مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 90/10/15
نظر

همیشه با خودم می گفتم که بهشتی شدن خیلی سخت است و آدم باید کلی زحمت بکشد تا اینکه یک پیامک برام فرستاده شد؛ حدیثی به قول بچه‌ها زیرخاکی بود که آرزو داشتم همه آن را می شنیدند و می‌خواندند.

زندگی مشترک  به سبک اهل بیت؛

مردان علوی و زنان فاطمی

زندگی به سبک اهل بیت علیهم السلام هم خیلی راحت است هم خیلی شیرین. شیرین از این جهت که در این نوع زندگی تک تک حرفها و رفتارهایت می‌شود خدایی و می‌توان روی هر یک از آنها حساب کرد و آ‌ن چیزی هم که همه در زندگی دنیا دنبالش هستیم یعنی آرامش در سایه این روش زندگی به راحتی قابل چشیدن است.

 

 

همیشه با خودم می گفتم که بهشتی شدن خیلی سخت است و آدم باید کلی زحمت بکشد تا اینکه یک پیامک برام فرستاده شد؛ حدیثی به قول بچه‌ها زیرخاکی بود که آرزو داشتم همه آن را می شنیدند و می‌خواندند.

پرده اول/

همه ما مردها وقتی به نقطه قشنگ زندگی یعنی ازدواج می رسیم در ابتدا به همسرمان قول می‌دهیم که حتما در خانه به او کمک خواهیم کرد و کارهای خانه را با هم تقسیم می کنیم. ممکن است این حرف در ذهنمان بیاید که ای آقا! اصلا ما وقت نداریم. صبح می رویم و شب می آییم که این درست است اما اگر کمی با خودمان صادق باشیم می‌یابیم که مثلا در روزهای تعطیل می‌توانیم در کارهای خانه کمک حال شریک زندگیمان باشیم.

البته این حرف هم شاید گوشه ذهنمان جا بگیرد که ای بابا! ‌خسته می شوم دیگر نایی ندارم که بخواهم کمک کنم. تازه اگر من کمک کنم پس زن باید چه کاری کند؟

اینها همان حرف‌هایی است که امروزه زیاد به گوش می‌خورد و البته بدون تعارف نتیجه‌ای هم در بر ندارد.

قصه، قصه‌ی دید به زندگی است که می تواند به کمکمان بیاید تا بیشتر بتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم و با سرزدنی به حال و احوال اهل بیت علیهم السلام می‌توانیم به آن برسیم.

موضوع شنیدنی و جالبی را با هم مرور کنیم. آنقدر جالب و مهم که شاید بتوانیم با همین موضوع بار سفر چند ساله‌مان را ببندیم و آن این است که امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) فرمود: روزی رسول خدا (علیه‌السلام) بر ما در منزل وارد شد. فاطمه زهرا (علیها‌ سلام) نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می‌کردم آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می‌خواندند. عرض کردم بفرمائید: اظهار داشتند بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می‌گویم!

هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که در بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب‌هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده‌داری کرده باشد و خداوند به او ثوابی می‌بخشد که به انبیاء صابر خود مانند حضرت داود و یعقوب و عیسی (علیهم‌السلام) بخشیده باشند.


ای علی! کسی که در کارهای منزل به همسر خود بدون سرکشی دلتنگی و تکبر خدمت کند پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می‌کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که برمی‌دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می‌دهد و به هر قطره‌ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می‌کند.

 

ای علی! یک ساعت خدمت کردن در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر است از آزادی هزار بنده در راه خدا، هزار جنگ در راه دین، و عیادت هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار برهنه را پوشاندن و هزار گرسنه را برای رضای خدا سیر کردن و هزار اسب در راه پروردگار دادن و بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت قرآن، تورات و انجیل و زبور است. چنین مرد خدمتکاری به همسر خود از دنیا نمی‌رود مگر اینکه جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.

ای علی! کسی که رویگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می‌شود.

ای علی!‌ خدمت به همسر کفاره گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار، پروردگار جبّار و صداق ازدواج با حورالعین و موجب زیادی خوبی‌ها و علّو مقام است.

ای علی! خدمتکار همسر نمی‌شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید، یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرتش را خواسته باشد. (بحار ج 13 ص 133)

 

با کمی فکر روی این موضوع به خوبی می‌فهمیم که زندگی به سبک اهل بیت علیهم السلام هم خیلی راحت است هم خیلی شیرین. شیرین از این جهت که در این نوع زندگی تک تک حرفها و رفتارهایت می‌شود خدایی و می‌توان روی هر یک از آنها حساب کرد و آ‌ن چیزی هم که همه در زندگی دنیا دنبالش هستیم یعنی آرامش در سایه این روش زندگی به راحتی قابل چشیدن است.

