مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/10/20
نظر

پول پاشی های انتخاباتی ،طرحی برای مخدوش کردن چهره جمهوریت

آیت الله جنتی: هزینه‌هایی که در انتخابات می‌شود بی‌حساب و کتاب نیست، ما هم در بررسی صلاحیت‌ها تا آن‌جایی که ممکن است این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهیم،برخی از افراد به دنبال برهم زدن آرامش جامعه هستند.

پول پاشی های انتخاباتی ،طرحی برای مخدوش کردن چهره جمهوریت

آیت الله جنتی: هزینه‌هایی که در انتخابات می‌شود بی‌حساب و کتاب نیست، ما هم در بررسی صلاحیت‌ها تا آن‌جایی که ممکن است این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهیم،برخی از افراد به دنبال برهم زدن آرامش جامعه هستند.

این صحبتهای آیت الله جنتی در حالی است که علی اسلامی پناه،عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس هم چندی پیش گفت: هزینه‌های انتخاباتی باید شفاف‌تر و قانون‌مند و در مواردی به صورت تسهیلات در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

دراین میان نکته ای که با توجه به این صحبتها قابل توجه است دغدغه هایی می باشد که برخی مسئولان نسبت به این امر حساس دارند،چرا که شورای نگهبان همیشه یکی از وظایف خود را نظارت برهزینه های تبلیغاتی دانسته است.به ویژه امسال که زمزمه های سوء استفاده از سوی برخی افراد که متعلق به یک گروه خاص هستند شنیده می شود.

دراین باره نباید فراموش کرد که براساس قانون اساسی هر گونه تطمیع وتهدید برای گرفتن رای تخلف محسوب می شود آن چنان که قانون اساسی در بند 7 خود به این نکته اشاره دارد: خرید و فروش رأی،رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد،تهدید یا تطمیع در امر انتخابات،رأی دادن با شناسنامه جعلی،رأی دادن با شناسنامه دیگری،رأی دادن بیش از یکبار،کم و زیادکردن آراء یا تعرفه‌ها،تقلب در رأی‌گیری و شمارش آرا از مصادیق تخلف انتخاباتی محسوب می گردد.

این در حالی است که بند 7قانون اساسی علاوه براینکه از پشتوانه قانونی واجرایی برخوردار است از حمایت دینی هم بهره می برد.چرا که در دین مبین اسلام که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،از آن نشات گرفته هزینه کردن بیت المال تنها در راه خدمت به مردم ،آن هم بدون هیچ سوء نیتی مجاز است ودرغیر این صورت به عنوان یک تخلف عرفی وقانونی وشرعی در جامعه اسلامی محسوب می گردد.

از سوی دیگر تحرکات برخی از افراد نزدیک وعضو یک گروه خاص نشان می دهد که آنان در تلاش هستند تا با در نظر گرفتن مطامع شخصی از بیت المال برای جذب آراء استفاده کنند.همچنین آنچه که از شواهد معلوم برمی آید این است که این افراد  تلاش دارند با نزدیک شدن ایام انتخابات با پول پاشی در میان توده مردم رای بخرند وجالب اینجاست که منبع این پولها جیب خود مردم یعنی بیت المال است که این موضوع به عینه نشان دهنده مسائل بسیاری می باشد.

آسیبهای حرکت سودجویانه  یک جریان

 دراین میان نباید از این موضوع هم غافل شد که ارکان جمهوری اسلامی بر انتخابات آزاد وآزادی بیان در مشارکت قرار داده شده است و رفتار این افراد با این ابزار در راستای مخدوش کردن چهره جمهوریت نظام محسوب می گردد.چرا که وقتی این جریان خاص تلاش دارد به جای صرف هزینه ها در زیر ساختها ازآن برای رای آوردن خود استفاده کند کاملا نیات آنها مشخص است.

از سویی از تاثیرات بسیار بد این موضوع در میان برخی نخبگان جامعه هم نباید غافل شد.چرا که با توجه به اهمیت فوق العاده ای که نظام جمهوری اسلامی برای فصای دانش  قائل است نمی توان نخبگان را در نظر گرفت.به همین دلیل هم این جریان خاص تلاش دارد تا با استفاده از رفتارهای عامه پسند به نوعی نخبگان را دلسرد ودر نهایت به نظام وجامعه ضربه بزند.

در واقع این گروه که به نوعی شرایط انتخابات را آماده مشارکت حداکثری وبر ضد خود می بیند در چند وقت اخیر تلاش کرده تا با استفاده از راههای  مختلف رای جمع کند ،که مهمترین این راهها پول پاشی از جیب بیت المال است که بدون شک ضربات جبران ناپذیری به وجهه ایران واقتصاد جامعه ایران خواهد زد.

دراین میان  با کمی نگاه موشکافانه متوجه خواهیم شد که رفتار این گروه خاص می تواند حربه ای باشد برای غربی ها ورسانه های آنان!چرا که در صورت تحقق چنین امری این رسانه ها از این موضوع به مانند یک چماغ تبلیغاتی بهره گیری می کنند وبا عنوان اینکه برای رای پول پاشی شده است،مشارکت حداکثری را مخدوش خواهند کرد.

