامت برای رهبری همه جامعه انسانی آمده و از رنگ، طایفه، نژاد و هر حزبی به دور است. احمدی‌نژاد با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) امام همه انسان‌ها است، گفت: رهبران فکری جامعه باید دارای چنین ویژگی باشند و دلبستگی آنها همه جوامع انسانی را شامل شود.

رئیس‌جمهور در ادام? سخنان خود در اجلاس بزرگ مجمع جهانی اهل بیت با تقبیح مدیریت ناشایست و غیرالهی حاکم بر جوامع بشری تاکید کرد: آنچه از تبعیض، جنگ‌ها، ظلم‌ها و مانع‌تراشی‌ها در برابر حرکت کمالی بشر اتفاق افتاده، قریب به اتفاق آنها از ناحیه حاکمان ناصالح، غیرالهی و غیر عادل بوده است و آنها هستند که باعث تفرقه در جامعه بشریت شده‌اند و جامعه بشریت را تکه تکه کرده‌اند.

در ادام? برگزاری پنجمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کمیسیون زنان و پنج کمیسیون منطقه ای آغاز به کار کردند. برگزاری کمیسیون‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز از دیگر برنامه‌های این اجلاس بود. در این کمیسیون‌ها مسائل و مشکلات پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتایج مباحث این کمیسیون‌ها در جلس? عمومی مطرح و با توافق اکثریت اعضای مجمع عمومی، به عنوان مصوبه و دستاورد اجلاس برای تصویب نهایی به شورای عالی مجمع عمومی و جهت اجرایی شدن به مجمع جهانی اهل بیت(ع) ارسال شد.


 


ایجاد "گروه اغاثه" جهت همیاری حقوقی پیروان اهل بیت(ع)، ایجاد کمیت? امداد و نجات برای کمک به حادثه دیدگان در حوادث غیرمترقبه و نیز تشکیل کمیت? پزشکان بدون مرز اهل بیتی از ایده‌های پیشنهادی مجمع به پنجمین نشست اجلاس مجمع عمومی بود.

گزارش نهایی کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون زنان مجمع عمومی جهانی اهل بیت‌(ع) و کمیسیون آسیاـ اقیانوسیه ، در روز آخر همایش ارائه شد. محور مشترک گزارش‌های این کمیسیون‌ها، بررسی مهمترین مسائل مسلمانان و به ویژه شیعیان بود که از جمل? آنان می‌توان به محکومیت کشتار در بحرین، حمایت از بیداری اسلامی، تقویت روابط مسلمانان و توجه به شیوه‌های جدید تبلیغاتی، اشاره کرد.


 


اما شاید مهم ترین بخش این اجلاس دیدار سه‌شنبه شب اعضای این مجمع با رهبر انقلاب در تالار آینه حرم رضوی بود. رهبر انقلاب در جمع علماء، نخبگان و روشنفکران شرکت کننده در پنجمین مجمع عمومی جهانی اهل بیت علیهم السلام و همچنین نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف فرمودند:

«حرکتهای عظیم اسلامی اخیر در دنیای اسلام، مقدمه تحولی بزرگ‌تر و حاکمیت اسلام است و موضع پیروان اهل بیت علیهم السلام حمایت از این حرکت های اسلامی است... اولین ملت و کشوری که توانست نظام مبتنی بر اسلام و قرآن را بوجود آورد، یک ملت و کشور پیرو اهل بیت علیهم السلام بود... امروز جوانان کشورهای اسلامی برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود، بجای مکاتب مادی متوجه تعالیم اسلامی شده‌اند و این افتخار به برکت حرکت ملت ایران بوجود آمده است.»


 


آنچه در این فرمایشات وجود دارد، این است که اولاً رهبر انقلاب به آرمان‌های اسلام در حوز? سیاست نظر دارند و حکومت واحد جهانی اسلام را نقط? مطلوب نظام‌های سیاسی فعلی مسلمین می‌دانند. ثانیاً به طور تلویحی، شیعیان را آغازگر حرکت به سمت چنین هدفی معرفی می‌کنند و شرط لازم برای پیوستن به کاروان حکومت واحد اسلامی را پیروی از اهل بیت(ع) معرفی می‌کنند. ثالثاً همانطور که در انقلاب اسلامی ایران، جوانان نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند، به نتیجه رسیدن کشورهای اسلامی را در جنبش‌های پیش‌رو مشروط به نقش‌آفرینی جوانان مسلمان عنوان می‌کنند.


 


ایشان در مورد حرکت‌های اسلامی اخیر در کشورهای اسلامی فرمودند: «موضع ما حمایت از این حرکت‌ها و تقویت آنها است و امیدواریم این حرکت‌های اسلامی منجر به قطع کامل سلطه دشمنان اصلی یعنی صهیونیست‌ها و آمریکا شود ... در کنار این امتیازات و ظرفیت‌ها باید مراقب تهدیدها و آسیب‌ها نیز بود که از جمله آنها ایجاد اختلاف میان مذاهب گوناگون اسلامی بویژه شیعه و سنی است.»

تأکید رهبر انقلاب به حفظ وحدت در کشورهای بیدارشد? اسلامی از آن جهت است که ایشان بهتر از هر کس در جریان فتنه‌انگیزی‌های مخالفان انقلاب اسلامی در آغاز به کار جمهوری اسلامی هستند و خوب می‌دانند که تا چه اندازه از منابع و هزینه‌های انقلاب ما صرف برطرف کردن شورش‌های جدایی طلب منطقه‌ای و فکری شد. در نتیجه به نظر می‌رسد به همین دلیل است که ایشان اصلی‌ترین خطر وحدت اسلامی را تأکید بر اختلافات شیعه و سنی می‌دانند و هم? کشورهای اسلامی را از دامن زدن به آن برحذر می‌دارند.