 

مردی که به این نیت که می‌تواند با کمک به همسر در کارهای خانه گناهانش را نزد خدا پاک کند و بدون حساب وارد بهشت شود زندگی را نسبت به مردی که اگر هم به اجبار مهمان آمدن کمکی به همسرش می‌کند و در نهایت از غرغرکردن هم کم نمی‌گذارد شیرین‌تر می‌بیند و می‌چشد و این همان تفاوت از زمین تا آسمان است.

 

 پرده دوم/

 

اما طرف دوم قضیه مربوط به شریک مرد در زندگی است و آن هم بانوی خانه است. بانویی که خداوند او را سرشار از محبت کرده است و قرار است خانه با وجود او گرم شود.

 

حتماً‌ زندگی دارای سربالایی و سرپایینی است. قرار است در سربالایی‌های زندگی، زنان، شوهران خود را یاری دهند و به نوعی یار و پشتیبان آنها باشند.

 

کمی هم اینطرفی بخوانیم.

 

از امام باقر (علیه‌السلام) روایت شده که زنی به نزد رسول‌خدا (علیه‌السلام) رفت و عرض کرد ای رسول‌خدا حق مرد بر زن چیست؟ ایشان فرمودند: اینکه او را اطاعت کند و سرپیچی از اطاعت ننماید؛ از خانه چیزی را به اجازه او صدقه ندهد بی‌اجازه او روزه مستحبی نگیرد از منزل خارج نشود مگر به اذن و اجازه او که اگر بدون اجازه از خانه خارج شود ملائک زمین و آسمان و فرشته غضب و رحمت تمام او را لعنت می‌کند تا وقتی که به منزل برگردد.(مکارم الاخلاق ط بیروت ص 214)

 

رسول‌خدا(علیه‌السلام) همچنین فرمودند: هر زنی که برای شوهرش تا 7 روز خدمت کند خداوند تا 7 در جهنم را بر روی او می‌بندد و 8 در بهشت را به روی او می‌گشاید تا از هر دری که می‌خواهد وارد شود.(ارشاد القلوب دیلمی ص 219)


امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: جهاد زن آن است که در مقابل دشواری‌های زندگی شوهرش صبر کند و از شوهر خود مراقبت و نگهداری نماید.( مکارم الاخلاق ط بیروت ص 215)

 

*یک لیوان آب دادن به همسر برابر است با...

 

پیامبر(علیه‌السلام):«اگر خانمی یک لیوان آب به همسرش بدهد ارزش آن یک لیوان آب بهتر از یک سالی است  که روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را به عبادت پرداخته باشد و به هر جرعه ای که  مرد می‌نوشد،خداوند باغی در بهشت برای زن بنا می کند وشصت گناه از او می  بخشد». (وسایل الشیعه ج 14 ص 123)

 

امام  صادق(علیه‌السلام):«بهترین زنان شما کسانی است که وقتی همسرش چیزی به خانه آورد از او تشکر  کند و اگر نیاورد سپاسگذار باشد».(بحارالانوار)

*زنی که به گفته پیامبر، کارگزار خداوند است

 

مردی نزد رسول خدا(علیه‌السلام) آمد و گفت: یا رسول الله، همسری دارم که هر وقت غصه دار به خانه  می‌روم و او غصه مرا می بیند، می‌گوید برای چه غصه می خوری؟اگر غصه‌ات برای دنیا و  مال آن است‌، نگران نباش خداوند روزی رسان است و هیچ کس را از روزی خود بی نصیب نمی‌گذارد و اگر غصه‌ات برای آخرت و روز حساب اعمال است، پس خدا غصه‌ات را زیاد  گرداند. پیامبر فرمود: همانا برای خداوند در روی زمین کارگزارانی است و این زن هم از  کارگزاران خداوند است  .  ( وسائل الشیعه، ج 20، ص 32)

 

قصه دیگر زندگی مشترک هم همین است؛‌ عجیب است که مردان برای جهاد در راه خدا باید شمشیر یا اسلحه به دست گیرند و لحطات سخت جنگ را تحمل کنند تا شاید خدای متعال برای آنها یک جهاد مقبول در راه خدا بنویسد اما اینطرف قضیه اینگونه است که زنان با مراقبت از شوهر خود می‌توانند جهاد را وارد کارنامه عمل خود کنند.

 

واقعاً که بهشتی شدن مثل آب خوردن است.