از سوی دیگر از این موضوع هم نباید غافل گشت که یکی ازدیگر اهداف این جریان جدا کردن بدنه نخبه جامعه از نظام است.چرا که پول پاشی آن هم به سبکی که این گروه مد نظر دارد در گام اول باعث بی اعتمادی نخبگان به جامعه خواهد شد که این موضوع بدون تردید در مشارکت آنها تاثیر خواهد داشت.

همچنین اقدامات این گروه بدون تردید می تواند نفس رای دادن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، ودر ذهن برخی شهروندان این موضوع را القا کند که حاکمیت قصد دارد با پول مردم را به عرصه بکشاند واین در حالی است که انتخابات در جمهوری اسلامی نماد حضور ومشارکت مردم است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جریان خاصی که امسال تلاش می کند با پخش کردن پول درمیان مردم آنها رای بخرد همان افرادی هستند که اتهام فساد مالی اخیر تا حد زیادی متوجه گروه آنهاست.در همین راستا دراین زمینه باید آگاهی بخشی های لازم صورت بگیرد تا شهروندان جامعه متوجه باشند که این افراد چه کسانی هستند و با این کار تصمیم به چه کاری دارند.دراین میان این سوال هم مطرح است که آیا رابطه معناداری میان این پول پاشی ها با اتهامات اخیر به این دسته وجود ندارد؟

سندی برای اثبات سوءنیتها   

نکته قابل توجه که نشان می دهد این افراد به دنبال حل مشکل کشور نیستند وتنها برای حل مسئله انتخاباتی خود به دنبال پخش کردن پول هستند بحث بار اقتصادی این موضوع خواهد بود.چرا که بدون شک پخش کردن پول بدون قاعده وبدون هماهنگی با دستگاههای ذی ربط وسیستم اقتصادی می تواند بار تورمی غافل گیرکننده ای ایجاد کند.هر چند که بدون شک در صورت وقوع این مسئله می توان این بار اقتصادی را در راستای بحران سازی این گروه دانست.به این گونه که آنها به دلیل اینکه می دانند در انتخابات اقبالی به آنها صورت نخواهد گرفت به دنبال ضربه زدن به بدنه اقتصادی خواهند بود.

این درحالی است که علاوه براین موضوع پخش پولهای بی پشتوانه باعث هدر رفتن منابع مالی کشور می شود واین موضوع مصداق بارز ضربه زدن به امر خدمت رسانی در کشور خواهد بود واین مسئله  در حالی  صورت خواهد پذیرفت  که این افراد که بیت المال را در اختیار دارند بدون توجه به اینکه این پولها قرار است در راه صحیح و برای عمران وآبادانی کشور به کار گرفته شود اقدام به هزینه کردن آن می کنند.

تلاش برای وابسته سازی نمایندگان واز بین بردن سلامت انتخابات

درهمین راستا چند روز پیش غفوری فرد،نماینده مجلس شورای اسلامی ،به این موضوع اشاره داشت که : مشخص نیست که بعضی از هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها در بعضی شهرهای کوچک از چه محلی به دست آمده و چگونه هزینه می‌شود؛ به طوری که در یکی از نشریه‌ها به موضوع هزینه 900 میلیارد تومان برای جذب آراء مردم از سوی تعدادی از نمایندگان اشاره شده است که این موارد علاوه بر مخدوش کردن افکار مردم،به سلامت انتخابات ضربه وارد می‌کند.

این صحبتهای غفوری فرد در شرایطی است که موسی قربانی،نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی،نظارت براین موضوع را مستلزم تدوین قوانین دقیق وشفاف دانسته وبر لزوم تسریع دراین مسئله تاکید کرده است.

همچنین در کنار تمام این صحبتها ،موضوع دیگری که بسیاری از کارشناسان وصاحب نظران دراین زمینه برآن تاکید داشته اند وتوجه به آن را باعث داشتن مجلسی قدرتمند در عرصه نهم می دانند،توجه به بحث حفظ استقلال نامزدهای انتخاباتی است.

چرا که هنگامی که برخی افراد مهره سفید، در زیر لوای گروه خاصی که از بیت المال سوء استفاده می کنند  قرار می گیرد ،بدون شک در صورت پیروزی نمی تواند به صورت مطلوب حق نمایندگی مردم را ادا کند ،چرا که به دسته خاصی وابسته است.دراین زمینه سعد الله نصیری قیداری ،نماینده مجلس براین باور است که : برای شفاف‌سازی در زمینه منابع مالی کاندیداها باید قوانینی وضع شود    .     وقتی افرادی به دلیل تامین منابع مالی انتخابات توسط اشخاص و گروه‌های خاص، امکان دفاع از حق مردم درصحن مجلس را از دست می‌دهند، درحقیقت از انجام تکلیف قانونی خود قاصر خواهند بود.

به هر صورت به نظر می رسد که در این راستا برای جلوگیری از فعالیتهای سوال برانگیز برخی افراد که متعلق به یک گروه خاص هستند باید روشنگریهای دقیق وسریعی صورت پذیرد ،چرا که این گروه از مدتها قبل فعالیتهای خود را آغاز کرده است ودراین زمینه رسانه هایی مانند رسانه ملی باید هر چه سریعتر با تبیین رویکردهای واقعی انتخاباتی و ویژگی های کاندیدای اصلح از نظر دین مبین اسلام به شهروندان در انتخاب فرد مطلوب که بتواند نماینده راستین ملت باشد کمک کنند.