 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی با انگیزه‌های سیاسی بین‌المللی انجام می‌گیرد، افزودند: «دنیای استکبار در کنار سیاست اسلام هراسی، سیاست شیعه هراسی را نیز بصورت ویژه دنبال می‌کند که باید در مقابل این تلاش‌ها کاملا هوشیار بود ... سعادت امت اسلامی بویژه سعادت شیعیان در گرو اتحاد میان امت اسلامی است.»

در انتها ایشان با اشاره به شکست مکاتب مادی در پاسخگویی به نیازهای بشری و سوالات جدید، تأکید کردند: «باید معارف دینی از جمله معارف اهل بیت علیهم السلام متناسب با نیازهای روز در اختیار مسلمانان و جوامع غیر اسلامی قرار گیرد. تحولات کنونی در دنیای اسلام نوید بخش آینده روشنی است و نشانه‌های این آینده روشن و تحول عظیم آشکار شده است.»

گفتار آخر رهبر انقلاب نیز مسئولیت اصحاب رسانه را روشن کرده و به ایشان یادآور می‌شود که آیند? جنبش‌های اسلامی انجام شده در گرو بیداری و آگاهی روزافزون مسلمین است و مهمترین نهادی که در جهان امروز عهده‌دار این مسئولیت است، رسانه‌های موجود هستند. در نتیجه رسانه‌های جهان اسلام با توجه به این وظیف? خطیر و توجه به هجوم تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان اسلام باید همت مضاعف کرده و بیشتر از پیش در راستای آگاهی بخشیدن به عموم مردم تلاش کنند. لازم? این امر داشتن صداقت در انجام مسئولیت و کاربلدی در به سرانجام رساندن آن است.



اخبار زیادی از این جلسه به دست خبرنگاران نرسید. اما با برهان ئیلدیز، میهمانی از ترکیه که مقیم هلند است درباره حال و هوای این دیدار گفت:

«زیارت بارگاه امام رضا علیه‌السلام و زیارت امام خامنه‌ای در مشهد مقدس، برای ما لحظاتی بود که در تمامی عمر فراموش نشدنی است. همین الآن که به یاد آن فضا و حال معنوی می‌افتم، تمام بدنم می‌لرزد. این فضای روحانی و معنوی یک حالتی است که فقط می‌توان آن را زندگی کرد و نمی‌توان در قالب الفاظ بیان و تشریح‌اش نمود...

انسان وقتی خود را در مقابل «ولی الله» می‌بیند، گویا تمامی افکار سابقش و مشغولیات ذهنی‌اش به کنار می‌روند و یکپارچه بهت، حیرت و هیجان می‌شود. من چه می‌توانم بگویم. این یک حالتی است که فقط می‌توان آن را زندگی کرد و قابل تعریف کردن نیست. باور کن که همین الآن که صحبتش به میان آمد، چنان در هیجانم که نمی‌توانم صحبت کنم. من در آن حالت عجیب به سایر دوستانم نگاه کردم، دیدم حال آنها نیز مانند حال من است. از همان لحظه‌ای که امام وارد شد تا وقتی خارج شد، اشک چشم هیچ کدام ما قطع نشد. حالا من چه بگویم، گفتم که قابل تعریف در قالب الفاظ نیست...


 


من سال‌های گذشته نیز شرکت کرده بودم، اما امسال شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری بودم. و تفاوت عمده با سال‌های گذشته، توجه و تذکر به ولایت فقیه بود. شیعیان از کشورهای مختلف اروپایی، افریقایی و سایر نقاط دور هم جمع شده بودند و این تجمع در ظل «ولایت فقیه‌» بود. امسال همه در این مورد بحث و سخنی داشتند و این خود حامل پیام‌های جدی و بزرگی است. سال‌های گذشتی چنین اتفاقی با این یکپارچگی رخ نداده بود...

نکته‌ی قابل توجه آن که به غیر از ایرانی‌ها، همه از ایشان به نام «امام خامنه‌ای» نام می‌بردند و تعجب می‌کنیم که چرا این نام را از طرف ایرانی‌ها نمی‌شنویم؟! علتش چیست نمی‌دانم؟ آخر شما دقت کنید، حتی رئیس جمهور سابق عراق، ابراهیم جعفری نیز در سخنان خود نام ایشان را «امام خامنه‌ای» می‌گوید! می‌فهمید این یعنی چه؟ یعنی حتی او به محور بودن ولایت برای وحدت شیعه اذعان دارد و با گفتن «امام خامنه‌ای» مفهوم و منظور و مصداق آن را بیان می‌دارد. آقای حکیم در سخنرانی خود «امام خامنه‌ای» می‌گوید، علمای بحرین و سایرین از کشورهای دیگر نیز همین‌طور...

همه با دقت و تأکید از ایشان به نام «امام خامنه‌ای» یاد کردند و این برای ما نقطه‌ی امید بسیار بزرگی بود. چرا که من ارتباطات بسیاری با مسلمانان جهان دارم و حتی بسیاری از میهمانان این اجلاس از اروپا تا افریقا را می‌شناختم، اما تا کنون چنین شناخت و گرایشی و تأکیدی نسبت به «ولایت فقیه» که تنها عامل وحدت جهان تشیع است ندیده بودم. امسال کاملاً بارز و مشهود بود که نقطه‌ی بیداری، نقطه‌وحدت و یکپارچگی و موضوع اصلی همه‌ی آنها «ولایت فقیه» بود و تجلی و مصداق آن را در «امام خامنه‌ای» می‌دیدند...